Anv av spö enl TR

S

shampiz

Eftersom jag inte har de nya TR ännu så måste jag få kolla med nån som har nya Hopp-TR. Har man även där bestämt att fr o m 1/1 2006 inte får användas på tävling/framridning som man gjort på dressyr (collectingring) och Distans)?

Sv: Anv av spö enl TR

vad är det som inte får anvvändas ? spö ?

:) / c

Precis.
I distans har man bestämt att man inte får rida med spö, (väldigt dumt med tanke ur säkerhetspunkt eftersom man rider i väldigt varierande miljö, tycker jag)

shampiz skrev:
Precis.
I distans har man bestämt att man inte får rida med spö, (väldigt dumt med tanke ur säkerhetspunkt eftersom man rider i väldigt varierande miljö, tycker jag)

okej, nej jag har faktiskt ingen anning.
sorry :smirk:

Det låter ju helsjukt! Det måste man väl få... Jag menar hur många på en skala rider utan spö på hopptävlingar :crazy: ...

Vad nu?
Startflagga kan bytas mot annan anordning, där ryttaren tydligt med synen kan avgöra, att startsignal är given och att ritten/tidtagningen är påbörjad.
Flaggan har ju ingenting med ryttaren att göra! Den är ju till för domaren. Så varför ska ryttaren kunna avgöra sådant?

Nej, det håller jag inte med om. Flaggan är enbart till för att tidtagaren i domartornet ska ha något att gå efter.

Helt rätt, många tror att flaggan är till för ryttaren men den är till för att tidtagaren ska kunna se när han ska starta tiden. Det är upp till ryttaren att lyssna efter startsignal inte kolla på flaggern. Tänk på att flaggern i många fall är små barn (korkat ,jag vet) och att sen beskylla dom när ryttaren gjort fel är bara idiotiskt. Jag är domare och har varit med om en del incidenter när ryttare startat utan att få startsignal, massor av gångerna har dom förbannade kommit upp och skyllt på flaggern.. dock har alltid överdomarna varit på flaggerns sida.. Att det står såhär i TR gör ju inte saken bättre :mad:

men ryttaren om man inte hört e dte väl bra att veta om flaggen e uppe eller inte.

Ja, jag har också varit på tävlingar där ryttare startat innan startsignalen givits för att flaggan varit uppe. Jag har tom varit på en tävling där överdomaren gick och sa åt flaggarna att de skulle höja flaggan så snart ekipagen kom in på banan för de hade inget med startsignalen att göra! Många arga föräldrar den tävlingen. :)

Har ryttaren inte hört så kan den fråga domaren. Flaggaren kan ju ha missuppfattat saken, det är väl bäst att gå direkt till källan?

Lady_S skrev:
Vad nu?
Flaggan har ju ingenting med ryttaren att göra! Den är ju till för domaren. Så varför ska ryttaren kunna avgöra sådant?
Jo fast i ändringen står det ju att ryttare MED SYNEN måste kunna se att startsignal är given. Det är ju nytt. På flera tävlingar vi har varit på i år har man ju inte haft flaggare utan endast gått på att ryttaren HÖRT att startsignal är given. Så får man alltså inte göra längre?

Jo, men det är ju det jag ifrågasätter. Någon som har ett TR framme? Någonstans måste det ju stå vad flaggan är till för? Och hur anordnar man en tävling utan flaggare? Vad händer om den elektriska tidtagningen pajjar? Låter osäkert tycker jag...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
499
Senast: Cattis_E
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 003
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar