Använda dom hagarna?

Cinderella90

Trådstartare
Jag har min häst i ett kollektivt stall, vilket funkar bra.
Nu har vi nya inhyrningar, hon har 1 stor häst o en liten ponny. dem går i varsin hage. Stallägaren frågade aldrig innan om hästarna var avmaskade eller vacinerade, vilket vi trodde hon frågat.
Så vi frågade o svaret vi fick var; Jaa, eller jag tror det iaf.
Man måste ju veta om dem är det eller inte !?: :crazy:

Men iaf vi har 4 vinterhagar, vi har nu så att alla hästar går själva i varsin. En tjej går på plönninge o kommer hem till höstlovet. vi ska ha hennes ponny ihop med våran "stora" häst. o hagen jag har nu är inte tillräkligt stor för 2 hästar tycker jag. så frågan är ?. "vågar" man släppa in sin häst i nån av hagarna som dom "nya" hästarna går i? kan dem få ngt ? vet ju inte ens om dem är avmaskade ler vacinerade..

Sv: Använda dom hagarna?

är osäker på hurvida hästinfluensa sprids genom hagar, så det ska jag låta vara osagt. Men är era hästar vaccinerade ska det nog gå bra. Masken är det jag skulle vara mest orolig för...

Men ni måste väl kunna fråga hästägaren om hästarna är avmaskade och vaccinerade? Man kan ju fråga snällt och vänligt. :)

jo vi har frågat henne om dem är det.
Men svaret vi får av henne är samma varje gång, altså säger hon att JAG TROR DET. :crazy: .
Så man får ju varken veta om dem är det eller inte..

jag är inte den som brukar lägga mej i hur andra sköter sina djur då det är deras ensak o inte min. men nu börjar man fundera.. Först hämtade hon hem nytt hö för ca 2v sen. Det Luktar mögel på lång väg o ser inte alls fräscht ut. hon slutade o ge sin stora häst dte höet, men ger fortfarande den lilla. saken är den att hon äter ju inte det. hon börjar bli ngt tunnare o allt hö ligger kvar i hagen även det i boxen. plus att hon kollar inte vatten, bara i nödfall när vi skrivit på tavlan att dem inte hade ngt. :confused:

influensan är om jag inte missminner mig luftburen. är era hästar vacc. så är det ingen fara för dom, är ni tex. ute och tävlar/tränar så kan era hästar "bära hem" smittan utan att själva bli smittade men smitta ev. ovacc. häst som då kan insjukna.

om dom inte är avmaskade och bär på mask så kan ju givetvis det "smitta" men om ni sköter era med träck prov och avmaskning därefter så är det ju inte era som "drabbas hårdast". utan att kolla med träckprov kan man ju ändå inte till 100 veta att ens häst inte är full av mask/maskfri.

att hon fodrar med dåligt hö är ju därimot inte så trevligt eftersom sporerna sprids i luften även till andra hästar och ponnyn riskerar att få bronkit och/eller kolikanfall.

sedan finns det ju alltid folk som är dåliga på att kolla vattnet i dom flesta stall, därför att det oftast finns andra som fyller på när det är tomt för hästens skull

okeej tack för svaren..
Jag tycker så synd om det lilla stoet..
Sen om vattnet, precis som du säger. hon tror i stort sett man ska sköta hennes hästar.
En dag frågade hon såhär; vem tvättar täckena? jag bara vadå?
Dem tvättar man ju själva.
Det var för att hon vill vi ska tvätta hennes täcken.
o sen en liten sak som gör stor skillnad till att hon gör, vill ju inte skriva här igenteligen.. men nämner inte vad hon heter lr liknande.
hon har djurförbud, hennes mamma o syster med. :mad:

hej! det här är kanske en dum fråga men äger hon whels ponny och ett vbls travare? har kanske erfarenhet om den damen.. vet att hon skulle flytta ner sinna hästar till det området du bor i..:crazy:

Då ska ni amnäla det till djurskyddet i eran kommun. Ingen med djurförbud får ha djur.

Om familjen verkligen har djurförbud så har du inte mycket att välja på. Ring och se till att den infon kommer till kommunen...snarast!

Vare sig pållarna eller du mår bra förrens du gjort det, eller hur? Förstår hur jobbigt det är att varje dag se dessa stå där...

hej! det här är kanske en dum fråga men äger hon whels ponny och ett vbls travare? har kanske erfarenhet om den damen.. vet att hon skulle flytta ner sinna hästar till det området du bor i..:crazy:

heeej... vart bor du ?.
Jo det kan mkt väl vara den du menar..!!!!
tror det är en welsh men inte säker, skimmel sto är d iaf.. b-ponny.
o den andra är Vbls travare o hingst.!
Ngt specielt du vet om henne ??. du kan ju Pm,a mej isf!!

jo nog är det ingen rolig syn att se dem varje dag. även om dem ser ok ut NU så vem vet hur dom ser ut om 1månad. .
o sen nä man vet vad som "försiggår" heller så...:crazy:
det blir väl inte jag som ringer, men ngn i familjen lr helst ngn äldre än jag.. är ju endast 17 så tycker d e bättre ngn vuxen gör det.. men nog ska det ske.. får komma med uppdatering senare i veckan som kommer..

kan ju meddela att jag kom till stallet runt 4 idag o då ser jag hästen att han har allt sitt middags HÖ kvar i hagen, altså har hästarna precis fått det, mysko tänkte jag.. kollade in i stallet.. o i hagarna.. då var 1 ponny iväg på träning, som ja visste.. o sen den här hingsten var puts väck. varken i hagen lr stallet. stog inge på tavlan heller. men d som jag var arg på var att jag kom vid 4 för att han skulle ha ätit sin lunch o tagit d lungt efter o sen att jag rider. men då hade han inte ens ätit hälften. det visade sej att en anna person gett hästrna lunch eftersom dem ej fått. vad den här tjejen är/var ngn stans vet jag ftf inget om ..:crazy:

Anmäl människan, ni ska ju inte stå där & hjälpa henne att missköta sina djur heller.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 436
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 893
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag står i dagsläget uppstallad på en ridskola med 15 hästar och två inackorderade, varav den ena är min. Jag har flyttat in rätt...
Svar
14
· Visningar
1 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka