Ännu en rasvalstråd - Golden, Berner Sennen, Finsk lapphund?

snoofy

Trådstartare
Hej alla hundvänner!
Håller på att titta på lite raser inför det stora beslutet att för första gången utöka familjen med en hund. Då jag är förstahundsägare har jag som de flesta mycket svårt att välja ras och behöver därför lite hjälp. Några av er kanske känner igen mig från en tidigare tråd om westies men eftersom jag inte är hundra på den rasen och egentligen vill ha en lite större hund ber jag er om råd igen.

Har länge varit förtjust i Golden för att de verkar var så otroligt trevliga i sinnet, väldigt "lagom" och vad jag hört, ganska lätta att stimulera mentalt. Sen har jag alltid tyckt att Berner Sennen verkar väldigt trevliga men jag har ingen egentlig erfarenhet av rasen så därför tänkte jag att det kanske finns någon här på buke som vet mer.
En annan ras jag tittat lite på men heller inte har någon erfarenhet av är finsk lapphund.

Så för alla dessa raser:

Är den en lämplig första-hund? Jag har haft mycket hundar omkring mig och har (lite ironiskt nog) arbetat med att para ihop hundar med rätt blivande ägare under en tid i USA men jag har aldrig själv ägt hund.
Hur lätttränad/lättlärd är den?
Är den lätt att stimulera mentalt/att få utlopp för naturliga beteenden? Hur gör ni det?
Hur stort energibehov har de?
Hur mycket pälsvård behöver de? Fäller de mycket?
Skulle någon av dessa raser trots tillräckligt med motion och stimulans ha problem med att bo i en liten lägenhet?
Vilken är den stora skillnaden mellan dessa raser? Vet att de är framavlade i helt olika syften men som en aktiv sällskapshund verkar de vara ganska likvärdiga.

Tack för hjälpen! :laugh:

Sv: Ännu en rasvalstråd - Golden, Berner Sennen, Finsk lapphund?

Är den en lämplig första-hund?
Det skulle jag påstå, Kastor är min första-hund.

Hur lätttränad/lättlärd är den?
Tycker de är väldigt lättlärda, har nog lyckats lära honom allt jag vill än så länge :P

Är den lätt att stimulera mentalt/att få utlopp för naturliga beteenden? Hur gör ni det?, Hur stort energibehov har de?
Jag tränar lite lydnad, tricks och tar långpromenader, vilket de flesta lapphundar nöjer sig med. Har dock mött individer som har samma aktiveringsbehov som en border collie och individer som hellre vill ligga hemma och slöa hela dagarna.

Hur mycket pälsvård behöver de? Fäller de mycket?
De fäller en gång på hösten och en gång på våren, och då fäller de mycket! Annars fäller de i princip ingenting. Pälsvåren i övrigt är inte alls så stor, kamma då och då, bada dem kanske varje eller vartannat år.

Skulle någon av dessa raser trots tillräckligt med motion och stimulans ha problem med att bo i en liten lägenhet?
Javisst! Min hund klarar det utan problem.

Dock har en del lapphundar skall i sig, min skäller inte mer än en vanlig hund men vet lapphundar som skäller så fort de tänker. Olika från individ till individ helt enkelt.

Har inga erfarenheter av de andra raserna så det kan bli svårt att jämföra.

Sv: Ännu en rasvalstråd - Golden, Berner Sennen, Finsk lapphund?

Ok, tack så mycket för hjälpen!

Hur mycket ärftliga sjukdomar finns det i rasen? Är den ganska frisk eller en ras med mycket problem?

Har rasen någon form av jakt i sig? Kommer vistas mycket kring hästar och senare även andra djur(är veterinärstudent =P) och vill gärna kunna ha hunden lös (efter rätt träning förstås)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 786
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka