Ansvars känsla hos medryttaren!

Sv: Ansvars känsla hos medryttaren!

täcken kan man ju lära, men då ska ju engång räcka, å en gång bör oxå räcke med en våg som man nollställer när man har lagt på bunken, det går ju liksom inte att göra fel då...

grymt mycket mer service, det ligger på min gård å det är jätte fint, så jag hade ju fixat med allt foder å om dom vill slippa mocka så behöver dom ju bar ha lagt på en slant till så slipper dom det...

Så tänkte jag oxå, men annarser att man ändå måste ha någon fomr utav uppsägningstid iaf en vecka elelr något, så får man väll åka ut å fixa fodret under tiden...

Det är oansvarigt att bara säga upp hästen helt plötsligt men tyvärr är människor så, man kan inte lita på dem om man inte krivit ett kontrakt.Inte ens muntliga avtal brukar kunna hållas :mad:

denna Medryttare ville faktiskt ha Moonlightgardens ponny på foder.. men det svaret var juh ganska självklart :smirk:
Jag håller tummarna jag oxå för att hon inte får tag på någon ponny att ha på foder..

Desvärre så är det så ja, men ponnyn verkar ha återhämtat sig snabbt iaf, å är nästan tillbaka till sig själv igen, lite fjantig idag bara för nå vatten som ran en meter från vägen.... *knäpp som vanligt, ungefär*

Ja iaf inte innan hon har lärt sig hur viktigt det är med att göra rätt angående krafftfodret vikt är väldigt viktig å hur viktigt det är med en bra foderstat, vi vet ju hur min blir med bara några 0,02 för lite protein i kvoten...

Piraja skrev:
Du har ansvaret att se till att hästen får den omvårdnad och motion den behöver. Om någon utan ägarskap missköter den delen är ansvaret fortfarande ditt. Du ska ha övergripande kontroll kring din häst. Om ev.medryttare inte fixar att ställa i ordning den fodergiva som du önskar ha åt hästen får du åka ut och fixa det, ja. Det är också upp till dig att kontrollera att hästen blivit riden enligt överenskommelse. Om medryttare el.fodervärd inte sköter hästen på det sätt du önskar har du fortfarande ansvaret att göra något åt det. Inte gnälla över det i något forum. Det är bara rena fakta och inget som jag plötsligt hittat på.

:bow: :bow:

Tycker moonlightgarden borde ta detta med tjejen istället för att hänga ut henne här. Hon vet ju inte vilka som läser eller inte läser här... :crazy:

lånar knapp.
Lååångt meddelande
Som den nybörjarmedryttare jag är: så är ägaren till hästen helt enkelt tvungen att förklara saker som för henne är fullkomligt självklart.Som att visa skillnaden mellan hästskit och torv. Helt enkelt så var hon där när jag mockade hästens box första gången och kommenterade " Det där är torv" När jag var osäker, är detta skit eller torv?, (för en ovan person så ser det faktiskt rätt lika ut, särskilt när hästen sprider runt skiten i hela boxen) så frågade jag och fick svar. Nu har jag ganska bra koll, men visst ibland så åker det ut lite torv och ibland så blir det en lort eller två kvar i boxen. Vänder spånet, så allt det blöta brukar komma ut och säkert mycket mer rent spån än när ägaren mockar.

Eller vikten av att verkligen torka rent i karlederna innan ridturen. Men detta var ioförsig ett litet missförstånd. Eftersom det är trångt att komma in i spolspiltan så vill ägaren att jag inte går in där med hästen. Å i samtalet så förstår jag det som att: Det inte gör så mycket om benen är lite leriga. Hon tänkte helt enkelt inte på den lilla delen karled. Har läst om vikten av detta och det var något jag inte heller tänkte på. Tycker det är jättebra att hon säger till och även talar om varför: Hästen kan få mugg.
Senast så hade jag satt på hästen dess benskydd och tyckte, men det är något som är fel men jaja, det ska väl vara så då. ( hade frågat en annan tjej om skydden skulle vara fram, ja säger hon ) Som tur var kommer ägaren in och berättar att skydden är förstora. Ja ha ok, tyckte väl nått var galet. Ägaren hade lagt framskydden i hästens rykthink, så jag tänker Aha hon ska ha skydden på sig.
Fodrar gör ägaren själv, hon bor på samma gård som stallet är, men om hon skulle be mig att göra det och då tala om hur mycket hästen ska ha så är jag fullt kapabel att göra det.
Har nu ridit i lite drygt en månad och på den tiden har jag lärt mig mer än på hela förraterminen på ridskolan.
Jag lär mig hela tiden och försöker verkligen ta till mig det hon säger angående skötseln och även ridningen av hästen.

Slutsats: Som ägare, var beredd på att förklara och berätta även sånt du tycker är självklart.
Som medryttare: Fråga om du undrar och var noggrann. Bättre att ex.borsta lite för noga än lite för dåligt. Är man ovan så vet man inte var man kan slarva utan fara för häst eller människor.
En bok, eller tavla att skriva meddelanden på/i är inte helt fel. Kan vara så pass enkla meddelanden som " Glöm inte att ta på henne det röda täcket innan du tar in henne".

Tur att du inte är arbetsgivare... Då hade du haft det väldans jobbigt... Shit happens, big deal, släpp det och gå vidare.

definera shit happens, bid deal. Har man vissat hur vågen fungerar två gånger å det fins alternativ till att använda sig utav vågen så bör inte shit hända med den. jag har sagt och det står på lappen, att om man inte förstår vågen ändå så kan man använda sig uatv det lilla måttet, å förstår man fortfarande inte så bör man använda sig av det lilla måttet för då blir det rätt, även fast det är en minimal felmarginal men det är det jämt när man använder sig av mått, den är bara inte lika gigantiskt stor då.

det fanns en dagbok, träningsschema OCH meddelandelapp¨på boxdörren, även foderstat där det utförligt i varje havreruta stod "ETT LITET MÅTT = 300 GRAM" samt att det bara fanns det där lilla måttet i havretunnan, inget annat.. då kunde hon lätt välja om hon ville väga upp 300 gram (vilket hon misslyckades med så grovt att det blev 600 g och 100 g vid olika tillfällen.. detta SYNS juh med blotta ögat i det lilla måttet, 2 hela mått eller bara 1/3 fyllt mått är ganska stor skillnad, sånt gör man bara inte fel på.. )

moonlightgarden skrev:
definera shit happens, bid deal. Har man vissat hur vågen fungerar två gånger å det fins alternativ till att använda sig utav vågen så bör inte shit hända med den. jag har sagt och det står på lappen, att om man inte förstår vågen ändå så kan man använda sig uatv det lilla måttet, å förstår man fortfarande inte så bör man använda sig av det lilla måttet för då blir det rätt, även fast det är en minimal felmarginal men det är det jämt när man använder sig av mått, den är bara inte lika gigantiskt stor då.

Tycker såhär: Byt medryttare om det inte funkar.
Som någon som lånat hästar av folk de perioder jag inte haft egen häst: Man är VÄLDIGT mån om att vara noggran när man lånar någon annans häst. Just för att man som "lånare" är väldigt utsatt i just det att händer det något så känns det värre både för en själv och för ägaren, just därför att det inte var ägaren som det hände ngt med. Om ni förstår resonemanget.... Tycker denna känsla är en ganska naturlig känsla om man är engagerad och känner ansvar.
Om det därför som du ser det brister när det gäller din medryttares ansvars/nogrannhets känsla, så tycker jag det är logiskt att du helt enkelt säger upp ert sammarbete. Bättre för er bägge än att ni går och är missnöjda på varsit håll, du för att hon inte är tillräckligt noga, och hon säkerligen för att hon ev inte inser vikten av dina instruktioner och tycker du är jobbig.

Ang täckeslektion fick jag lära en hästägare(!) hur man knäpper ett täcke och åt vilket håll det ska ligga...de tänkte lägga på det ut o in..., bensnören hade de aldrig sett och de undrade hur kryssgjordarna skulle sitta...i kors eller rakt...Ibland blir man mörkrädd....
Nu är det (som tur är) så att hästen är ute på foder till en i "mitt" stall och ägaren vara bara där o red o hälsade på. (Fodervärden var inte där..) Dessutom har de ägt hästen sen föl, så inte så konstigt att hästen är sju år men ridmässigt på en 3-4årings nivå..

Magnum skrev:
Ang täckeslektion fick jag lära en hästägare(!) hur man knäpper ett täcke och åt vilket håll det ska ligga...de tänkte lägga på det ut o in..., bensnören hade de aldrig sett och de undrade hur kryssgjordarna skulle sitta...i kors eller rakt...Ibland blir man mörkrädd....
Nu är det (som tur är) så att hästen är ute på foder till en i "mitt" stall och ägaren vara bara där o red o hälsade på. (Fodervärden var inte där..) Dessutom har de ägt hästen sen föl, så inte så konstigt att hästen är sju år men ridmässigt på en 3-4årings nivå..

När jag kom till stallet en dag och skulle rida min medryttarhäst satt regntäcket ut och in, gjorde ju inte så mycket då det inte regnade och han inte rullat sig då, så man kunde ju bara få skratta lite :) Det var en annan hästs skötare som tagit ut han!

Ja det låter ju inte speciellt komplicerat att mäta upp i ett mått och läsa i rutan Eftermiddag/Brunte hur mycket av varje matsort som ska ges. Jag menar, har tjejen aldrig bakat något och typ mätt upp mjöl och socker?
Är man medryttare så får man faktiskt se till att lyssna när ägaren talar om någonting. Och det är ens förb...de skyldighet att läsa på meddelandetavlan och i dagboken om sådant finns.
Förstår mycket väl att du är arg och irriterad på din fd. medryttare.

näe, ibland undrar man juh om hon gjort något så komplicerat som muffins eller sockerkaka :smirk:
Hade hon verkligen försökt och frågat om hon gjorde rätt eller fel så hade moonlightgarden förstått att tjejen försökte.. men medryttaren verkade inte bry sig speciellt mycket om att hon gjorde fel..
hade tjejen skött sig över helgen och fortsatt i fin stil hade hon fått vara kvar om medryttare då hon red ponnyn bra.. Just detta med att dom sa upp sig i dagboken irriterade moonlightgarden ruskigt mycket.. och mig oxå för den delen, jag bara skrattade åt det först..

shit happens, big deal... Vad jag menar är:
Släpp det... det finns duktiga hästmänniskor, mindre duktiga, sämre och usla osv. Det är inte så att bara för att man har talat om för folk, klart och tydligt hur saker o ting skall göras så gör dom rätt. Men sitta och älta i det tycker jag bara är tråkigt. Det blir lite "stallskitsnack" över det hela.
Visst, jag kan förstå att du tycker det är hemskt när någon inte följer dina direktiv eftersom du älskar din lilla totto. Det är inte det jag menade, utan hela saken, att du måste nog förstå att bara för att man skaffar en medryttare så är alla bekymmer lösta. Välkommen till verkligheten, så här ser den ut helt enkelt. Svårt att få tag i bra medryttare, men då letar man bara vidare. Ta referenser nästa gång.

den är redan uppsagd.
tydligen inte, hur man nu kan tycka att det inte är nogrant med en förklaring: det är väldigt viktigt att hon har rätt foderstat för annars så blir hon "knäpp i huvudet" å rentav farlig att rida. men alla ser ju saker å ting olika.

Så blir det ju ibalnd oxå, tur att man hade längre praktik i ett stall innan man skaffade sig en egen häst, där fick man lära sig om täckepåtagning å allt annat möjligt vissa hästar har på sig i hagen...
Min var ju inte direkt outbildad när jag köpte henne hon var ju 13 år, men lat av sig, men jag har ju hjälp å får ridlektioner på henne, juförsig färre nu än vad det var tidigare, men man har ju ridlektion varje torsdag fast då dock utan henne, eftersom att jag inte kan ta med mig henne utan en transport.
Ja du ett föl skulle jag nog inte kunna tänka mig att köpa, runt en 7 eller 8 år gammal skulle jag kunna tänka mig, med förutsättningarna att jag antingen köper en transport eller ställer upp den i ett stall i närheten av där det ges ridlektioner.

Hon hade referenser, bra referenseer, enda anledningen till att hon inte var kvar på den var för att dom skulle ta föl på den hästen.
seddan känns det inte som att man bryr sig när det står på fodertavlan,
frukost: 1 litet mått havre = 300 gram havre, å det finns bara ett mått oxå, då känns det grymt oengagerat att man inte kan göra rätt, utan skiter i det å slänger i vad man tycker.
Jo jag håller på å letar reda på en, letar just nu efter en på min ridskola som tyckte om henne när hon stod där (kompis till hennes förra skötare).

domino skrev:
:bow: :bow:

Tycker moonlightgarden borde ta detta med tjejen istället för att hänga ut henne här. Hon vet ju inte vilka som läser eller inte läser här... :crazy:

Vad menar du med det?? Här skriver jättemånga personer varje dag om människor de stört sig på/haft olika åsikt med. Vad är det för stor skillnad på detta inlägget och alla andras som tex; Den idioten har parkerat på min parkeringsplats?? :smirk:
Vemsomhelst kan läsa här! Och om moonlightgarden är upprörd över något så så är det det normalaste som finns att dela med sig av sin ilska, spec. här på buke, sådant förekommer varje dag. På samma sätt som folk delar med sig av sin glädje.
Det är ju löjligt hur ni vänder detta mot trådskaparen när det inte är hon som har gjort fel! :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: TBT
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan detta har jag tänkt på, hur vanligt är den egentligen? jag själv har blivit bestulen på hästfoder, å även många andra i det stallet...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 521
Senast: Långnos
·
Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 380
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama