Antika möbler!

aysha

Trådstartare
Jag har tröttnat på mina moderna Ikea-möbler och ska ägna min semester åt att göra om bl a sovrummet hemma.

Tycker det är otroligt vackert med antika möbler i moderna hem, och vill nu ha lite inspiration! Så in med bilder på era fina gamla möbler!

:)

Sv: Antika möbler!

Har sökt, men hittar inget...

Moderator kanske dock kan flytta tråden dit? :)

Vill man möblera med en del antika möbler så ska man inte glömma belysningen, den ger nästan mest effekt!

Sovrumslampor
080702-

Antika barnsängar vi "bättrat på"
070603-070628+%2850%29.JPG

Mer belysning i sovrum
080414-080423+%2854%29.JPG

080425_3+%281%29.jpg

Har man svårt att hitta antika grejer i bra skick kan man ju också köpa nya i gammal stil;)
lampan.jpg

Jättefina lampor, bortsett från den sista då, ska vara äkta vara annars får det vara ;)

Så tjusigt. Ska ta lite kort på våra möbler här hemma. Vi har två överfulla rum (Rummen används inte) med gamla möbler...:crazy:

Ett tips är att inte ha för bråttom. Bestäm dig för någon sak som du vill byta ut, t.ex. skrivbordet mot ett äldre:

http://uppsalaantik.se/images/tumbnail/tbs4.jpg

Jag har ett sådant i sovrummet. Perfekt att lägga laptopen i mittenlådan!

En Strindberglampa och en äldre stol till gör susen.

Efter ett tag så hittar man sin stil och kommer på vilka av de nya sakerna som gör sig bra ihop med de äldre (och vad för stil på de äldre möblerna som man vill ha).

Vi har en blandning av antikt och modernt hemma - även om det moderna tar allt mindre och plats. T.ex. har vi en PH-lampa hängande över ett slagbord från början av 1800-talet. En Laminofåtölj stående bredvid skrivbordet från förra sekelskiftet. Vardagsrummet, som rymmer en stol i nyrokoko, äkta matta, kopparstick på väggarna och ett litet damskrivbord från 1800-talet, har en Le Klint-lampa i taket.

Hemligheten ligger i att veta exakt vad man vill ha och var det ska stå och det kan ta lite tid att både komma underfund med det och dessutom sedan hitta det. Jag letade t.ex. efter en gammal golvlampa i gjutjärn i över fem års tid innan jag äntligen hittade en.

Tyvärr är datorn med bilderna inne på service så några bilder blir det inte.

Gud vad fint ni har det! :love: Det vita var otroligt vackert mot timmerväggarna :love:!

Tack för ditt svar! Du måste lägga upp bilder när du fått tillbaka datorn, det låter otroligt fint!

Nu är det sovrummet som ska få sig ett lyft. Ska köpa en ny sängstomme i smide, måla om den olivgröna väggen till ljust rosa, samt baxa hit mammas gamla, antika byrå med pigtittare som ska in först. Hittade även en gammal tavla med en fiskargubbe som jag gillade, så han får hänga med! :)
Helst skulle jag också vilja ha ett stort skrivbord, men det finns tyvärr inte plats för det i min lilla tvåa. :(

Tack!:love: Vi har faktiskt ganska många antika möbler men eftersom de ännu inte är i sitt rätta sammanhang (läs, livstidsrenovering av 350 kvm hus:angel:) så finns inte många bilder.

Vi gör dock en hel del egna möbler i äldre stil och det tar tid att få till.
Bild på nytillverkad (dock ej klar) tvmöblel
11.jpg

tv-sk%C3%A4nk-h%C3%B6rn.jpg

Jag kommer knappt in i rummen :eek: Här är ett exempel på vad vi har ganska mycket av. Den här har även en överdel som ska sitta ovanför spegeln men takhöjden i detta gamla hus säger "No No" denna har vi dock i sovrummet.

Byr.jpg

Huset jag bor i stod tomt i 12 år. Man bar in arvegods efter arvegods och det var ju inte tomt innan dess heller. Det finns ett antal spegelbyråer, utdragssängar, matsalsbord, skrivbord i ek.

För inte tala om en massa småsaker i form av gamla kaffeserviser, glas, prydnadssaker, bruksföremål...I början kändes det som om man bodde i ett museum!

Åh så fin! :love:

Måste ju vara värsta guldgruvan! Men vem är det som äger alla prylarna då?

Jag kommer knappt in i rummen :eek: Här är ett exempel på vad vi har ganska mycket av. Den här har även en överdel som ska sitta ovanför spegeln men takhöjden i detta gamla hus säger "No No" denna har vi dock i sovrummet.

Byr.jpg

Huset jag bor i stod tomt i 12 år. Man bar in arvegods efter arvegods och det var ju inte tomt innan dess heller. Det finns ett antal spegelbyråer, utdragssängar, matsalsbord, skrivbord i ek.

För inte tala om en massa småsaker i form av gamla kaffeserviser, glas, prydnadssaker, bruksföremål...I början kändes det som om man bodde i ett museum!

:angel: Loppis, auktion :D

*indianen bokar in sig* ;)

:eek: en sak som känns som en hädelse på det vackra skåpet är lavalampan :crazy:

Min sambo dock en viss svärmors inblandning så grejerna lär ju bli kvar här så länge hon lever för gud nåde om vi har slängt en trasmatta som råttorna ätit på...:crazy:

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 263
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
776
Senast: Manji
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023