Antika möbler!

Sv: Antika möbler!

Ja, funderar på att köpa/bygga pottskåp att ha till nattduksbord, och isåfall slipa av och lasera vita och sätta på svarta handtag. Tycker det är fint när träet lyser igenom :)

Så här blev det med den andra kulören, mycket bättre tycker jag, varmare i tonen :)

22133998.jpg

Vad svårt att se.. lättare om du tagit med lite mer utav den vita väggen på fotot. Men det ser fint ut iaf :)
Rosa är inte så dumt i lagom mängd!

Jag älskar såna där små projekt!
Jag är också hemskt sugen på att göra om sovrummet. Vårt sovrum är inte alls likt hur ditt var innan, men det är mörkt på ett annat sätt. Dels har vi inte satt upp tillräckligt med belysning :o dels är väggarna lite för mörkt beiga/bruna tycker jag, å fel nyans... sambon vill också göra om därinne (känns som vi nyss målade om, 2 år sen) men har lagt pengar på balkong och vardagsrum nyligen så det får vänta.

Funderade du länge på hur du ville ha det innan du gjorde detta?
Jag tycker att det är knepigt ibland att se framför mig exakt hur jag vill ha det och sen få det till verklighet också. Då är det jättekul med foton och inspiration så här på nätet!

Svarar både dig och Sar:

Det är svårt att se skillnaden på fotot, men när jag målade över den första systes enorm skillnad, denna är mycket rödare i tonen, så nu är jag nöjd! :) Den är med åt det gammelrosa hållet.

Erat sovrum var murrigt, men ändå mysigt tycker jag! Chokladigt :)

Nej, funderade inte alls länge. Jag är sån så jag får infall, och måste göra det jag får för mig direkt, inte sen, NU! :D. Ofta får jag också en bild av hur det ska se ut och så gör jag så. :p Flyttade in för ett år sen lite drygt och målade om då. Så vem vet, nästa år kanske det blir en ny makeover :D

Jag tycker din byrå är jättefin som den är!
Men jag håller definitivt med Sar om att den behöver komma upp lite!

Tack för feedback!
Det ska bli kul att se hur byrån kommer se ut på ben, berättade för sambon igår att jag tänkt sätta ben på den och både han och jag tycker nog att byrån är så stor och tung att man har svårt att se framför sig hur den ska passa i ben... men jag hoppas det blir bra! Gäller bara att det är rätt ben, de får nog inte vara för tunna, varken för utseende eller praktiskt sett.

:bow:

Frågade pappa och han säger att hans farmor och farfar hade den först, så den är köpt någon gång på 20-talet. :)

Wow, det är fantastiskt vilken kvalitet och hur välgjorda möblerna måste varit på den tiden.

Synd att inte min farmor är i livet, min byrå kommer ju ifrån henne och det hade varit roligt att fråga henne hur gammal den är.

Hallbyrån, är skivan orginal? Hur gammal är möbeln?

Jag själv älskar möbler med historia! I mitt hem blandas stilar till ett resultat jag gillar. Nu är jag i flyttartagen igen men när vi kommit i ordning ska jag se till att fotodokumentera. :D

Skivan ska vara orginal, däremot är inte möbeln så gammal. Tippar på 50-tal. Men fin är den, jag önskade mig en sådan möbel och vi fick då en sådan av snälla svärföräldrar som hittade den på en missionsbodutförsäljning och fick ett bra pris.

Jag är så imponerad utav dina (och andras) enorma fynd på auktioner, loppisar och dylikt och har ägnat helgen åt att försöka leta reda på auktioner men ghaaaaaaaaa. Då vi inte har nån tidning, har jag sökt på nätet, sökt på tidningarnas hemsidor osv men det finns ingenting! Till slut åkte vi bort till folkets hus här i stan i ren chansning då jag hört ryktas att de har auktioner där ibland, men icke...
Hur hittar ni era "fyndställen"?
Vi har en del ställen här i stan som säljer begagnade möbler men det är löjligt dyrt oftast.
Trist att de gör så lite reklam för auktioner och loppisar, då hade nog fler kommit...
Jag är ju på fynda-och-måla-humör! :p

Tack för feedback!
Det ska bli kul att se hur byrån kommer se ut på ben, berättade för sambon igår att jag tänkt sätta ben på den och både han och jag tycker nog att byrån är så stor och tung att man har svårt att se framför sig hur den ska passa i ben... men jag hoppas det blir bra! Gäller bara att det är rätt ben, de får nog inte vara för tunna, varken för utseende eller praktiskt sett.

:bow:

Ursäkta att jag slänger mig in i detta så här på "efterkälken" men jag tycker att du ska sätta runda fötter på din byrå. Har lite svårt att förklara men det är som ovalt runda, inte klotrunda, bollar som ofta förekommer på äldre rustika möbler. Hoppas innerligt du kan se framför dig vad jag menar....Byrån är för rustik för smala ben.

Jag har varit så inne på att ha en sockel men hela byrån skulle nog se sötare ut på ben.

Hur höga är er byrås ben? Satt de på byrån eller har ni satt dit dem?
Vart hittar man ben tro? :o

Din byrå är gjord i gustaviansk stil (eller åtminstone beslagen, men den är i övrigt nätt, enkel och rak, vilket gör att jag skulle kalla det för gustaviansk stil). Den är inte särskilt gammal, men det spelar ju ingen roll, huvudsaken är att du tycker om den.

Benen ska vara nätta fyrkantiga avsmalnande (tänk lätt konformade) och knappt 15 cm höga för att passa in.

Din byrå är gjord i gustaviansk stil (eller åtminstone beslagen, men den är i övrigt nätt, enkel och rak, vilket gör att jag skulle kalla det för gustaviansk stil). Den är inte särskilt gammal, men det spelar ju ingen roll, huvudsaken är att du tycker om den.

Benen ska vara nätta fyrkantiga avsmalnande (tänk lätt konformade) och knappt 15 cm höga för att passa in.

Det är faktiskt lite den stilen jag tänkt på till benen. Kikade på material hos pappa igår (min egen virkesaffär, han samlar på allt...) men hittade inget perfekt, å vet inte riktigt hur jag ska såga till ben i den formen då jag bara har handsåg hemma.. Hm.

Gustaviansk stil minsann? Vad kul, tack för infon!

Ursäkta att jag slänger mig in i detta så här på "efterkälken" men jag tycker att du ska sätta runda fötter på din byrå. Har lite svårt att förklara men det är som ovalt runda, inte klotrunda, bollar som ofta förekommer på äldre rustika möbler. Hoppas innerligt du kan se framför dig vad jag menar....Byrån är för rustik för smala ben.

Jag tror att jag förstår hur du menar. Är dock lite rädd att sådana ben gör byrån ännu maffigare, men om jag inte tycker att det ser snyggt ut när jag provat med "konformade" ben (dock inte jättesmala) så ska jag absolut testa ditt förslag!! Hade jag inte kommit på själv, tack!

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 263
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
776
Senast: Manji
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023