Sv: Anti inflammatorisk salva o linda
Mmm, jag med, sjuk är jag med. Men ska rädda sjuklingen ute i boxhagen snart, han ser inte sådär jätteroad ut i spöregnet...
Nyfiken fråga, vad fick du för 'reaktion' av salvan när du behandlade inkar?
Jag var ju förvarnad att det kunde se 'riktigt otäckt' ut när xxterran verkade. Men klarade mig nog ganska bra. Han blev rejält svullen och några dagar var det mest en 'blodig massa' där inken varit. Men efter 6 dagar (dvs första behandlingsomgången) så var det osvullet, 'slätt' och bara ett litet plant sår. Efter 14 dagar avslöjade bara hårlösheten att det 'varit' något där. Idag går det inte ens att hitta minsta antydan till att det funnits en ink där.
Min hade en ink precis framför skapet, strax innan naveln. Kom när han var tre, växte långsamt och blev inte jättestor så jag lät den vara. Dock så slog han sönder den i våras (då var han 4 år) när han sparkade mot insekter (?) och den slets av till hälften och det blödde och jävlades. Den trasiga biten togs bort och det läkte i sinom tid, men efter det började den växa ganska snabbt, och då valde jag att prova xxterra innan det blev illa. Och den 'gav upp' ganska direkt, behövde bara en behandlingsomgång så var det klart. Än har den inte kommit igen.
Men sett bilder när inkar behandlats och där det sett väldigt otäckt ut 'under tiden' men blivit bra sen. Så helt klart potenta grejer. Och det är btw ett lysande exempel på att naturligt inte är detsamma som ofarligt som vissa gärna framhåller (ej i denna tråd dock).