Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
bigganl skrev:Jag menar inte att man ska vara fanatisk och försöka rätta till allt på en gång. Det måste få ta tid, men just grundläggande detaljer i sitsen kan man bara inte hoppa över tycker jag. Tex om en ryttare sitter kraftigt snett i sadeln. Hur ska häst och ryttare kunna komma i balans? Eller om Överlivet är så framåtlutat att ryttaren nästan tappar balansen framåt.
Åh,jag är så himla dålig på att beskriva det jag menar när jag skriver - jag tänker så mycket mer än vad tangenterna hinner att få med....
Det jag menade var precis det du beskriver här......
Visst är det det optimala om man kan sitta i en bra sits, SJÄLVKLART!!!! - men ibland så måste man ta till ytterligheter för att få det att fungera - som tex att jag red med överlivet så framåt lutat att det kändes som att jag skulle stupa över huvudet på hästen... Fast JUST DÅ hade det en väldigt stor betydelse för vår fortsatta utveckling tillsammans - och jag lovar att hade du sett mig då hade du tyckt att jag hade den sämsta tränaren i världen OCH var en värdelös ryttare.....
Idag kanske du tyckt att det vi sett OK ut i alla fall...
Lika är det med en sådan sak som att en ryttare sitter kraftigt snett eller viker sig i midjan - det KAN ju oxå bero på saker man inte vet något om om man bara är och tittar en gång på tränaren och ekipaget...
Min donna hade pga förskjutningar på två kotor och roterat bäcken gått och spänt upp sig på höger sida, långt innan jag köpte henne, vilket resulterade i att hon skickade över mig på vänster sida. Och hur såg min sits ut då?????? Sned....
Detta avhjälptes så klart med hjälp av en equiterapeut som behandlade henne regelbundet och med hjälp av den gymnastiska ridning som AR är - och idag sitter jag i alla fall hyfsat rakt.
Något som jag oxå har fått en bra insikt i tack vare en tränare i centrerad ridning, är att alla människor är så otroligt olika byggda att vi omöjligt kan sitta på samma sätt.
Finns tex en person i min närhet vars fötter står ut från hästen hela tiden - och alla tränare har tjatat på henne om att hon ska vrida om fötterna. Och vad händer då?
Jo, hon vrider om, spänner sig och tappar kontrollen på allt annat. Men idag har hon släppt fixeringen på fötterna och koncentrerat sig på den verkliga orsaken längre upp - och visst sticker de ut lite mer än på en del andra - men hon är så konstruerad att de alltid kommer att göra det....
Så om jag personligen ska kunna avgöra hur pass bra en tränare är vill jag helst se personen undervisa flera gånger, helst samma ekipagen, och helst prova att rida för denne med....
Rörigt inlägg??? Hoppas ni förstår vad jag menar....
summer san skrev:De tränare som är certifierade av ridsportsförbundet, dvs A,B,C tränar utbildningarna och ridlärar och ridledarutbildningarna, finns ju en kursplan och en minimigräns för vilka som släpps igenom och blir godkända. Finns det något motsvarande utbildningssystem inom AR, eller är det helt godtyckligt vem som får kalla sig tränare? Det förklarar ju i så fall vikten av image hos tränarna och att det blir gemytligt och trevligt så att eleverna kommer tillbaka och lättar på plånboken igen?
Pepa75 skrev:Det jag menade var precis det du beskriver här......
Visst är det det optimala om man kan sitta i en bra sits, SJÄLVKLART!!!! - men ibland så måste man ta till ytterligheter för att få det att fungera - som tex att jag red med överlivet så framåt lutat att det kändes som att jag skulle stupa över huvudet på hästen... Fast JUST DÅ hade det en väldigt stor betydelse för vår fortsatta utveckling tillsammans - och jag lovar att hade du sett mig då hade du tyckt att jag hade den sämsta tränaren i världen OCH var en värdelös ryttare.....
Idag kanske du tyckt att det vi sett OK ut i alla fall...
Lika är det med en sådan sak som att en ryttare sitter kraftigt snett eller viker sig i midjan - det KAN ju oxå bero på saker man inte vet något om om man bara är och tittar en gång på tränaren och ekipaget...
summer san skrev:Nej det finns en högre tolerans för lite udda hästraser inom AR och andra alternativa ridstilar än inom tävlingsdressyren, så är det. Det är ju ett val man får göra som ryttare, vill jag ha kvar min älsklingshäst som inte har tillräckliga förutsättningar eller skaffa en häst som har den kapacitet och det lynne som krävs för tävlingsridning? Vissa tränare är öppna för alla typer av hästar och andra vill inte ta emot elever med hästar som inte är tillräckligt utvecklingsbara. Själv har jag genom åren haft en förkärlek för exteriört vackra hästar med flashig gång och stamtavla, men tyvärr ganska så nerviga och svåra att hantera och rida. ( De är billigare! ) Men i dag har jag omvärderat detta för det är tröstlöst att lägga åratal på att arbeta med grundläggande saker som andra genom felaktig behandling har gjort hästen rädd för. I dag vill jag ha hästar som är lätta att arbeta med och helst rida in dem själv så att det blir rätt från början, då slipper man en hel del bekymmer. Om min tränare skulle säga att den hästen blir det inget av, då säljer jag direkt och skaffar något annat i stället, varför tvinga en ovillig häst att arbeta då det finns massor av hästar som vill?