Anti inflammatorisk salva o linda

wrangler

Trådstartare
Satt på en föreläsning med en veterinär härom veckan och hon tipsade om att man kunde använda vanlig anti inflammatorisk salva för människa, typ zon och liknande, på aktiva överben -vilket ju låter helt logiskt och varför har jag inte tänkt på det innan :D

Min fråga är, kan man linda på det? Eller kan det blistra tro?

Sv: Anti inflammatorisk salva o linda

Det gör jag alltid. :) Finns ju en motsvarande som veterinärer skriver ut, typ erubis eller nåt liknande och den kan man absolut linda över. Så jag gör samma med zon. Zon är dessutom billigare :laugh:

Tack :-) Ja jag har också lagt till zon i stallapoteket nu :D

Något som annars är outstanding att använda på överben är Hirudoidsalva!! Det är en salva för blåmärken och svullnad på människa. Den säljes receptfritt på apotek. Den brukar min veterinär rekommendera. :)

Kan du få tag på buttasalva genom din veterinär (licenseprep så alla kan inte skriva ut den) så är den mkt bättre än zon/orudis till överben har haft helt fantastiska resultat med den. Hade bara lite kvar när en annan klåpare skaffade sig ett stort överben så länge jag hade buttasalva kvar att smörja med så gick överbenet stadigt neråt och höll sig fint, hemmavet har inte licens så istället för att klydda iväg och fixa mer på kliniken bytte vi över till zon och överbenet fortsatte inte alls att förbättras på samma sätt utan upplevelsen var att inte ett skit hände. Fixade till slut ny buttasalva istället och vips så förbättrades det så helt klart var buttansalvan effektivare än zon.

Buttasalva har jag aldrig hört talas om! Intressant!

"Jag" har inget överben nu utan det var mest en reflektion efter att veterinären på föreläsningen nämde det och just överben är ju lite trista, kan vara bra att ha grejer hemma tänker jag, som man kan ta till förutom kylning och bandagering.

Utomlands finns det något som heter Splintex som många svär vid fungerar. Undras vad det är för innehåll i det....

Jag blev också snopen första gången jag såg den och det var faktiskt flera år sedan, den gången var det en kompis som fått den till en häst med hovledsinflammation.
Sen såg jag inte den på några år till hingsten bröt griffelbenet och då fick ett stort överben över frakturstället. Fick då en på min klinik att smörja in området tre gånger om dagen med.
Senare när min fölis blev trampskadad så smordes även han med samma, var verkligen jätteskönt att slippa panga magen på honom med att ge mediciner de är ju så känsliga för det när de är så små.

Väldigt skönt är att det finns ett sådant alternativ nu, har en häst i stallet som inte klarar att äta någon av de antiinflammatoriska prep som vi testat magen pallar inte det och hon reagerar tom med varma hovar som senare uppvisar grova foderränder. Har ännu inte haft något behov (peppar peppar) att prova på henne men förhoppningsvis så är det ju ett alternativ som tom hon kan klara den dagen det behövs något sådant.

Googlar man på fenylbutazon (stavning?) så ser man att den är väldigt vanlig utomlands, vet inte varför man ser den så sällan i sverige.

Finns så mycket både bra o dåligt utomlands som inte vi har.... Dom bra grejerna vill man ju verkligen åt dock!

Verkligen bra att det kommer produkter som man kan använda "utanpå" kroppen lokalt!

*springer till google*

Finns så mycket både bra o dåligt utomlands som inte vi har.... Dom bra grejerna vill man ju verkligen åt dock!

Verkligen bra att det kommer produkter som man kan använda "utanpå" kroppen lokalt!

*springer till google*

Ja och det verkar som att veterinärerna mer och mer börjar plocka in och använda nya saker, hade en skadad unghäst förra sommaren (drog av en sträcksena bak och hade gigantiskt hematom runt hasen och upp i muskeln ovanför) blev ATG för ovanlighetens skull då min vanliga klinik hade semester fick flera olika smörjor i omgångar till henne och inte en enda av dem hade jag ens sett innan allt var utländskt från olika länder. Blev mkt googling för att kolla vad det egentligen var. Riktigt bra effekt av ett par av dem även om hästen uppenbart inte uppskattade den ena som bla skulle vara smärtstillande men hon sa att den gjorde ont som fasiken när man smorde på den, var så extremt att det knappt gick att få tag på henne efter ett par dagar för någon smörja ville hon icke ha, stod som ett ljus med de andra och tom njöt av massagen det gav när man smorde. Hittade sedan på internet att där var hästar i frankrike som fått brännskador när kommit i kontakt med vatten på insmorda ställen så gissningsvis måste den ju haft någon blistrande effekt på huden också förutom den djupgående effekten och det uppskattade damen uppenbarligen inte.

Google is your friend! :D

Påminner mig om när jag fick hem två hästar från Tyskland för några år sedan. Säljaren/uppfödaren körde själv hem dom till mig och stoet hade en ink på ena bakknät. Han hade med en salva, en liten skum burk med något rött grynigt i, som jag skulle smörja på men vara väldigt försiktig.

