Ännu en sitstråd...

Sv: Ännu en sitstråd...

Gammal tråd jag hittade.. haha!

Skulle vara roligt om du har några nya bilder så man får se förvandligen! ;D

Ja det var en gammal tråd :o

Jag är ju dressyrryttare numer, så det vete fan om sitsen blivit något bättre... :angel:

Men här är några rel nya hoppbilder:

DSC02842.jpg

DSC02848.jpg

DSC02855.jpg

DSC02859.jpg

Och en film om du vill se det ;) (Hoppningen börjar på 2:50 ungefär)

Jo men visst har sitsen blivit mycket bättre!
Ja roligt om man fick se en film! =)

Oh vad fint! :)
Tycker verkligen att din ridning har ändrats!

Läste visst inte ut hela tråden, insåg att den var gammal. Så första är kommentarer till de gamla bilderna.

Skänklarna, precis som andra har sagt.
Får du tån (eller rättare sagt hela benet) framåt och får stöd i skänkeln, behöver du inte ta stöd i tyglarna. Som det är nu blir händerna kvar för nära din kropp över hindren, istället för att följa med hästens huvud framåt. Poängen jag också vill få fram är att du inte ska tänka att du ska resa dig upp över hindren, då blir man lätt "ståendes över" hästen, och har du då inte stödet i skänklarna utan i tyglarna, blir det såklart ännu vingligare. Istället ska du bara följa hästen.

Hursomhelst, i de nya bilderna, tycker jag du mycket mer har hittat det jag eftersökte i kommentaren här över. På bild 3 är det väldigt tydligt att du inte försöker ställa dig upp och hoppa hindret själv, utan du stannar nära sadeln och låter ponnyn sköta själva hoppandet. Kul att se!

Senast ändrad:

Det där du sa i slutet med att inte stå upp i sadeln är ett litet problem för mig tror jag.
Asså jag står ju inte upp rakt, utan följer med fram men jag tror jag måste ligga mer nära sadeln, vet dock inte hur jag tränar på det, det är ju svårt?
Samtidigt får det ju inte bli att man "kastar" kroppen över hästen, det blir ju också ett störande moment.

Jag har lite samma problem faktiskt. Min tränare hade en bra övning. han satte upp ett hinder med 2 hinderstöd och 1 bom. På ena sidan var bommen kanske i höft/midjehöjd och på andra sidan ca 60 cm, det var alltså ett snett "hinder". Sen fick vi sitta gränsle över bommen en och en där den var såpass hög så man satt med "hoppläder" (alltså ganska böjda ben när man hade fötterna på marken). Sen fick vi visa hur vi gjorde när hästen hoppade ett hinder. Jag reste mig upp, så jag stod med raka ben, och hade ryggen ganska rak. Fel fel fel. Istället skulle jag bara flyttat tyngden till fötterna istället för sitsen, och låtit händerna glida mjukt framåt på bommen (glöm inte att titta framåt), och låte överlivet föja med. Så fick vi hålla på så en liten stund (räta upp sig-gå fram-räta upp sig)Det är viktigt att det är en mjuk rörelse, så att man inte kastar fram överkorppen, det är störande, precis som du säger.
Värt att prova! Det är bra att ha någon som ser hur det ser ut (fånigt ser det naturligtvis ut, men förutom det! :D )

Tack för svaret. Jättebra förklaring. Har välidigt svårt att ligga nära sadeln och blir lite för rak ibland. Ska prova det och hoppas ingen ser mig :angel:
Jag förstår precis hur du menar. Hoppas det funkar.

du rider med för mycket hand. Håller balansen i tyglarna och tappar skänkeln. Du skrev att det är en galenpanna till ponny - mer dressyrhoppning! Se till att den lyssnar på dina förhållningar och att du tränar på att inte hålla balansen i tygeln.

Du måste vrida om hela skänkeln så den sluter om hästen ist för som nu - nästan peta rakt ut från hästens sidor. Ett bra tips för att få känslan är att sätta sporremmar i stigbyglarna när man tränar ex dressyr på inhägnat område, o sen fäster remmarna i sadelgjorden. Då kan du baske mig inte vrida ut tårna o inte heller knäna ;)
För den hugade kan man rida så överallt ;) Jag hade problem med att underskänkeln åkte bak i språnget, dvs hästen hoppade som tusan o hoppade mig UR sadeln - jag satte fast stigbyglarna när jag tränade dressyr och red ut och vips fick min kropp KÄNSLAN av hur det skulle vara och vips så kunde jag följa med honom i hans språng :)

(såg nu att tråden var gammal :D)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 459
Senast: Nevermind
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 608
Senast: hastflicka
·
Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
123
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 397
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar