Anti inflammatorisk salva o linda

Sv: Anti inflammatorisk salva o linda

Jag har en hel sådan oöppnad burk xxterra här hemma snacka om pengaförstöring ;)
Hade en jobbig ink under magen på ett av avelstona som gick med föl, hon sparkade väl också upp den när hon sparkade mot insekter för den blödde och klyddade och hade sig. När jag läste hur man skulle behandla och just hur viktigt det var att inte få kontakt med det så kändes det inte helt kul att kladda på den så nära juvret när fölis var där och buffade med näsan hela tiden så jag bestämde mig för att vänta tills han var avvand. Bara det att under den tiden så läkte inken ihop och nästintill försvann är en liten ca 0,5 cm platt prick kvar nu så känns som lite överkurs att börja klydda med den nu.

Man har ju alltid hört att det är risker med att hålla på med inkar som inte stör då man kan trigga igång det i stället. Har väldigt liten erfarenhet av inkar så har ingen aning om det stämmer eller inte. Har av den anledningen inte heller vågat prova att använda den på en liten ink hingsten har på halsen nästan i mankammen, den är absolut inte till besvär annat än när man klipper honom då är den irriterande dock är den så låg och numera övervuxen med päls att det mest är en 1 cm knuta så finns minsta risk att det kan trigga någonting att försöka få bort den så får den sitta.

Du gjorde nog helt rätt att strunta i det när hon hade en fölis!

Jag tror inte det är någon fara att behandla inkarna. Det är operation man avråder ifrån eftersom inken är pga ett virus och i inkarna finns detta virus. När man skär av den via operation så kan man inte vara 100 säker på hur inken ser ut under huden (en del förgrenar sig i rötter och en der har som plattor under huden -då vet man inte exat vart man ska skära och risken är då att man skär i frisk vävnad och sprider viruset där vilket kan ge en explosion av inkar! Jag tror inte man har den risken om man behandlar inken lokalt (bara precis på inken) antingen genom att snöra av den eller med salva.

Senast ändrad:

Lite knepigt är det allt att vet lämnade ut det när hon visste att hon gick med fölis, iofs så vet man ju inte om vet har haft egen erfarenhet av det eller bara visste att det fanns och därför ordnade en burk utan att tänka mer på det.

Just det stoet verkar lite lustigt med inkar, två gånger har det dykt upp små nya på olika ställen i ansiktet små skrovliga tydliga 0,5 cm ca höga för att sen vara puts väck igen. Frågan är om det kan vara så att hon har bra immunförsvar så att hon får bukt på det själv iom att det handlar om virus, men samtidigt tycker man att de inte skulle dykt upp alls då. Knepigt är det.

Du gjorde nog helt rätt att strunta i det när hon hade en fölis!

Jag tror inte det är någon fara att behandla inkarna. Det är operation man avråder ifrån eftersom inken är pga ett virus och i inkarna finns detta virus. När man skär av den via operation så kan man inte vara 100 säker på hur inken ser ut under huden (en del förgrenar sig i rötter och en der har som plattor under huden -då vet man inte exat vart man ska skära och risken är då att man skär i frisk vävnad och sprider viruset där vilket kan ge en explosion av inkar! Jag tror inte man har den risken om man behandlar inken lokalt (bara precis på inken) antingen genom att snöra av den eller med salva.

TYvärr så är allt 'petande' i inkar en risk. Oavsett hur man petar. Bara att ta en biopsi kan räcka för att 'väcka' en ink. Och det jävliga är att det finns olika sorters inkar, varav en del är riktigt otrevliga. Och om man 'väcker' en ink så kan den ändras från en sort till en annan.

Men risken finns tyvärr alltid oavsett varför man petar id en. Sen kan man peta bäst man vill och inget händer med, men man tar alltid en risk.

Så även jag låter inkar som sitter bra till, är av 'snäll' typ och inte växer och har sig vara, just för att inte riskera att 'väcka' eländet.

Jag har haft totalt tre inkar. Häst 1 snördes den av, dog och ramlade av oproblematiskt, inte ett spår av dem och kom aldrig igen.

Häst 2 fick en nodulär ink på ögonlocket, och den började växa med en förjävla fart. Hon opererades (fanns inga val), fick dock få plastikoperationer för att korrigera (2 st), men inken höll sig borta närmsta halvåret iaf (sen fick hon avlivas av annan orsak). Den tredje är den jag behandlade med XXterra, och den hade jag som sagt inte behandlat om den inte börjat växa efter att ha blivit retad när han slog sönder den. Men bara den retningen (ingen frisk vävnad skadad) räckte för att den skulle vakna med besked, och då valde vi att gå på dem med xxterra och det fungerade som sagt (även om den kan komma tillbaka, men än är det lugnt)

Ett av mina ston har en ink som kommer och går. Nu bryr jag mig inte så mycket om den eftersom den sitter bra till och inte blir så stor. Men jag ser ett samband mellan hur hästen mår i övrigt, är hon stressad och mår mentalt dåligt, som när hon var tvungen att stå i sjukhagen tex, så kommer inken som ett brev på posten.

Läste förresten i Hästfocus om att akupunktur kunde hjälpa mot inkar, lite intressant.

Usch då, en hel vetenskap det här med inkar!

Kom precis in från stallet men glömde givetvis burken :cool:

Kan du kolla vad salvan heter mer exakt? Antar att det inte står "buttasalva" på burken/tuben ;) Jag efterfrågade nämligen salvan hos min vet (eller snarare ET rådde mig att använda det) men hon hade inte hört talas om det..

*delvis KL*

Fascinerande eg att inte mer av de 'alternativa' beredningsformerna har kommit till Sverige. Finadyne och butta finns i pastaform med utomlands, i spruta som man ger i munnen.

Oral pasta kände hon däremot till men inte just till utvärtes bruk.

Jo, men är ju konstigt att inte pasta slagit igenom här. Många väljer ju t ex metacam före butta/finadyne för det är så svårt få i hästen pulver. Många andra står och löser upp pulver och blandar med lämplig 'bärare' och ger i spruta i munnen. Så att få det 'fixt och färdigt' i pastaform skulle nog väldigt många gärna välja.

Så antar det beror på att det kostar för mkt för godkännanden etc.

När jag sett buttasalva i USA har det hetat butazolidine, men det är ju inte alls att det är just det försäljningsnamnet som är det aktuella för att använda på licens.

Jag skulle hellre använda diklofenak-salva dock. Det finns specifikt för hästar i USA (och kostar säkert mkt mer då *s*) och iaf det jag snubblat över när jag eg läst om annat så anses det ha bättre effekt än buttakräm. I en studie (minns inte hur kontrollerad den var dock) så hade diklofenaksalva på carpus bättre effekt än allmänbehandling med butta. Det smärtstillade lika bra, men diklofenakvarianten visade bättre läkning, fascinerande om det inte var ett felutslag sas.

Diklofenak salva har du här också - orusdis och voltaren är samma sak bara olika namn pga tillverkaren men samma substans. Jag tycker som sagt att jag får extremt mkt bättre effekt av butta salvan än av orudis

Nej som jag skrev så heter den samma som pulvret fenylbutazon

Diklofenak salva har du här också - orusdis och voltaren är samma sak bara olika namn pga tillverkaren men samma substans. Jag tycker som sagt att jag får extremt mkt bättre effekt av butta salvan än av orudis

Jo vet det finns, är ju bara gå in på närmsta apotek. Jag skulle som sagt hellre prova den i första hand än buttasalva på licens.

Sen kan det säkert vara individuell skillnad, på din häst fungerade ju buttan helt klart bättre. Mitt sto med ett aktivt överben och inflammation i benhinnan funkade diklofenak kanon. Men fungerar inte det ena som förväntat är det ju bara att prova byta :-)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 581
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 118
Senast: valpköpare
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 240
Senast: tanten
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka