Anslag (ev terrordåd) i München

Min vän som bor i München svarade att hon är ute på stan som bäst då jag oroligt hörde av mig till henne då jag först hörde om skjutningen. :( Hon skrev att hon är rädd men förhoppningsvis trygg. Nu har jag inte hört av henne nåt mer. Hoppas hon är hemma i säkerhet nu!
Bor hon i München? all trafik står i princip still just nu. Folk öppnar sina hem då gärningsmännen fortfarande är på fri fot. Svårt att ta sig från stan. Tur i oturen att det hände så tidigt, för kl 20 var tanken att jag skulle ta mig in mot stan. Skrämmande.

Men måste vi hamna i det träsket redan nu? Det är ju så Sverigedemokraterna håller på, när är man svensk?

Har man tyskt medborgarskap är man tysk.
Ursäkta att jag personligen inte känner mig ett dugg tysk fast jag troligen kommer stanna här hela livet, älskar landet, kulturen, ja rubbet och funderar på att bli tysk medborgare för att det är lättare för mig och att jag då får rösta och påverka landet jag bor i. Men jag är och känner mig som svensk och inget annat.

Ursäkta att jag personligen inte känner mig ett dugg tysk fast jag troligen kommer stanna här hela livet, älskar landet, kulturen, ja rubbet och funderar på att bli tysk medborgare för att det är lättare för mig och att jag då får rösta och påverka landet jag bor i. Men jag är och känner mig som svensk och inget annat.
Ja, du får känna dig precis vad du vill men det hör väl inte riktigt hit. En person med tyskt medborgarskap som säger sig vara tysk kan du inte ifrågasätta.

Bor hon i München? all trafik står i princip still just nu. Folk öppnar sina hem då gärningsmännen fortfarande är på fri fot. Svårt att ta sig från stan. Tur i oturen att det hände så tidigt, för kl 20 var tanken att jag skulle ta mig in mot stan. Skrämmande.
Det är det jag är rädd för, att hon inte kan ta sig hem. :cry: Hon bor i München. Nu är jag orolig! :cry: :cry:

Det är det jag är rädd för, att hon inte kan ta sig hem. :cry: Hon bor i München. Nu är jag orolig! :cry: :cry:
Var inte orolig! Folk är väldigt öppna och hjälpsamma, hon är säkert med sina vänner och dom hittar garanterat någonstans att sova inatt. Förhoppningsvis får dom fast gärningsmännen snart och då lär tåg oxh bussar vara igång igen.
Förlåt om jag skrämde upp dig! Jag tror att det värsta är över nu. Försök att ringa henne eller skicka sms?

Var inte orolig! Folk är väldigt öppna och hjälpsamma, hon är säkert med sina vänner och dom hittar garanterat någonstans att sova inatt. Förhoppningsvis får dom fast gärningsmännen snart och då lär tåg oxh bussar vara igång igen.
Förlåt om jag skrämde upp dig! Jag tror att det värsta är över nu. Försök att ringa henne eller skicka sms?
Tack för tröstande ord, och du behöver inte be om ursäkt. Det ör nog som du säger att högst antagligen är hon i trygghet. Skickade just iväg ett meddelande till henne och väntar nu på svar.

Helt dött på gatorna i München nu och börjar bli mörkt. Dom lär inte få fast någon nu :(
Alla är inomhus, motorvägar avstängda osv

Nu blir man ju rädd för allt som har med folksamlingar att göra....... En familjemedlem ska till Köpenhamn på söndag, på Beyoncés konsert..... Hoppas säkerheten är stor kring evanemanget.....

Fast, man kan ju inte undvika varenda McDonalds eller tågstation bara för att en grupp kriminella (och/eller dess lika kriminella fiender) kanske planerar ett angrepp nånstans. Jag kommer ihåg en dag för 10 år sedan, när jag bodde i Köpenhamn och Mohammed-teckningarna var i ropet. På väg hem från Uni (bodde mitt i smeten, på Rådhuspladsen) fick jag en kamera och mikrofon i ansiktet av en tysk tv-journalist som undrade om jag gick runt och var nervös över terrordåd. Jag svarade artigt nej och förklarade att mitt liv inte gick i stå pga. av diffusa hotbilder.

Om vi tar IS till exempel, så visar de ju gång på gång att de aldrig slår till där vi mest väntar det. Jag är generellt en lite ängslig person. Men min känsla säger mig ändå att terror är så oförutsägbart att om jag ens försöker undgå det, så kan jag lika gärna flytta ut i skogen och bli emerit.

Dansk beredskap har inte meddelat höjd terrorberedskap, så jag tycker familjemedlemmen bara bör krita dansskorna inför konserten och försöka hålla terror utanför glädjen!

Röriga nyheter här borta.
Får se om det stämmer att ena gärningsmannen tagit sitt liv. Märkligt att det inte pratas mer om det på nyheterna nu.

Var nyss ute på min sista jobbrunda och iof är det fredag kväll men jag jobbar varje fredag kväll och har aldrig sett så många poliser i vår lilla stadsdel som ikväll. Och då är vi många många mil ifrån München. Fördelen är ju att om något händer i Tyskland så finns ju här en poliskår att ta till. Det finns poliser att skicka ut. Vågar knappt tänka på vad som händer den dagen det sker i Sverige med den polisbrist som råder.

Var nyss ute på min sista jobbrunda och iof är det fredag kväll men jag jobbar varje fredag kväll och har aldrig sett så många poliser i vår lilla stadsdel som ikväll. Och då är vi många många mil ifrån München. Fördelen är ju att om något händer i Tyskland så finns ju här en poliskår att ta till. Det finns poliser att skicka ut. Vågar knappt tänka på vad som händer den dagen det sker i Sverige med den polisbrist som råder.
Militären kanske?
Sverige känns inte så troligt än så länge iaf. Tyskland var tyvärr väntat, jag pratade om det för bara någon vecka sedan innan yxattacken hände.

Mycket polis här också. Bor ifs inte så långt från staden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka