Äntligen hittat ett bra stall men.......

I

indigo95

som sagt nu har jag äntligen hittat ett stall som vi ska flytta till :) äntligen bestämt oss.. men nu till frågan - vilken box ska man välja????
de finns 2 alternativ. i box inne i stallet (stort stall med 14 boxar ) boxen är stor och bra..
alt, 2 en stoor utebox en av 2 st..

hästen är ett 13 årigt halvblod som är dammkänslig och borde stå i uteboxen just för de, men samtidigt så är han känslig och blir förkyld lätt.. om man bortser från hans hosta så skulle han nog trivas bättre inne i stallet för han är en väldigt social häst som tycker om när de händer saker..

men jag tror att jag ska satsa på uteboxen ändå och täcka honom ordentligt med halstäcke m.m just för att jag tror att de är bäst för hans luftvägar..

Han har ju ändå en hästkompis bredvid sig och kan se ut över hästhagarna när han står i boxen..

Eller vad tror ni villken box skulle ni välja tror ni han blir ledsen av att stå i uteboxen där de inte "händer" så mkt??

tror jag har bestämt mig men skulle vara skönt att höra lite andra åsikter;)

Sv: Äntligen hittat ett bra stall men.......

det beror lite hur rutinerna i stallet ser ut.
när kommer de in/går ut?
fodringstider?
hur kommer du ha honom i hagen? är det en stor hage? kommer han gå med kompisar?

Jag tror nog att jag som du skulle välja uteboxen, jag vet inte hur området kring er ser ut men som du säger så har han ju möjlighet att se vad som händer runtomkring där också. Blir han lite rastlös när inget händer så är ju en stor box också ett plus. Och förstås, för dammkänsligheten!

Kanske kan du få ändra dig om det inte fungerar?

Där jag har min häst är det mycket bättre luft i stallet än i uteboxarna så det beror sig ju helt på hur de är bygda och ventilerade osv... Men välj box där det är bäst luft tycker jag oavsett om det är uteboxen eller stallet, det är ju som sagt bara att lägga på täcken (så länge det inte är drag någonstans i uteboxarna)

Nu har jag bestämt mig :) de blir uteboxen... jag flyttar dit efter sommaren.. för under sommaren så ska han gå utanför husknuten på sommarbete :bump:.. Men de känns underbart skönt att jag äntligen har bestämt mig..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar