Anti-slip pad?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare nancy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 889
N

nancy

Alltså av typen man lägger mellan sadel och schabrak. Är det någon som använder en sådan under sin dressyrsadel (och i så fall av vilket märke/prisklass)? Och "funkar" det?

Har blivit rekommenderad en sådan, men känner mig väl lite skeptisk till hur stor skillnad den egentligen gör. Tycker desutom att de flesta (som jag har kollat på) är lite för dyra för att använda en gång och sedan bara bli liggande i ett hörn... Är därför nyfiken på om någon har några erfarenheter av en sådan pad?

Sv: Anti-slip pad?

Mellan sadel o schabrak? Skulle det göra nån nytta över huvud taget? Schabraket fäster man ju i sadeln..

Antiglid-pad mella schabrak och häst har jag provat, en sån där billig, i neopren med hål i. Funkade inte alls för oss, men kna säkert funka för andra.

Antiglidpadd?

Jag har en i något klibbigt gelé aktigt material, med hål i. Kostade 300 har jag för mig, kommer tyvärr inte ihåg märke just nu, kan kolla på den imorgon i stallet. Fungerar super när man har den under schabraket :)

Funderade också på hur den "stoppade" upp sadeln genom att ligga mellan sadel och schabrak (som en vanlig gel-pad), men försäljaren var verkligen entusiastisk och talade sig varm för sin sak, så jag sa inte emot. ;) Kan möjligen förstå fuktionen mer om den ligger mellan hästens rygg och schabraket, men borde inte det luggas...? :crazy:

en sån ska ju ligga direkt mot ryggen, om den ska göra nytta.

jag har en från acavallo, jättetunn och väldigt klibbig med massa hål i. den funkar bra sålänge den är klibbig, problemet är att eftersom hästen och schabraket oftast har lite damm på sig så försvinner klibbigheten ganska snabbt. när jag sadlar av så finns det inte antydan till klibbighet.....

så den har en ganska begränsad effekt. kanske blir bättre om man tvättar hästen regelbundet med shampo så att den är helt damm och fettfri.

kanske blir bättre om man tvättar hästen regelbundet med shampo så att den är helt damm och fettfri.

Där föll det för mig! :rofl: Dessutom är de flesta hästarna hemma numera iklädda extremt luddig vinterpäls som t.o.m. en brunbjörn hade varit avundsjuk på... :smirk:

Men det är förstås alltid lite fascinerande när folk försöker sälja en produkt som de inte har en aning om hur den ska användas. Känner mig mycket trygg att följa deras rekommendationer i framtiden (eller inte... :angel: fast å andra sidan gjorde jag inte det innan heller).

jag för mig också... orka stå och tvätta och plaska med vatten... hästen tycker inte om att bli våt heller.. :p

Min är fortfarande klibbig när jag plockar av den, brukar bara behöva tvätta den typ var tredje gång eller så, Har jag en ovanligt ren häst alt. borstar jag för mycket kanske? :D

tja, min har gått täckad hela sommarn och borstas noggrant, men jag badar honom aldrig... kanske beror på det?

en sån ska ju ligga direkt mot ryggen, om den ska göra nytta.

jag har en från acavallo, jättetunn och väldigt klibbig med massa hål i. den funkar bra sålänge den är klibbig, problemet är att eftersom hästen och schabraket oftast har lite damm på sig så försvinner klibbigheten ganska snabbt. när jag sadlar av så finns det inte antydan till klibbighet.....

så den har en ganska begränsad effekt. kanske blir bättre om man tvättar hästen regelbundet med shampo så att den är helt damm och fettfri.
Hm, kommer klibbigheten tillbaka om man sköljer av padden? Har själv en sådan där gelpad som jag tyckte funkade utmärkt förut men inte lika bra längre (inte klibbig längre)

man behöver bara skölja med vatten och lite tvål. jag brukar ta den i handfatet så är den som ny. men får göra det varje dag om den ska ha nån effekt.

Va bra! Då ska jag genast tvätta min mer ordentligt.:) Tack för tips.

Om du vill prova på för att se om det hjälper så kan du köra samma budgetvariant som jag. Jag använder (efter tips av D-K) sådant halkunderlägg som du lägger i badkaret (50:- JYSK). Det klipper jag till i lagom längd samt klipper ut vid manken så att det kan sjunka ner där så att det ligger helt slätt på ryggen.

För vår del fungerar det kanon! Sadeln glider lite, lite fortfarande men det är drastisk skillnad mot utan.

Jag har en antiglid padd från Grand prix. Den funkar helt ok, men jag har min mellan sadlen och schabrakt, och det fungerar bra!

Antiglidpadd?

Jag har en i något klibbigt gelé aktigt material, med hål i. Kostade 300 har jag för mig, kommer tyvärr inte ihåg märke just nu, kan kolla på den imorgon i stallet. Fungerar super när man har den under schabraket :)

ja har också nån för 300 en svart med hål på. den är rätt gammal men den e fortfarande klibbig och funkar kanoners.

Antiglid-pad mella schabrak och häst har jag provat, en sån där billig, i neopren med hål i. Funkade inte alls för oss, men kna säkert funka för andra.

Ja, det kan jag intyga. Min man har en sådan antiglidpad och den fungerar perfekt :p

Immer

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 149
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 642
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 855
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 591
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dödfödda kaninungar
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4