Ansvar vid skadade hästar

Rimfaxe

Trådstartare
Ponera att man har ett antal hästar i en hage. Vems är ansvaret om hästarna en dag bråkar och skador uppstår på en eller flera hästar?
Det finns ju flera olika tänkbara scenarion.

Exempel: Flera hästar vistas i hagen. En häst hittas en dag skadad i hagen. Ingen har sett något bråk i hagen. Vem är ansvarig för skadan? Vem får så att säga betala självrisk/vård för den hästen? Det går ju inte att säga med hundraprocentig säkerhet att skadan har orsakats av en annan häst, och vilken häst skulle det i så fall vara när ingen har sett något?
Vad händer om två hästar hittas skadade i hagen? Förutsätter man att de har skadat varandra? Vem är i detta fall ansvarig för skadan/självrisk/vård?

Blir det annorlunda ifall någon ser hästarna bråka?
Om det uppstår tumult i hagen, så kan det vara svårt att se vilken häst som gör vad. En häst kan ju mobbas av flera andra, och likväl kan ju flera hästar drabba samman.

Vad händer om t ex en eller flera hästar jagar ut en eller flera andra hästar ur hagen? Om skador uppstår på de utjagade hästarna, t ex från stängsel etc, eller de blir påkörda av en bil. Vems är ansvaret?

Är ägaren alltid ansvarig för de skador som dess häst orsakar, och gäller det även skador på andras hästar? Vilken slags försäkring är det som står för de skador som en häst orsakar?

Sv: Ansvar vid skadade hästar

Enligt min åsikt så får man räkna med att hästen kan skada sig eller bli skadad när man släpper den på bete.

Ansvaret ligger således hos hästägaren. Var och en ansvarar för skador uppkommna på den egna hästen.

Det är ju ingens "fel" om något händer när 2 hästar slåss.

Om det inte är så att skadan skett pga undermåliga staket eller skrot i hagen. Isåfall är det den person som är ansvarig för staketets/betets underhåll som är ansvarig.

/KT

Tycker det är solklart att ägaren själv får ta självsrisk och skadekostnad om hästen blir skadad i hagen. Det är sällan bara en häst som är skyldig men vi har faktiskt precis haft ett sån händelse.

Vi har på sommarbetet släppt ihop ett gäng valackar (7-8) stycken, där några bara går på bete och några även rids. Några av dem är vana att gå tillsammans och några är "nya". I den här hagen släpptes en ponny-valack som alltid varit skötsam och lugn tidigare i hagen vad vi har sett (har stått i stallet 6 månader (minst) och har aldrig orsakat problem, dock har hans hagkompis under vintern varit ett ponny-sto. Den här herrn röjde runt ordentligt, slogs och bråkade och särade på kompis-par och vallade de andra hästarna med sänkt huvud. Eftersom hans ägare red honom och plockade ut honom till och från såg vi klar beteendeförändring på de andra hästarna när ponnyn inte var i hagen, då det blev lugnt och harmoniskt igen. Efter att ponnyvalacken hade jagat en av de andra hästarna ut ur hagen (han sprängde el-tråden) sa de andra hästägarna ifrån. Ponnyn flyttades till annan hage där ponnystoet (gamla kompisen) gick ihop med den ägarens stora valack. Det gick bra i två dygn sen stod den stora valacken på 3 ben och ponnyvalacken hade sårskador....

Nu har han flyttats igen till ett helt annat bete och går där med två ston i en hage utan problem. Hans ägare har aldrig tidigare sett det här beteendet hos honom. Det var solklart att det var den här ponnyn som skapade problem, varför kan man ju spekulera i, men inte sjutton kan hans ägare rå för det. Det är alltid risk att hästarna skadar sig eller varann i hagen oavsett om de leker eller bråkar. Det är en risk man får ta helt enkelt som hästägare.

Jag är av samma åsikt som du, dvs att var och en får ta ansvar för sin häst.

I trafiken räknas hästen som oberäknelig och om en bilist får sin bil skadad av en häst, när han passerar den, så räknas det inte som hästens/hästägarens fel. Med denna logik borde det vara samma sak när hästar vistas i hagen.

Normalt sett bråkar inte hästar, men skador sker ibland och det är bra att veta vad som gäller vid sådana tillfällen, så att man vet vad som ligger på ens ansvar.

Jag vill att min häst ska kunna gå tillsammans med andra hästar, men vid t ex ihopsläpp blir det ibland tumult. Om min häst då skulle skada en annan häst, vill jag veta vad som gäller för mig.

Ett exempel där jag/vi fått vår ena häst skadad, är när våra två gick tillsammans med två andra hästar. Den första dagen gick bra, men därefter bestämde sig en av de andra hästarna, en valack, för att jaga bort min häst till varje pris. Min häst flydde fältet, och tog även med sig sambons häst i flykten, så det enda som skedde var att min/våra hästar blev jagade.
Allt förflöt så tills en dag då sambons häst (sto) började brunsta och ihärdigt förklarade sin kärlek till valacken som jagade våra hästar. En dag så fann vi stoet fullt med sår och öm på hela ena sidan av kroppen. Ingen har sett något, men vår teori är att den jagande hästen fick in ett antal sparkar på vårt sto. Det kändes inte alls roligt, men det vi gjorde var att sära på hästarna, våra två fick en annan hage.
Det förefaller högst osannolikt att vår valack, eller det andra stoet, skulle ha sparkat vårt sto. Vår valack är en häst som aldrig ger sig in i en konflikt, han flyr alla gånger, och han och vårt sto är de bästa vänner. Ungstoet var vaktad av den andra valacken och fick inte komma nära våra hästar. Trots detta föll det oss aldrig i tanken att ägaren till valacken skulle stå ansvarig för veterinärkostnader etc i samband med detta.

Om vi skulle ha bevittnat händelsen, och fått stöd för vår teori, skulle det ändå inte ha förändrat något i våra ögon. Frågan är dock om man har någon rättslig chans i sådana här fall? Om vi själva hade varit i den andra situationen, haft en häst som tillfogat en annan häst skador, vad hade de hästägarna kunnat begära av oss?

Jag förmodar att ni själva varit med på att släppa ihop de fyra hästarna?

Jag tycker att var och en står för risken för sin häst. Hästar går inte att resonera med. Och det är inte hästägarens fel att de inte fungerar tillsammans.

Ni kunde ha valt att sära på hästarna tidigare, med tanke på jakt-beteendet.

Självklart var vi med på att släppa ihop hästarna, det såg ut att gå fint till en början, det tog en dag innan valacken började jaga våra två, men det var bara när våra två stod i hans väg, eller kom för nära det andra stoet. Det var inga problem, så länge våra sprang undan.
Till en början accepterade han också vårt sto, verkade mest tycka att hon var besvärande, men troligen fick han nog en dag. Innan det hände så gick det ändå bättre och bättre med hagsämjan, så vi trodde att det skulle bli helt bra efterhand. Nåja, sådant händer. Men frågan är ifall någon skulle ha rätt att kräva ersättning eller annat? Finns det någon laglig rätt där? Finns det något rättsligt efterspel att frukta vid hästar i samma hage? Vi lever ju i tron om att hästar är hästar, och skador sker, men den dagen det omvända inträffar, att någon av våra hästar skulle skada en annan - oavsiktligt eller avsiktligt - har ägaren till den skadade hästen rätt att kräva ersättning från oss?

Olyckor kan hända hur som helst. Antingen springer de och busar och vrickar sig eller bryter benet, springer in i nån pinne eller så sparkar de och träffar av misstag... Nästan alltid när hästarna röjer i hagen, om det så gäller bus eller rangtjaffs, så siktar de nästan aldrig för att träffa.

Men min häst blev nyligen sparkad på bogen i hagen. Vi kunde bara gissa att det var en av två ranghöga hästar som gjorde det. Fanns inte så mycket att göra förutom att separera dem så min häst fick läka ifred. En annan av mina hästar kom en dag in blockhalt från hagen. Han hade fått en fraktur på strålbenet i hoven, inget vet hur eller varför.
Var med nyligen och släppte en kompis häst på nytt sommarbete. Hon är ung och alltid varit väldigt snäll. Men nu tjöt hon och sparkades om de andra kom så nära som 2-3 m. De andra hästarna var bara nyfikna men hon blev förbannad bara de närmade sig, trots att hon aldrig gjort så innan.

Så, shit happends. Om några hästar inte kan gå ihop märker man rätt snabbt, då är det bara att separera dem. Hästar ska få gå naturligt i hage med kompisar men det är onödigt att vara envis. Klart ingen ägare ska hållas ansvarig, såvida det inte är så att de t.ex. vägrar separera hästarna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 022
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 558
Senast: Pilot
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar