Anslag (ev terrordåd) i München

Kollar på SVT2. Som tidigare har skrivits så vet man ju faktiskt inte mycket. Väldigt rörigt detta.

10 döda, även den misstänkta skytten en 18-årig tysk man med iransk bakgrund.
Lite konstigt att de går ut med det då de inte vet att detta är skytten.

10 döda, även den misstänkta skytten en 18-årig tysk man med iransk bakgrund.
Lite konstigt att de går ut med det då de inte vet att detta är skytten.
Polisen har nu gått ut med att detta är gärningsmannen och att han arbetade ensam. De vet inget motiv till dådet.

Det som är sjukt är att om man ska tro ett ögonvittne så ska han ha riktat in sig på barn

Polisen har nu gått ut med att detta är gärningsmannen och att han arbetade ensam. De vet inget motiv till dådet.

Det som är sjukt är att om man ska tro ett ögonvittne så ska han ha riktat in sig på barn
Det står att hans offer var barn och unga.
Inspirerad av breivik?

The Telegraph skriver: The gunman also apparently claimed to have been "bullied for seven years"

Isåfall låter det snarare som om motivet liknade en skolskjutning.

Men fyfan vad hemskt alltså. Precis som jag skrev igår så är det förmodligen den psykiska ohälsan som ställer till det rejält igen.
Läser ikapp nu och det låter bara tragiskt och så onödigt alltihopa.
Varför fångar man inte upp dessa killar innan det går så långt som till självmord och i vissa fall självmordsdåd?
Mobbarna måste känna sig jävligt stolta nu!

Men fyfan vad hemskt alltså. Precis som jag skrev igår så är det förmodligen den psykiska ohälsan som ställer till det rejält igen.
Läser ikapp nu och det låter bara tragiskt och så onödigt alltihopa.
Varför fångar man inte upp dessa killar innan det går så långt som till självmord och i vissa fall självmordsdåd?
Mobbarna måste känna sig jävligt stolta nu!
Ja alltså vi vet ju inte. Mycket har varit och är oklart. Han kan ha skrikit det eller inte, han kan ha talat sanning eller inte. Ibland är motivet bakom vansinnesdåd att gm känner sig illa behandlad av samhället, som han som högg ihjäl två på Ikea. Han var förbannad över sitt avvisningsbeslut.

Jag har många frågor. Tyvärr saknas svaren än så länge.
Är det slumpen att både Breivik och denne man gick till attack mot just unga och barn på denna dag? Med skjutvapen och allt.
Är videon där påstådda gärningsmannen skriker att han är tysk och har blivit mobbad i sju år äkta?
Vad tänkte gärningsmännen precis innan dådet? vill veta allt för att bearbeta det som hänt här i "min" stad.

The Telegraph skriver: The gunman also apparently claimed to have been "bullied for seven years"

Isåfall låter det snarare som om motivet liknade en skolskjutning.
Shit. SvD liverapporterar från polisens pk: bland gärningsmannens ägodelar fann polisen litteratur om skolskjutningar och vansinnesdåd.

Låter som en riktig dåre!
"Den 18-årige misstänkte gärningsmannen kan ha använt sociala medier för att locka sina offer till McDonalds-restaurangen där masskjutningen började. Det har tidigare framkommit uppgifter om att 18-åringen ska ha använt sig av ett falskt Facebook-konto och lockat med gratis mat till dem som kom till hamburgerestaurangen, skriver Aftonbladet"

Aftonbladet ;

Polischef Hubertus Andrä säger att eftersom 18-åringen verkar ha varit besatt av vansinnesdåd och masskjutningar ligger det nära till hands att göra en koppling till Anders Behring Breivik eftersom attacken i München skedde på femårsdagen av massmördarens attentat på Utöya.

– Kopplingen är uppenbar, säger Hubertus Andrä enligt Süddeutsche zeitung.

Killen har stått under huvudskrynklares behandling
Det handlar alltså inte om ett terrordåd utan en sjuk individ som flippat ur totalt.
Ville väl begå självmord på ett spektakulärt vis...

Var fick han vapen ifrån?? Är det lika lätt i Tyskland som i USA att komma över vapen? Eller försågs han av vapen med nån som.... ja, som vaddå, sympatiserade?

Var fick han vapen ifrån?? Är det lika lätt i Tyskland som i USA att komma över vapen? Eller försågs han av vapen med nån som.... ja, som vaddå, sympatiserade?
Vapen är väl relativt enkelt att komma åt om man hittar rätt kretsar. Jag hade bekanta med kontakter eller om det var kontakters kontakter i länet jag bodde i tidigare. Jag visste att om jag hade velat hade jag kunnat få tag på vapen.

Tysklands vapenlagar skiljer sig såvitt jag vet inte speciellt mycket från de svenska, dvs lagliga vapen är inte lätta att få tag på och helautomat omöjligt (jag tror nästan det bara är i vissa amerikanska stater det är tillåtet med helauto för privatpersoner).

Tillägg: Jag kan också tänka mig att det är lättare att få tag på olagliga öststatsvapen i Tyskland än i Sverige, bara pga geografin.

Tysklands vapenlagar skiljer sig såvitt jag vet inte speciellt mycket från de svenska, dvs lagliga vapen är inte lätta att få tag på och helautomat omöjligt (jag tror nästan det bara är i vissa amerikanska stater det är tillåtet med helauto för privatpersoner).

Tillägg: Jag kan också tänka mig att det är lättare att få tag på olagliga öststatsvapen i Tyskland än i Sverige, bara pga geografin.
Nej det är lättare att få tag på vapen i Tyskland än i Sverige. Jag vet flera stycken som har vapen hemma. Dock får vapnet aldrig lämna hemmet och ska förvaras på ett speciellt vis och att man har licens.

Nej det är lättare att få tag på vapen i Tyskland än i Sverige. Jag vet flera stycken som har vapen hemma. Dock får vapnet aldrig lämna hemmet och ska förvaras på ett speciellt vis och att man har licens.

Fast det låter ju som det är i Sverige? Dvs speciell förvaring (godkänt vapenskåp) samt licens.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka