Ännu en rastråd...

linnsan

Trådstartare
Ja, jag vet. Detta måste vara den miljonte rastråden...

Jag funderar nu på nästa hund. Det kommer inte vara aktuellt förens om minst ett år.

Jag söker iaf brukshund. Jag har nu schäfer. En hane på 1 år (född maj). Självklart av bruksmodell och mycket energi. Han är inte riktigt så förig som jag hade önskat men ändå precis vad jag ville ha.. Det lilla negativa vägs upp av det positiva. Han är 67-68 i mkh och det jag egentligen letar efter nu är en lite mindre smidigare hund som även är mer förig. Jag har även en liten blandras hane på 4 år yorkshire terrier/lhasa apso. Frågan är ju även om jag ska skaffa en till hane eller en tik. Jag ser ju för och nackdelar med båda könen...

Jag pendlar mellan schäfer och malle. Mallen ska ju vara lite mer förig och signalkänslig? Även lite mindre/lättare i kroppen? Men sen kanske det finns ngn ras därute som jag helt missar. Gör inget om den är lite ovanlig här i Sverige, sålänge man har tid på sig så borde det gå att hitta rätt linjer utomlands.

Det som hunden främst kommer användas till är lydnad, skydd, förhoppningsvis tjänsthund av ngt slag och vill börja lite med drag. Sånt drag med speciella cyklar istället för släde.. haha fin beskrivning:angel:

Letar allroundhund helt enkelt. Vardagsmässigt så kommer jag gå i skogen ungefär 2-3 timmar/dag. Det kommer även varvas med cykling, simning på sommaren och drag då. Sen såklart även mental aktivering i form av sök, spår, lydnad osv. Vissa dagar kommer det ju bli aktivering i princip hela dagen och vissa dagar kommer det även bli latdagar.

Några förslag?

Sv: Ännu en rastråd...

Ingen som har några fler förslag? Det kanske bara finns schäfer och malle att välja på egentligen?

Tänkte kelpie tills du nämnde tjänst/skydd..

Holländsk herdehund (KH) från rätt linjer?

Ja precis, jag har också funderat på kelpie men de kanske inte är så mycket att ha i skydd/tjänst.

Vilken av holländarna tänkte du på? HK är förkortning på? :angel:
Det är ju mallen som jag själv tänkt på som är en av holländarna. Har träffat en malle men då gick jag ju bara fram och hälsade så mer än det vet jag ju inte förutom det jag hört folk säga om dem. Det man hör är ju att de har en del.. damp:angel::D.. men det har samtidigt min schäferhane med så tror inte det blir ngn större skillnad där. Det är inte heller ngt jag direkt stör mig på sålänge det inte är så att hunden är galen 24/7, men det borde den ju knappast vara eftersom att den får aktivering..

Holländsk herdehund är består precis som belgarna av olika hårlag och KH HH är helt enkelt korthårig holländsk herdehund. Mallarna är ju en av de belgiska vallhundarna.

Jag har en kusin som haft KH HH, kul hund, men som fick tas bort pga dålig mentalitet (blev så åskrädd att det var ohållbart). Tror det finns bättre material utomlands eftersom det inte finns så många i Sverige. Däremot är de ju inte mindre.

Ja okej, men mallen är väl den som är mest passande bland holländarna? Har faktiskt inte kollat så mycket på de andra...

HAHA GUD! Ja det vet jag egentligen! Är lite hjärndöd idag :angel::o
Det var därför det inte riktigt stämde:D

Ska kolla lite på holländarna :)

Är du ute efter ett säkert kort när det gäller skyddet/tjänst så är det nog malle eller schäfer (från rätt linjer) som gäller.

Ja, det var nästan det jag trodde. Men kan alltid vara kul att se om det finns ngt annat också:)

Vår tik blev godkänd bevakningshund inom hemvärnet<3
Doom vallar ju kor genom att hoppa upp och tackla dom, så tuffa tag är dom inte främmande för!
Dessutom är det skönt att slippa all päls överallt! Bouvieren fäller ju inte... ja, eller lite dammtussar då och då blir det ju!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 666
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 501
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 348
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 622
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka