Sv: Äntligen!
Joo.. fast när vi var och tittade på renrasiga(MH-testade) pudlar så såg vi ändå en såpass stor variation i temprament att det kändes (nästan) som lika mycket grisen i säcken. Eller egentligen är det väl alltid det när man köper valp/föl? Man får forma dem bäst man kan osv.
Vi valde just den här individen pga hans blandning, då jag hoppades på en cocker-lik pudel
har inte hittat någon sådan ras som ser ut och är som dem.
Men såklart är det mycket bättre underlag att leta i renrasaveln, med meriter och bedömningar att titta på. Sen beror det kanske på hur mycket "gambler" man är och vad man har för syfte/krav med/på hunden.
(no offense taken
är nog själv egentligen mest för renrasavel, men ibland kan blandras bli jäkla fina de med
iaf om "uppfödaren" tänkt till och gjort en "bra" blandning)
Frågan är ju varför man vill ha blandras när det finns hundratals renraser att välja mellan? Man köper ju fortfarande grisen i säcken eftersom man inte vet vad som nerdärvs, och bara för att föräldrarna gått i renrasig avel behöver inte det betyda att hälso- och mentalitetstester gjorts. Dessutom utesluts man ur SKK mig veterligen.
Det är ju 100 gånger lättare att leta friska föräldrar hos seriösa uppfödare bland renraser. Och, eftersom detta är Buke, så vill jag förtydliga att det givetvis inte är blandrashundarna jag har något emot (din är jättesöt!), utan aveln, även om just cockerpoo är en ganska mild korsning.
Joo.. fast när vi var och tittade på renrasiga(MH-testade) pudlar så såg vi ändå en såpass stor variation i temprament att det kändes (nästan) som lika mycket grisen i säcken. Eller egentligen är det väl alltid det när man köper valp/föl? Man får forma dem bäst man kan osv.
Vi valde just den här individen pga hans blandning, då jag hoppades på en cocker-lik pudel
Men såklart är det mycket bättre underlag att leta i renrasaveln, med meriter och bedömningar att titta på. Sen beror det kanske på hur mycket "gambler" man är och vad man har för syfte/krav med/på hunden.
(no offense taken