Anslag (ev terrordåd) i München

Var fick han vapen ifrån?? Är det lika lätt i Tyskland som i USA att komma över vapen? Eller försågs han av vapen med nån som.... ja, som vaddå, sympatiserade?
Nej, det är inte lika lätt och det leder till en lustig effekt på CNN: både när de rapporterat om dådet i Nice, där gärningsmannen hade vapen i lastbilen, och det i München igår så så har reportrarna noggrant förklarat för sina tittare att i Europa är det svårt att få tag i vapen, det är inte som i USA :D

Såg bilder på några utav offren samt gärningsmannen. Det är så tragiskt!
Gärningsmannen ser ut som ett barn, så synd om föräldrarna :( läste att dom inte har kunnat förhöras ännu pga chocken

Såg bilder på några utav offren samt gärningsmannen. Det är så tragiskt!
Gärningsmannen ser ut som ett barn, så synd om föräldrarna :( läste att dom inte har kunnat förhöras ännu pga chocken
Hur gammal var gärningsmannen?
Låter ju som en skolskjutning även om det skett på en annan plats. Då kan jag tycka synd om båda offer och förövare - på olika sätt dock. Jag minns när jag var deprimerad som mest under tonåren hade såna tankar som värst och det skulle jag inte önska åt någon. Det gör ont och man är driven till desperationens gränser. Det är alltför många unga som är deprimerade mer eller mindre idag, jag skulle gärna veta vad man kan göra åt det så man kunde försöka genomföra det. Men det är svårt :(
Även om man såklart inte får glömma offren som fick sina liv bortryckta på de mest tragiska vis.

Nej, det är inte lika lätt och det leder till en lustig effekt på CNN: både när de rapporterat om dådet i Nice, där gärningsmannen hade vapen i lastbilen, och det i München igår så så har reportrarna noggrant förklarat för sina tittare att i Europa är det svårt att få tag i vapen, det är inte som i USA :D
De kan iallafall inte komma och säga "Om man hade haft bättre koll/vapenlagar så skulle det kunna ha undvikits..!" :cautious::grin:

Hur gammal var gärningsmannen?
Låter ju som en skolskjutning även om det skett på en annan plats. Då kan jag tycka synd om båda offer och förövare - på olika sätt dock. Jag minns när jag var deprimerad som mest under tonåren hade såna tankar som värst och det skulle jag inte önska åt någon. Det gör ont och man är driven till desperationens gränser. Det är alltför många unga som är deprimerade mer eller mindre idag, jag skulle gärna veta vad man kan göra åt det så man kunde försöka genomföra det. Men det är svårt :(
Även om man såklart inte får glömma offren som fick sina liv bortryckta på de mest tragiska vis.
18 år men ser mycket yngre ut på fotot. Jag kan leva mig in i familjens förtvivlan. Deras son dödade sig själv och andra i det värsta tänkbara scenariot, polisen och omvärlden ser ner på ens son och ser honom som en brottsling. Föräldrarna känner sig säkert misslyckade.
Stackars allas anhöriga och alla skadade som föll offer för en psykiskt sjuk ung man.
Fyfan rent ut sagt!

De kan iallafall inte komma och säga "Om man hade haft bättre koll/vapenlagar så skulle det kunna ha undvikits..!" :cautious::grin:

Tyvärr kommer det här ändå att ge vatten på kvarnen för de som vill begränsa och göra det krångligare för de med lagliga vapen. TROTS att det finns svensk statistik på att brott ytterst sällan begås med lagliga vapen (frånsett jaktbrott då) och att det också är sällan de stjäls.

Yrkeskriminella vill inte ha jaktvapen, det är inte den typen av vapen som är användbara för dem. Att tex gömma en .308:a med sikte under ens kläder är lite svårt, det är liksom en ganska stor pjäs... :grin:

18 år men ser mycket yngre ut på fotot. Jag kan leva mig in i familjens förtvivlan. Deras son dödade sig själv och andra i det värsta tänkbara scenariot, polisen och omvärlden ser ner på ens son och ser honom som en brottsling. Föräldrarna känner sig säkert misslyckade.
Stackars allas anhöriga och alla skadade som föll offer för en psykiskt sjuk ung man.
Fyfan rent ut sagt!
18 är fortfarande en tonåring, man befinner sig fortfarande i den där ostabila marken mellan vuxen och barn även om samhället säger att man är vuxen då.
Alla inblandade är offer mer eller mindre, jag tror inte att det finns någon "riktig förövare" i en sådan situation. Vilket gör ju det ännu sorgligare.

Tyvärr kommer det här ändå att ge vatten på kvarnen för de som vill begränsa och göra det krångligare för de med lagliga vapen. TROTS att det finns svensk statistik på att brott ytterst sällan begås med lagliga vapen (frånsett jaktbrott då) och att det också är sällan de stjäls.

Yrkeskriminella vill inte ha jaktvapen, det är inte den typen av vapen som är användbara för dem. Att tex gömma en .308:a med sikte under ens kläder är lite svårt, det är liksom en ganska stor pjäs... :grin:
Hm, jag är inte alls kunnig i detta område - tvärtom. Finns det någon situation/tillfälle där det är lagligt med såna vapen som yrkeskriminella gärna använder? Polisen och/eller militären?
Men jag står fast vid att jag tycker att usa borde begränsa sina vapenlagar bättre. Jag ville bara peka ut att det vore löjligt om usa sa att man borde ha bättre koll i europa när de har mycket lösare lagar :p

Vi måste ha klart för oss, att alltsedan andra världskriget finns ett stort antal handeldvapen oregistrerade i Tyskland. Till detta kommer att alla med jaktlicens har rätt att inneha 2 st kortvapen (pistol eller revolver)
Det är inte ovanligt att dessa vapen kommer på drift efter det att deras ägare avlidit
På den tiden jag liftade i Europa övernattade jag på en bondgård i södra Tyskland, jobbade lite svart i skörden, då jag kunde hantera den lilla tröskan bonden hade. En kväll efter maten när vi , Familjen och jag satt ute och drack en klunk öl plockade han (bonden ) fram en luger, (Pistol)en Scmeizer (K-pist)och en st Panzerfaust (ett av de första riktigt effektiva och billiga antitankvapnen som Tyskarna konstruerat under kriget.) Han gjorde inte sig av med dem, för, om ryssen kommer. Sade han med ett snett leende.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka