Ännu en sitstråd...

Gabby_Ossi

Trådstartare
Har en känsla av att det är nåt vajsing med min hoppsits, men kan inte riktigt sätta fingert på vad... och vad gör man åt det?

DSC_9335r.jpg

DSC_9334r.jpg

DSC_9037r.jpg

DSC_9035r.jpg

PICT7997.jpg

PICT8002.jpg

PICT8004.jpg

PICT8014.jpg

PICT8108.jpg

PICT8260.jpg

PICT8261.jpg

PICT8262.jpg

blev rätt många bilder :O

Sv: Ännu en sitstråd...

Spontant skulla jag svara att det nog är ditt lite svajiga skänkelläge det felar på. Kolla på första bilden hur dina knän och tår pekar rakt ut. på någon av de andra bilderna faller skänkeln väldigt långt bak i språnget. En instabil skänkel gör också att du lättare tappar balansen och kommer före/efter i vissa språng.

Jag skulle träna extra på att få ett stadigt skänkelläge. Trampa ner, jobba på balansen. Hoppa mycket småhinder i serier där du kan släppa tyglarna helt och verkligen KÄNNA hur du står på foten i sprången. Håll kontakten med hela underskänkeln även om du för den sakens skull inte klamrar dig fast.

Det är samma som för folk med dålig hållning; man måste börja nerifrån och rätta uppåt. Ingen vits att tjata om axlar och sån't om du inte får styr på fossingarna;)
Vilken fantasktiskt söt ponny! Ras & stam?

:bow: jo, det där med skänkeln han jag nog sett... blir väl till att trampa ner mer som du säger och tänka på mer att hålla de still...
det där med släppa tyglarna vågar jag nog inte, då lär vi krasha :crazy: Han är inte så lugn än :angel:

Han är en New Forest e. Buck-Fredriksbergs Dizney :)

Jag tror också att det är något med skänklarna, är inte så bra på sånt här, för att jag själv har problem med sitsen.:p

Aaahh, trodde väl att det var lite Fredriksberg i honom, jättefin! Själv har jag haft en NF efter Dennie som gjorde sin karriär ungefär samdigt som Dizney och Esa.

Finns det inte någon annan lite lugnare häst som du kan träna på då? Eller börja med att bara hålla med en hand. Poängen är att du ska bli tvungen att låta bli att ta stöd i tygeln, vilket man gärna gör. En annan bra övning är att trava och rida lätt utan händer och sen för att öka svårighetsgraden, stå upp ett extrasteg i lättridningen; sitt, stå, stå... sitt, stå, stå.... såklart utan tyglar fortfarande!

Tyvärr har vi bara galenpannor när det kommer till hoppning :crazy:
men travövningen skulle nog kunn funka! :idea: om inte annat så kanske med halvblodet...

Jo Bellina det vet vi eller jag . Jag har inte heller världens bästa sits :p

Som tidigare användare sagt, det verkar vara skänklarna som felar. Det jag spontant tänkte på var sadeln. Hur är det? Ger den dig det stöd du behöver? Det kan göra stor skillnad. Har du möjlighet att prova andra sadlar så kan ju det vara bra men är du och hästen nöjd med sadeln får ni väl helt enkelt jobba vidare med de tipsen du fått.
Lycka till!

gamila skrev:
Poängen är att du ska bli tvungen att låta bli att ta stöd i tygeln, vilket man gärna gör. En annan bra övning är att trava och rida lätt utan händer och sen för att öka svårighetsgraden, stå upp ett extrasteg i lättridningen; sitt, stå, stå... sitt, stå, stå.... såklart utan tyglar fortfarande!

Detta tränar jag på regelbundet!

Man får en jätte bra balans , du kan åxå träna på att
sitt , sitt , stå :idea:

Ryttaren måste konsentrera sig , åh det är bra!

Lycka till!

Sadeln är egentligen alldeleds för liten för mig :smirk: , så den ger inget stöd nä... det är en Stubben rex 16", som vi köpte för att min andra ponny har sån väldans kort rygg... men nu är han utdömd och den här sadeln passar egentligen inte den här ponnyn heller... så jag ska sälja den, jag är på jakt efter en ny sadel :idea: men ska inte köpa förrän jag har fått min nya häst, så att den passar den också... ( nu låter det som o jag har en väldans massa hästar :smirk: )

Det kan inte vara hästen som hoppar konstigt? bara en gissning...

Ett träningstips är att rida serier med tex studs eller bara cavalletti mm. Då behöver man inte mecka så mkt med hästen utan kan verkligen konsentrera sig på sitsen och känna efter hur man sitter. Trampa ner hälsen och ha knäet intill sadeln. Träna på att hålla balansen i benen istället för i tygeln. Träna också på att stå i lätt sits tex när man galopperar på slät mark. Det behöver inte vara hinder inblandade för att förbättra hopp sitsen.
Prova att rida i galopp och variera var du har ditt överliv. Rid lite mer fram med överlivet, variera det med att vara i en mer upprätt sits med överlivet men var fortfarande kvar i lätt sitts. Då måste man använda lårmusklerna mkt , hålla underskänkeln intill utan att klamra sig fast. Bra håll underskänkeln mjukt intill hästen. Känn hur du sviktar i benan och hur benen kontrolerar var du än håller ditt överliv. När du har en stabil sits ska du se att hästen säkert lugnar ner sig oxå. Lycka till!!:banana:

jag är inte så duktig på sitser eftersom jag inte har en bra sits själv. Men på första bilden står din skänkel rakt ut.

Dina skänklar är lite över allt och du tappar balansen och håller då balansen i tyglarna.

du måste ha ett bättre tramp i stigbygeln, underskänkeln ska ligga intill hästen, är den där o du inte kniper med knäna hamnar skänkeln automatiskt rätt. sen ska eftergiften sitta i armarna o inte i överlivet..(har själv problem med det vissa dagar..)

Det de andra skrivit om din skänkel räcker säkert...
Jag reagerade mer på att dina händer är "fastklistrade vid manken" ? :p

Ett bra tips för att få skänklarna på plats är att träna att rida i jockeysits i mkt korta läder, i alla gångarter, när du kan det utan att ta stöd i tyglarna o eller mannen, så brukar man ha en stadig skänkel med en bra nertrampad häl...

Hejhej
måste baa säga att du har en jättefin ponny . JAg är också ponnyryttare :P Jag tycker kanske att du ska ta och korta dina stigläder lite så får du kanske mer stöd .

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 459
Senast: Nevermind
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 608
Senast: hastflicka
·
Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
123
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 397
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte