Äntligen!

Sv: Äntligen!

Jag ska förstöra din vision lite med det här med 50/50 korsningar. Du vet aldrig vad det är som nedärvs, och att börja med att säga att man vill ha blandras är att börja i fel ände eftersom det är som att köpa grisen i säcken ;). Ytterst få hundar som används till blandrasavel är mentalitetstestade, hälsokollade eller bedömda som exteriört korrekta. Även om du bara ska ha en sällskapshund så är dessa punkter naturligtvis viktiga, ingen vill väl ha en aggressiv hund med t ex ögonsjukdomar eller pålagringar i skelettet. Vill du dessutom ha DP så är mentaliteten av yttersta vikt eftersom det mesta, tyvärr, är skräp i den rasen.

Så, nu ska jag sluta vara bitter :D.

Du skriver att du tycker väldigt bra om de dvärgpinchrar du mött. Grattis, du har hittat en ras du vill ha. Varför då välja bort/kraftigt förminska sannolikheten att få en sådan genom att inte köpa den rasen utan en blandning?

Eller det sämsta av två världar. Just DP:n är en ras där det finns mycket mentalt skräp och en sån hund är riktigt jobbig att leva med, hur duktig man än är på hund. Tyvärr är det sällan de bästa rasrena hundarna som används till blandrasaveln, så jag rekommenderar varmt att du satsar på rasren DP (om det är den typen av hund du vill ha) så du får de bästa förutsättningar att hitta en trevlig hund.

Har själv levt med hyperaktiv hund som folk bad mig lämna hemma när jag skulle hälsa på och i längden är det väldigt trist.

Ett råd i all välmening.

Satan, du hann före! :D

+ Generalen + Skogstrollet

Ni har en bra poäng där.
Just det scenario som Skogstrollet skriver om vill jag givetvis undvika.

Men - en tanke som jag hade: eftersom en DP kan vara lite.... ja, instabil - kan det inte vara bra att ha en som är korsad med en ras som är lite mer nedtonad (konstigt ordval, men det börjar bli dags att gå och lägga sig). Givetvis är det på individnivå, men borde inte oddsen ändå förbättras?

Räknas hund familjen i drygt 20 år? :angel:

Jag skulle inte ens överväga att köpa en hund om jag inte kände mig 100% säker. Nu ligger det dessutom helt rätt i tiden.

Beror helt och hållet på hur aktiv och delaktig du varit i hundarna. Jag har ingen aning om hur hundkunnig du är. Tycker du att du är väldigt erfaren så är du förhoppningsvis det.

Och som sagt var, en blandras med dvärgpinscher kommer garanterat inte från de bästa och mest stabila hundarna. Dessa används självklart i renrasaveln. Så om du tror att dp är rätt ras så kolla på renrasiga, å var mycket noga med mentaliteten på föräldrarna.

+ Generalen + Skogstrollet

Ni har en bra poäng där.
Just det scenario som Skogstrollet skriver om vill jag givetvis undvika.

Men - en tanke som jag hade: eftersom en DP kan vara lite.... ja, instabil - kan det inte vara bra att ha en som är korsad med en ras som är lite mer nedtonad (konstigt ordval, men det börjar bli dags att gå och lägga sig). Givetvis är det på individnivå, men borde inte oddsen ändå förbättras?

Efter DP är en liten ras korsas den i så fall nog med en annan liten ras och små hundar är ofta... eeh... lite ettriga :angel:. Eftersom troligtvis ingen av dem testats på något vis av det jag räknade upp tidigare är risken för platt fall ändå starkt överhängande och gällande mentaliteten skulle jag nog snarare tro att det blir tvärtom.

Då förstår jag.

En helt annan sak;
Det här med bråck. Jag har förstått att det är ganska vanligt?
Kan någon förklara vad det egentligen är och om/när det är/blir farligt.
Kan det gå bort eller behöver man operera?

Bara en fundering då det dyker upp i annonser ibland.

Vi bor i lägenhet i ett lugnt område med fina strövområden runt knuten. Jag studerar och sambon jobbar, tack vare prima scheman så går jag aldrig heldagar och inte heller varje dag i veckan.

Jag har inte direkt tänkt mig att motionera hunden som en jakthund i full kondition, utan ha en-två långpromenader om dagen, några kortare och helst ska den kunna följa med till stallet.
Det här får jag ju givetvis anpassa till hundens behov.
Jag vill gärna kunna ha den lös och om vi tycker att det är roligt kommer vi säkert att träna tillsammans (typ agility eller något annat som passar).

Pälsvård har jag inte tänkt så mycket på, men eftersom jag är inne på en dvärgpinscher som varken har särskilt lång eller lurvig päls så är det väl kanske inte så mycket... :angel:

Shipperken har jag inte tänkt på, jag har aldrig hört talas om den. Ska genast googla! :idea:

här står det lite om dom och några bilder. http://www.sgvk.org/raserna/schipperke.htm trots att pälsen inte är slät så ser det inte ut att vara någon avancerad pälsvård alls. Står att de funkar bra med hästar också ;)

Jag har en fruktansvärt trevlig Dvärgpinscher hane på foder, han ägs av Zizzy.
Men han är en av de trevligaste dp's jag stött på. Han skäller eller morrar aldrig och han följa med mig vart jag än går. Han älskar att vara i stall för hästarna är jätteroliga. :)
Vi ställer ut en del och det går fruktansvärt bra, han älskar all uppmärksamhet han får, och sist så hoppade han upp i domarens famn när vi ställde.

Ska man skaffa sig en dp är det jätteviktigt att kolla upp hälsostatus, mentalitet osv på föräldra-djuren, för som några redan sagt finns det mycket mentalt skräp i dp-världen. Jag är glad att jag fick tag på en sådan urfin och trevlig kille som funkar ihop med barn, katter och framförallt andra hundar! :)

Lycka till! :)

Det känns lite som att det är antingen eller med Dvärgpinscher.
Antingen är den väldigt stabil och har toppmentalitet - eller så är det precis tvärt om.
Det borde ju finnas någon form av skala mellan världens bästa hund och skräckexempel? :angel:

Schipperke är nog inget för oss.
En kompis mamma har en sån, och även om den är väluppfostrad och lydig så äter den energi från alla i dess närhet och är väldigt vaktig och aktiv av sig - den jobbar liksom hela tiden.

Gör dessutom en till liten knuff för det här med bråsk.

"Jag vill ha en hund som är pigg och alert, lättlärd och glad"

Det där stämmer väldigt väl in på vår superfina cockerpoo :love: (dv.pudel/am.cocker) Otroligt trevlig och stabilt lynne, en stor hund i litet format. :idea: Smart och sjukt lättlärd :love:
Svart dessutom :)

Nu är han ju förståss lite lurvig om man inte gör nått åt det, men han är enkelt rakad till rimliga proportioner. Dessutom lite allergivänlig ju :idea:

En grej bara angående föräldradjuren i blandrasavel.
Det behöver verkligen inte vara så att det bara är "icke godkända" djur som används i blandrasavel. Båda föräldrarna till den cockerpoo vi köpte har gått i renrasig avel. Så, vill man gärna ha en blandras så går det säkert att hitta bra föräldradjur också, även om det kanske är svårare. :idea:

Om det är DP man vill ha ( med allt vad det innebär ;) ), så vill man vara jäkligt noga med en utomordentligt bra och noggrann uppfödare..

En mentalt instabil DP är inget man vill ha och risken är rätt stor om man väljer "fulavel" att man får just en sådan.

Däremot håller jag inte med den som skrev att DP:n inte är en 1:a gångs hund. Jag är nog lite lätt allerigsk mot sådana uttalanden. Bara för att man aldrig haft/ägt en hund innan betyder inte det att man inte klarar av rasen, det gäller bara att vara mottaglig och vilja lära sig :)

Om det är DP man vill ha ( med allt vad det innebär ;) ), så vill man vara jäkligt noga med en utomordentligt bra och noggrann uppfödare..

En mentalt instabil DP är inget man vill ha och risken är rätt stor om man väljer "fulavel" att man får just en sådan.

Däremot håller jag inte med den som skrev att DP:n inte är en 1:a gångs hund. Jag är nog lite lätt allerigsk mot sådana uttalanden. Bara för att man aldrig haft/ägt en hund innan betyder inte det att man inte klarar av rasen, det gäller bara att vara mottaglig och vilja lära sig :)

Håller definitivt med! Sådana uttalanden har jag aldrig förstått mig på.

En grej bara angående föräldradjuren i blandrasavel.
Det behöver verkligen inte vara så att det bara är "icke godkända" djur som används i blandrasavel. Båda föräldrarna till den cockerpoo vi köpte har gått i renrasig avel. Så, vill man gärna ha en blandras så går det säkert att hitta bra föräldradjur också, även om det kanske är svårare. :idea:

Frågan är ju varför man vill ha blandras när det finns hundratals renraser att välja mellan? Man köper ju fortfarande grisen i säcken eftersom man inte vet vad som nerdärvs, och bara för att föräldrarna gått i renrasig avel behöver inte det betyda att hälso- och mentalitetstester gjorts. Dessutom utesluts man ur SKK mig veterligen.

Det är ju 100 gånger lättare att leta friska föräldrar hos seriösa uppfödare bland renraser. Och, eftersom detta är Buke, så vill jag förtydliga att det givetvis inte är blandrashundarna jag har något emot (din är jättesöt!), utan aveln, även om just cockerpoo är en ganska mild korsning.

En kompis mamma har en sån, och även om den är väluppfostrad och lydig så äter den energi från alla i dess närhet och är väldigt vaktig och aktiv av sig - den jobbar liksom hela tiden.

Låter som en beskrivning av de dvärgpinchers jag träffat :p

Sedan en till liten sak kring det där med vem man ska köpa hund från.
Låt oss säga att man får problem med sin hund (det är trots allt rätt vanligt när man köper sin första hund) kan det vara bra att ta hjälp av någon.
Oavsett om det är "Oj min hund blir inte rumsren" eller "Hjälp min hund går inte att hantera!" eller någon liten fråga om aktivering eller annat, så kan en duktig uppfödare vara till hjälp. Har man en trevlig och duktig uppfödare kan man höra av sig och få hjälp och stöd. Om man har en okunnig ägare som vill ta valpar för att de har en söt liten hund som är såååå snälll (ja, de flesta blandrasuppfödare är sådana tyvärr) så finns sällan det stödet. Ingen av de vänner jag har som köpt sig blandraser har kunnat få något stöd av någon uppfödare när det behövts, jämfört med de vänner jag känner som köpt av seriösa uppfödare.

Utöver det är det ju allt det där med att "man vet vad man får" osv men det har andra redan berättat om så det låter jag vara.

Sedan en till liten sak kring det där med vem man ska köpa hund från.
Låt oss säga att man får problem med sin hund (det är trots allt rätt vanligt när man köper sin första hund) kan det vara bra att ta hjälp av någon.
Oavsett om det är "Oj min hund blir inte rumsren" eller "Hjälp min hund går inte att hantera!" eller någon liten fråga om aktivering eller annat, så kan en duktig uppfödare vara till hjälp. Har man en trevlig och duktig uppfödare kan man höra av sig och få hjälp och stöd. Om man har en okunnig ägare som vill ta valpar för att de har en söt liten hund som är såååå snälll (ja, de flesta blandrasuppfödare är sådana tyvärr) så finns sällan det stödet. Ingen av de vänner jag har som köpt sig blandraser har kunnat få något stöd av någon uppfödare när det behövts, jämfört med de vänner jag känner som köpt av seriösa uppfödare.

Det där är en viktig aspekt tycker jag! Min hund är renrasig och efter utställda och röntgade föräldrar, men uppfödd hos en privat uppfödare som tyvärr inte har så stort intresse av att ha fortsatt kontakt med sina valpköpare. Trots många hundvana runt omkring mig både med samma ras och helt andra, så saknar jag kontakt med "min" uppfödare. Nästa hund jag köper kommer helt klart att bli från en engagerad uppfödare!

TS: En sak du ska ha med i tankarna när du funderar kring renras/blandras, förutom alla bra saker som redan skrivits, är hur mycket mer möjligheter du får med en renrasig, registrerad hund. I dagsläget kanske du inte tror att du vill tex ställa ut, men en dag kanske du ångrar dig och då är det trist att inte kunna göra det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 103
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 890
Senast: Cissi_ma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 007
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 290
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka