Anslag (ev terrordåd) i München

Jag fick stoppa mig i farten från att gilla det där :o
Ja, den nyheten har nått Sveriges radio nu hörde jag, däremot är det ingenting som polisen har bekräftat. Som alltid i såna kaotiska situationer så sprids många rykten.
Men det känns som om igen har någon koll här just nu. Jag undrar verkligen hur dom ska få fast gärningsmännen. :(
Tänk om dom flytt och gömmer sig någon helt annan stans nu.

Ja det låter ovanligt rörigt. De verkar inte veta hur många de jagar, om det är 1, 2 eller 3. Och så finns det ev ytterligare en död som ev är en av gärningsmännen. Det är jäkla läskigt att de inte riktigt vet om attacken är avslutad.

Det pratas mycket om ev högerextremism. Allt är ju bara spekulationer men en video från ett garage där några män på ett tak för en aggressiv dialog med den svartklädda (gärnings?)mannen visas om och om igen.
Det är en tysk man som står med ett vapen och säger att han är tysk. Finns säkert på Youtube för den som vill se.

8 döda +1 som inte är död genom skottskada är bekräftat. Den där +1 vill man inte säga vad han dött av men media spekulerar om det är gm som tagit sitt eget liv. Kan ju också vara någon som blivit nertrampad i paniken därför har man inte gått ut med något än om denna +1 från officiellt håll.

8 döda +1 som inte är död genom skottskada är bekräftat. Den där +1 vill man inte säga vad han dött av men media spekulerar om det är gm som tagit sitt eget liv. Kan ju också vara någon som blivit nertrampad i paniken därför har man inte gått ut med något än om denna +1 från officiellt håll.
Så det är därifrån ryktet kommer.

Jag har lyssnat på ekot en stor del av kvällen och känner som någon skrev tidigare att det känns extremt rörigt. Ingen verkar ha koll på något och rykterna går höga.
En annan sak jag reagerade på (och samma sak gällde vid extrasändningarna angående Nice) var att det kändes babbligt och som om de försökte dra ur folk svar de inte kunde ge. Mest av allt känndes det som om jag lyssnade på något från en kvällstidningredaktion. Varför sitter Ekot och skapar spekulationer på det sättet?

CNN har intervjuat en kvinna som var inne på McDonalds. Hennes åttaåring var på muggen och såg därinne en man ladda en pistol, sedan gick han ut och sköt, enligt kvinnan, barn. Det är hon som säger att han ropat Allahu Akhbar innan och att hon vet för hon är själv muslim.

Polisen har nu bekräftat 3 gärningsmän. Och på videon från McDonalds har gm blåa jeans. Han på taket som de filmat från balkongen, han har svarta jeans. Så det minst 2 st verkar det ju finnas bildbevis på. Han på taket som säger han är tysk kan ju sympatisera med IS för det. Jag menar Jackie Arklöv är ju nazist så allt är ju möjligt, vem vet hur sådana människor tänker egentligen. Många vill ju göra det till att bara för han är tysk är det nazistiskt motiv, just för att det är 5-årsdagen för Utöya. Så att det är rörigt är väl för att man inte har någon gärningsman gripen eller identifierad än och man än så länge går på vad vittnen sagt. Samtidigt, eftersom de är på fri fot, vill man ju ha ut all info man har för att skydda de som just nu befinner sig i München. Vore alla gripna eller döda skulle informationsflödet vara mer strypt till man har allt verifierat.

Den döda +1 har man ännu inte undersökt närmare. Han bär en röd ryggsäck och det gjorde en av gm och då man inte vet om den innehåller en bomb väntar man på bombgruppen innan man går fram.

Man kan vara tysk UTAN att vara född i Tyskland av tyska föräldrar som i sin tur är födda av tyska föräldrar som i sin tur ... osv. Att Jackie Arklöv är mörkhyad och nazist har inte ett smack med det att göra. Vad du menar är att en blond ursprungstysk skulle kunna vara jihadist. Och visst kan han det. Men alla tyskar är inte blonda och deras ursprung är inte tyskt sedan generationer.

Det pratas mycket om ev högerextremism. Allt är ju bara spekulationer men en video från ett garage där några män på ett tak för en aggressiv dialog med den svartklädda (gärnings?)mannen visas om och om igen.
Det är en tysk man som står med ett vapen och säger att han är tysk. Finns säkert på Youtube för den som vill se.
Det spekuleras annars oftast om islamistisk terror innan man vet något alls.

Bortsett från att inget våld alls vore bäst, så är det nog en sorts "fördel" om det är högerextremister nu, helst ljusa och blonda.

Nu har man gripit en person på flygplatsen men denna person ska inte ha något med just skotten att göra men det var en farlig situation på flygplatsen. Medhjälpare? Ett försök till anslag där med som gick fel? De släpper verkligen bara halv information hela tiden. Något har hänt på flygplatsen men det har ingen direkt förbindning till vad som hänt i köpcentret så mycket säger de.

Nu har man gripit en person på flygplatsen men denna person ska inte ha något med just skotten att göra men det var en farlig situation på flygplatsen. Medhjälpare? Ett försök till anslag där med som gick fel? De släpper verkligen bara halv information hela tiden. Något har hänt på flygplatsen men det har ingen direkt förbindning till vad som hänt i köpcentret så mycket säger de.
Jisses.
Jag måste sova, jobb imorgon. Hoppas att saker och ting har klarnat upp när jag vaknar.
Godnatt alla. Stay sane and safe ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka