Äntligen sitsmedveten tränare!

Sv: Äntligen sitsmedveten tränare!

Nu har jag med största sannolikhet inte hållit på med hästar lika länge som dej (det låter nämligen som att du hunnit testa många egna hästar :p ) men just nu filosoferar jag som att ALLA hästar har något jag kan lära mej av, man utvecklas av att luska ut hur man rider och tränar just DEN hästen bäst. Och på sätt och vis lär man sej mest när man har en riktigt svår häst, förutsatt att man inte ger upp i första taget utan lyckas komma över problemen.

Samtidigt kanske man inte kommer långt med den svåra hästen, och då missar man delar av "sin egen" utbildning, bra att testa på olika med andra ord.
Jag tycker det är en utmaning att lugna ner överkänsliga/pigga hästar, samtidigt som jag kan tycka det är en utmaning att få gnista och bjudning i en lat och okänslig häst. Men vill jag komma långt med en häst väljer jag självklart en som har förutsättningar (sen kan det diskuteras oändligt vad som egentligen ÄR bra förutsättningar..) ;)

Sv: Äntligen sitsmedveten tränare!

Jag tycker att det är ett bra sätt att tänka på, att man vill rida så många olika hästar som möjligt för att utvecklas som ryttare. Det är ju en viss skillnad på att ha erfarenhet av att rida in EN häst och att ha ridit in två hundra hästar. Jag har ridit in några stycken så jag har mycket kvar att lära mig! Men jag har aldrig haft så gott självförtroende och kännt mig så duktig som när jag ridit in min första häst, då trodde jag att jag kunde allt! Nu skulle jag snarare säga att jag nosat på att rida in hästar :p!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka