Anslag (ev terrordåd) i München

WhoIsItAgain

Trådstartare
Minst 11 döda efter att en (eller fler) skjutit vilt omkring sig i ett köpcentrum för att sedan fortsätta ner i tunnelbanan. Tåg till och från München, spårvagnar och tunnelbana står still.
Förövaren (eller förövarna) är på flykt och man vet inte var de just nu finns så alla uppmanas att hålla sig inne.

Obekräftade uppgifter säger att man ropat Allah Akbahr (eller hur det nu stavas).

Myndigheterna har inte bekräftat det som terrordåd men media säger sig ha bevis att det är ett islamistiskt motiv som ligger bakom.

Efter tågattacken i närheten av München tidigare i veckan hade polisen indikationer på att något skulle hända, något större men man visste inte när eller var.

denna sidan finns en video på en person som helt kallt skjuter på människor i närheten.

Jag hade tänkt att gå ut ikväll med mina vänner, men tror att jag stannar hemma.
Polisen avråder från att vistas på offentliga platser. Gärningsmännen på fri fot.

Ska ner till Celle nästa vecka och ev. till Trakehnerkörung i Neumünster i oktober- man får ha ögon i nacken..........

Jag ska till Hamburg imorgon. Ska se om jag kan övertyga sällskapet att åka till Stade istället. Mindre stad, lika mysig men inte lika intressant ur terrorsynpunkt som Hamburg.

Man har precis bekräftat officiellt nu att det är 3 attentäter man letar efter. Obekräftade uppgifter säger nu 15 döda.

Hoppas att dom griper någon snart. Känns jobbigt just nu då jag inte förstår allt dom säger på radio och tv. Jag får lyssna på engelska nyheter under tiden. Som tur är så bor jag i utkanten av München så det är rätt tryggt här, men var ute en sväng när det hände och då var det poliser överallt.

Minst 11 döda efter att en (eller fler) skjutit vilt omkring sig i ett köpcentrum för att sedan fortsätta ner i tunnelbanan. Tåg till och från München, spårvagnar och tunnelbana står still.
Förövaren (eller förövarna) är på flykt och man vet inte var de just nu finns så alla uppmanas att hålla sig inne.

Obekräftade uppgifter säger att man ropat Allah Akbahr (eller hur det nu stavas).

Myndigheterna har inte bekräftat det som terrordåd men media säger sig ha bevis att det är ett islamistiskt motiv som ligger bakom.

Efter tågattacken i närheten av München tidigare i veckan hade polisen indikationer på att något skulle hända, något större men man visste inte när eller var.

denna sidan finns en video på en person som helt kallt skjuter på människor i närheten.
Har inte tittat men polisen har uppmanat folk att inte sprida filmer på sociala medier.

:cry: :cry: :cry:
Att inte folk bara ska kunna låta bli att skjuta ner andra på öppen gata?! Varför dessa totalt meningslösa attacker?! Ingen tjänar ju på det, det leder ju bara till lidande för folk... :cry: :rage:

Har själv släktingar i München, som jag så innerligt hoppas är okej. Ingen bor eller arbetar precis i närheten av där det hände, men vissa av de skulle teoretiskt kunnat ha passerat därikring. Får kontakta de i morgon bitti eller så och se hur de mår.

Passar också på att skicka ett stort "Var försiktig och ta hand om dig" till dig @Sporthorse :heart

Har inte tittat men polisen har uppmanat folk att inte sprida filmer på sociala medier.
Filmen ligger på en tidningssida och den är på den ena förövaren utanför Mc Donalds där han skjuter omkring sig. De vill inte att man delar filmer från de ställen där polisen för tillfället letar/har insatser för att underlätta för förövarna att veta var polisen håller till.

Största delen av mitt jobbteam sitter i München - jag blir självklart oroad för dem. Vår chef har uppmanat dem att höra av sig och svara att de är safe, alla har inte svarat ännu.

Ena gärningsmannen ska vara tysk enligt nyheterna. Men fortfarande ingen gripen.
Fast det är ju lite osäkert det där med tysk. Jag menar jag skulle också bli tysk officiellt om jag ansöker då jag nu varit här i 6 år och får ansöka om tyskt medborgarskap. Men jag anser ju inte jag är tysk för det.

Det är skrämmande hur dåligt främst unga män mår idag. Jag tror helt klart att alla dessa män redan tidigare haft självmordstankar men kanske då inte vågat ta livet av sig, men genom radikalisering fått för sig att man hamnar i paradiset genom att ta fler med sig på detta vis. Enligt de flesta religioner så är ju självmord en synd. Men is får dom att rättfärdiga självmordsdåd.

Nu pratar man om att det ev kan vara högerextrema som terroriserar iom femårsdagen för utö.

Fast det är ju lite osäkert det där med tysk. Jag menar jag skulle också bli tysk officiellt om jag ansöker då jag nu varit här i 6 år och får ansöka om tyskt medborgarskap. Men jag anser ju inte jag är tysk för det.
Men måste vi hamna i det träsket redan nu? Det är ju så Sverigedemokraterna håller på, när är man svensk?

Har man tyskt medborgarskap är man tysk.

Nu blir man ju rädd för allt som har med folksamlingar att göra....... En familjemedlem ska till Köpenhamn på söndag, på Beyoncés konsert..... Hoppas säkerheten är stor kring evanemanget.....

Han pratade på ren, klar tyska. Bryter inte och sa själv att han är tysk. Nyheterna rapporterar om att det ev är högerextrema krafter bakom iom femårsdagen för massakern på utö.
Man kan inte utesluta någonting just nu :(
Sex personer bekräftat döda än så länge. Många fler skadade.

Min vän som bor i München svarade att hon är ute på stan som bäst då jag oroligt hörde av mig till henne då jag först hörde om skjutningen. :( Hon skrev att hon är rädd men förhoppningsvis trygg. Nu har jag inte hört av henne nåt mer. Hoppas hon är hemma i säkerhet nu!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka