Sv: Ansvars känsla hos medryttaren!
lånar knapp.
Lååångt meddelande
Som den nybörjarmedryttare jag är: så är ägaren till hästen helt enkelt tvungen att förklara saker som för henne är fullkomligt självklart.Som att visa skillnaden mellan hästskit och torv. Helt enkelt så var hon där när jag mockade hästens box första gången och kommenterade " Det där är torv" När jag var osäker, är detta skit eller torv?, (för en ovan person så ser det faktiskt rätt lika ut, särskilt när hästen sprider runt skiten i hela boxen) så frågade jag och fick svar. Nu har jag ganska bra koll, men visst ibland så åker det ut lite torv och ibland så blir det en lort eller två kvar i boxen. Vänder spånet, så allt det blöta brukar komma ut och säkert mycket mer rent spån än när ägaren mockar.
Eller vikten av att verkligen torka rent i karlederna innan ridturen. Men detta var ioförsig ett litet missförstånd. Eftersom det är trångt att komma in i spolspiltan så vill ägaren att jag inte går in där med hästen. Å i samtalet så förstår jag det som att: Det inte gör så mycket om benen är lite leriga. Hon tänkte helt enkelt inte på den lilla delen karled. Har läst om vikten av detta och det var något jag inte heller tänkte på. Tycker det är jättebra att hon säger till och även talar om varför: Hästen kan få mugg.
Senast så hade jag satt på hästen dess benskydd och tyckte, men det är något som är fel men jaja, det ska väl vara så då. ( hade frågat en annan tjej om skydden skulle vara fram, ja säger hon ) Som tur var kommer ägaren in och berättar att skydden är förstora. Ja ha ok, tyckte väl nått var galet. Ägaren hade lagt framskydden i hästens rykthink, så jag tänker Aha hon ska ha skydden på sig.
Fodrar gör ägaren själv, hon bor på samma gård som stallet är, men om hon skulle be mig att göra det och då tala om hur mycket hästen ska ha så är jag fullt kapabel att göra det.
Har nu ridit i lite drygt en månad och på den tiden har jag lärt mig mer än på hela förraterminen på ridskolan.
Jag lär mig hela tiden och försöker verkligen ta till mig det hon säger angående skötseln och även ridningen av hästen.
Slutsats: Som ägare, var beredd på att förklara och berätta även sånt du tycker är självklart.
Som medryttare: Fråga om du undrar och var noggrann. Bättre att ex.borsta lite för noga än lite för dåligt. Är man ovan så vet man inte var man kan slarva utan fara för häst eller människor.
En bok, eller tavla att skriva meddelanden på/i är inte helt fel. Kan vara så pass enkla meddelanden som " Glöm inte att ta på henne det röda täcket innan du tar in henne".