Antika möbler!

Sv: Antika möbler!

Ah, då är jag med.

Annars kan jag komma förbi en mörk kväll och få med mig lite allt möjligt... I won't tell! :angel: :D

Jag har inte så mycket gamla möbler,ett större skåp från min mormor,och en gammal fungerande symaskin från min farmor!
Titta inte så mycket på röran med stereo och tv,det var innan det fixades i ordning!
15340082.jpg

15339352.jpg

Lägger in en bild på vår hallbyrå. Ignorera tapeterna, detta är en del som INTE är färdig på huset.
080713-080714+%288%29.JPG

Jag hittade en tavla jag tycker är väldigt fin på auktion. Den är gjord av gobelängtyg.
tavla2.jpg

Puttar lite :angel:

Har idag varit och hämtat en byrå från pappas barndomshem, "ny" sängstomme, ett litet nattduksbord och en tavla. Och i morgon åker jag och köper färg, så nu ska här donas! :banana:

Lägger in en bild på vår hallbyrå. Ignorera tapeterna, detta är en del som INTE är färdig på huset.
080713-080714+%288%29.JPG

Wow, den byrån var verkligen söt!
Sådana byråer älskar min sambo, vi har tittat på en hel del ihop men inte hittat "den rätta". Sedan passar det inte lika fint i en tvårums-lägenhet byggd på 80-talet, som i ett härligt, gammalt trähus, tyvärr.

Jag tycker det är jätteroligt att kika i secondhand-affärer på gamla möbler, speciellt gamla soffor, jag är dålig på årtal och namn på stilar, men det här rundade med mycket handarbete i möblerna tycker jag om.

Vi har en vacker gammal skänk här hemma som sambon köpt på någon förmedlingscentral för gamla möbler, den är jättefin men gör sig i riktigt i en liten lägenhet. Längtar tills vi har ett hus där den kan stå längs någon gräddvit vägg, med mer plats och "luft" runt sig så att den kommer till sin rätt.

Sknken.jpg

sknkennra.jpg

Låter som att du har lite att göra, skoj!
Visa bilder sen ;)

Jag har en byrå som inte vet om den räknas som "antik", men några år på nacken har den nog?

Är helt kluven till om man ska fixa upp den och måla den, eller om det är lite mysigt med lite slitet? Vad tycker ni?
Den byrån gillar jag skarpt annars, dock vill jag bygga upp nåt undertill så den kommer upp lite grand.

byrn.jpg

nrbildbyrn.jpg

beslag.jpg

Jag tycker byrån är fin som den är när den är lite kantstött :love:
Men den blir nog ännu finare med lite ben på, så den kommer upp, som du sa :)

Nu har jag målat och ska flytta in grejorna, är så kul det här! Bilder kommer snart!

Ska bli kul att se dina bilder!

Kul att du tycker att min byrå är fin kantstött, det är därför jag inte målat om den förr, men min kära mor fällde någon kommentar om att du ska väl måla om den?? nyligen, å då blev jag lite fundersam...
Men den har varit farmors, hon har tyvärr gått bort men den har nog hängt med i många år, och ska den målas om ska det ju verkligen göras ordentligt och rejält, så hm det skulle jag inte våga mig på själv...

Hm, ska man ha ben eller liksom en "ram" undertill, vad tycks?
Med ram menar jag något vitmålat (hm då kommer ju den delen iofs se nyare ut) som är 10-12 cm högt som liksom bildar en till bräda/etapp till därunder, så inga katter eller dammtussar kan komma under :angel: Sockel heter det ju! En sockel menar jag.

Vad är det du har målat om?
Väggarna? några möbler?

Själv sitter jag här lite vitfläckig med oljefärg ;) efter att ha målat om en pidestal i nåt gräsligt trä med lack ovanpå. Nu får den bli vit och bära upp mina blommor på balkongen istället för att åka till farbror soptipp. Det är roligt att måla! :d

Vi har en vacker gammal skänk här hemma som sambon köpt på någon förmedlingscentral för gamla möbler, den är jättefin men gör sig i riktigt i en liten lägenhet. Längtar tills vi har ett hus där den kan stå längs någon gräddvit vägg, med mer plats och "luft" runt sig så att den kommer till sin rätt.

Sknken.jpg

Vilken skönhet!:love: Den kommer säkert att komma till sin rätt i ett litet större hus. Underbart med förvaringsmöbler som dessutom är vackra!

Är helt kluven till om man ska fixa upp den och måla den, eller om det är lite mysigt med lite slitet? Vad tycker ni?
Den byrån gillar jag skarpt annars, dock vill jag bygga upp nåt undertill så den kommer upp lite grand.

byrn.jpg

Vi har hittat en liknande byrå för 30 kr på auktion.
byra.jpg

Jag tycker definitivt att du ska försöka får upp den från golvet, Jag har en ledstjärna att jag vill kunna se luft under möblerna för att det ska ge ett mer "skirt" intryck. Möbler som står direkt på golvet upplevs som väldigt tunga. Jag gillar också att hörnen är snedställda på din byrå!

Jag tycker också att det kan vara o.k. med slitna möbler men din byrå ger ett litet för slitet intryck för att vara helt i min smak.
Jag är dock inget fan över de som slipar fram "slitenhet" i möbler men många andra tycker det är fint, "shabby chik" tror jag det kallas.

Jag hade alltså valt att måla om den med vit linoljefärg som var svagt bruten med grön umbra eller kimrök, det beror på vilken ton du vill ha i möbeln. Vi är ju å andra sidan linoljefärgsnördar så lyssna inte för mycket på mig...;):p

30 spänn!! :eek::eek::bow:
Vilket flyt!

Intressanta synpunkter, å jättekul att se foto på din byrå, när jag tänker mig benen på din byrå, på min byrå tror jag det skulle bli jättesnyggt. Jag har varit så inne på att ha en sockel men hela byrån skulle nog se sötare ut på ben.

Hur höga är er byrås ben? Satt de på byrån eller har ni satt dit dem?
Vart hittar man ben tro? :o

Tack för färgtipset! Min sambos föräldrar är också linoljefärg-älskare å de kommer faktiskt på besök om ett par veckor, ska diskutera det med dem. De har renoverat ett gammalt 1800-talstorp i romantisk stil med mycket vitt, mycket arbete gjort på "gammalt sätt", underbart fint.

Det jag varit rädd för vid tanken på att måla om byrån, är att den skulle se för vit och ny ut. Rätt färgval kanske förhindrar det. Ska spara ditt färgtips! Förresten ska den vedervärdiga växten ovanpå min byrå bytas ut ;) Det är så lätt hänt att man lägger ifrån sig massa småsaker på byråer (eller skänkar) tycker jag och det är så synd/fult.

Kul att du gillade skänken! Vad mitt foto inte avslöjar är att den är lite grand inklämd längs en vägg som inte är mycket längre än skänken själv. Dessutom står det prylar under byrån också, som sagt har den inte alls den plats som den förtjänar men en vacker dag så :love: Det är jättemycket utrymme inuti den, himla bra!

JAg tycker du ska sätta ben på den. Inte för höga, men så den kommer upp en liten bit, precis som Sar säger ger det ett "lättare" intryck då.

Nu har jag målat om i sovrummet. Fondväggen skulle bli rosa, men blev mer åt det lila hållet när den kom upp.. Vet inte om jag är riktigt nöjd med den.. Hade velat ha en varmare ton. Konstigt att det ser så bra ut i färgaffären, och blir helt annorlunda på väggen! Men men, får måla om ifall det blir outhärdligt! :p

Säng och fondvägg före
Nya fondväggen och sängen
22127806.jpg

Byrå före
Byrå efter
22127807.jpg

Ska sätta på beslag i mässing kring nyckelhålen också.

Sen ska andra gardiner och tavlan bredvid sängen upp också. Och även kanske en gammal hylla i mörkt trä ska upp ovanför sängen i stället för tavlorna där.

Vilken förändring!!

Nu är ju det viktigaste att man trivs själv, men jag tycker det blev mycket lättare och fräschare i det "nya rummet"! Rosa gillade jag bättre än det murriga gröna.

Vilken fin byrå! Jag tycker också den byrån passar bättre nu, än om du hade haft kvar det gröna, men det är kanske bara jag som tycker att gamla, mörka möbler inte kan bo i allt för mörka rum. Den var så hög och fin, praktiskt med så mkt lådor. Vet du hur gammal byrån är?

Hur trivs du själv? :bump:

Något du kan göra är att själv skrapa och slipa bort gammal färg från möbler och sedan bara måla dessa med grundfärg för snickerier..eventuellt sandpappra lite på det. Då får de en sliten lock, om man gillar sånt!

De benen satt på byrån. Jag tror dock inte att det är något större problem att göra egna. Annars kanske man kan köpa "sängben" och fixa till dem till önskad form, längden borde stämma rätt bra- tänk på att det ska gå att få in dammsugaren. Lycka till!

Ja, det blev riktigt annorlunda, jag är jättenöjd med möblerna och nu har jag målat om väggen igen :D Blev som sagt inte nöjd med den tonen. Ny bild kommer, ska bara låta det torka lite till, här går det undan :p
Håller med om att mörka möbler gör sig bäst i ljusare rum, det blir lätt alldeles för mörkt annars.

Vet inte exakt hur gammal byrån är men har funntis i pappas föräldahem, och han är född -48, så den har några år på nacken :)

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 263
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
776
Senast: Manji
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023