Jag smörjde och inken stendog och försvann. Senare googlade jag krämen och fick upp groteska bilder på folk som hade fått denna kräm (eller samma verksamma ämne) av kvacksalvare runt om i världen som botemedel mot tumörer, knölar osv. Det var bilder på ruttnande näsor och ansikten som helt enkelt hade dött och ramlat av på folk! :eek:

Sedan dess googlar jag alltid först :D Men salvan finns kvar långt inne i skåpet och kommer att användas om det någongång dyker upp inkar igen. Med största försiktighet :grin:

Salvan var blodrot och om jag inte missminner mig är det den versamma substansen i någon salva man kan få utskrivet mot inkar. Detta var dock ett naturmedel. Undrar om den säljs som sådan i Sverige....

Går buttasalvan att få tag på utomlands från Sverige eller måste man hitta en veterinär som kan skriva ut den?? Frågan är då vem.. :D

Salvan var blodrot och om jag inte missminner mig är det den versamma substansen i någon salva man kan få utskrivet mot inkar. Detta var dock ett naturmedel. Undrar om den säljs som sådan i Sverige....

XXterra är ett naturmedel, baserat på extrakt av blodrot. Säljs i Sverige men enbart via veterinär. HELT outstanding på inkar. Så, mest troligt precis exakt samma sak som du har i burken därhemma?

Man kan dock inte riktigt få XXterra utskriven, det är just ett naturmedel och ligger därför inte på recept. Däremot så måste det gå via veterinär, dvs veterinär beställer, företaget som saluför den (N-Vet) kräver att beställningen går till eller via veterinär. Så dte blir ju som om man fick det utskrivet på recept rent praktiskt.

Dyr som snor, en liten burk går lös på över 2000 spänn, dock är det drygt så det förslår. Min hemmavet säljer en del av burken till resp djurägare, så man ska slippa köpa en apdyr burk och ha en hel massa över. (jag behandlade en ink nu i somras. Gjorde av med kanske en femtiondedel av burken eller nåt, syntes inte ens det som var taget iaf.

Ja det är säkert det jag menar!

Burken jag har är liten men det är bara använt yttepyttelite av innehållet. Dock är jag glad att inte fingrarna ramlade av efter att ha sett bilder på vad det kan göra. Outstanding till inkar dock! :bow:

Ska kolla vad det står på burken. Det ser ut som en vanlig "naturmedels burk" -liten brun glasburk.

Ska fota min burk! Så fort jag har tvingat ut mig i stallet i detta ruskväder -sitter inne o huttrar.....

Mmm, jag med, sjuk är jag med. Men ska rädda sjuklingen ute i boxhagen snart, han ser inte sådär jätteroad ut i spöregnet...

Nyfiken fråga, vad fick du för 'reaktion' av salvan när du behandlade inkar?

Jag var ju förvarnad att det kunde se 'riktigt otäckt' ut när xxterran verkade. Men klarade mig nog ganska bra. Han blev rejält svullen och några dagar var det mest en 'blodig massa' där inken varit. Men efter 6 dagar (dvs första behandlingsomgången) så var det osvullet, 'slätt' och bara ett litet plant sår. Efter 14 dagar avslöjade bara hårlösheten att det 'varit' något där. Idag går det inte ens att hitta minsta antydan till att det funnits en ink där.

Min hade en ink precis framför skapet, strax innan naveln. Kom när han var tre, växte långsamt och blev inte jättestor så jag lät den vara. Dock så slog han sönder den i våras (då var han 4 år) när han sparkade mot insekter (?) och den slets av till hälften och det blödde och jävlades. Den trasiga biten togs bort och det läkte i sinom tid, men efter det började den växa ganska snabbt, och då valde jag att prova xxterra innan det blev illa. Och den 'gav upp' ganska direkt, behövde bara en behandlingsomgång så var det klart. Än har den inte kommit igen.

Men sett bilder när inkar behandlats och där det sett väldigt otäckt ut 'under tiden' men blivit bra sen. Så helt klart potenta grejer. Och det är btw ett lysande exempel på att naturligt inte är detsamma som ofarligt som vissa gärna framhåller (ej i denna tråd dock).

Alltså, jag visste ju egentligen inte vad det var och behandlade inte enligt något "schema" -utan bara smörjde lite då o då (hästen gick på bete) som säljaren (av hästen då) sa. Inken blev röd och om jag kommer ihåg rätt så såg det typ ut som ett slätt plant lite glansigt rött område med tunn hud över på ytan... efter ett tag var den borta, kom aldrig tillbaka och inte ett spår efter den! Har inget minne av att den blev grisig eller äcklig på något sätt.

Det är inget jag skulle våga smeta på en vårta i ansiktet om jag säger så :cool:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 118
Senast: valpköpare
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 240
Senast: tanten
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka