Ännu en gång har en inkompetent jägare varit i farten.

:banghead: Alltså vad i helvete... Och sen varför har aftonblaskan information om rasen i kanten av artikeln? O_o

Varför jagar man räv?
Predatorjakt, räven tar småvilt som jägare hellre vill jaga själva. Alt. skjuts de för att förhindra skabbspridning, i detta fallet kan det omöjligt handla om det eftersom människan inte ens såg att det var en hund.

För över 20 år sedan var den en dansk som sköt 2(!) border terriers på en större jakt i området jag bort, han menade att han trodde att det var griskultingar... Han kom inte undan så lindring av vad jag minns.

Predatorjakt, räven tar småvilt som jägare hellre vill jaga själva. Alt. skjuts de för att förhindra skabbspridning, i detta fallet kan det omöjligt handla om det eftersom människan inte ens såg att det var en hund.

För över 20 år sedan var den en dansk som sköt 2(!) border terriers på en större jakt i området jag bort, han menade att han trodde att det var griskultingar... Han kom inte undan så lindring av vad jag minns.
Var det inte en fomme som sköt en travhäst i en hage en gång i tron om att det var ett viltsvin eller nått:crazy:

Oerhört märkligt och vårdslöst oavsett vad för djur han skjutit där :rage:
Man kollar väl för jösse namn att det man skjutit är dött och inte skadeskjutet. Och de jag känner som jagar tar rätt på det som de fällt, även räv. Man låter inte döda djur ligga kvar i skogen och skräpa hur som helst. I det läget borde mannen ju se att det var en hund så till vida han inte var helt blid!!!:o

Var det inte en fomme som sköt en travhäst i en hage en gång i tron om att det var ett viltsvin eller nått:crazy:
Möjligt, de ska få vapen och licens fråntagna direkt.
Jag blev nästan skjuten under jakt en gång, jag gick med hund och en mycket gammal (och mycket rik) man sköt rätt in i drevet så det visslade om öronen på mig. Den mannen fick åka hem omedelbart när jaktledaren fick veta, men det är inte alla som styrs av jaktledare, eller ens har jaktetik.
Speciellt inte sen man har kunnat få jägarexamen i kornflakespaketet.

Det var väl en Tysk som sköt en ko?
Sen var det en jägare, tillika veterinär som sköt en amerikansk akita utanför sin fårhage i tron att det var en varg.

Om man inte kan skilja på en hund och en räv så borde man få licensen indragen! :banghead:
Stackars oskyldiga vovve och stackars ägare som förlorat sin bästa vän. :cry:

Asså jag kan se misstaget i sig. kl. 01.00 mitt i natten är det mörkt, man ser en räv på håll, den försvinner, 20 min senare kommer ett räv liknande djur ( det står ju trots allt inte på hur långt håll han sköt hunden, vi ka ju prata om allt från 20-100 m) som han skjuter i tron om att det var räven. Fine, absolut ett fel alla jägare kan göra, man förväntar sig lixom inte en lös hund mitt i skogen, mitt i natten.

MEN, att sen inte direkt gå och se om djuret lever för att då upptäcka att det är en hund och direkt ringa polisen!! Det är bara jätte fel och borde resultera i höga böter och licensen på prövotid ett tag.

Fy :(

Har en bekant som lånade ut sin fina setter till fasanjakt. Va lite fint folk som ville ha en bra hund att gå med men så blev hunden skjuten.. vet inte riktigt hur det kom sig men hunden gick inte efter utan det var en bössa som var för låg

Asså jag kan se misstaget i sig. kl. 01.00 mitt i natten är det mörkt, man ser en räv på håll, den försvinner, 20 min senare kommer ett räv liknande djur ( det står ju trots allt inte på hur långt håll han sköt hunden, vi ka ju prata om allt från 20-100 m) som han skjuter i tron om att det var räven. Fine, absolut ett fel alla jägare kan göra, man förväntar sig lixom inte en lös hund mitt i skogen, mitt i natten.

MEN, att sen inte direkt gå och se om djuret lever för att då upptäcka att det är en hund och direkt ringa polisen!! Det är bara jätte fel och borde resultera i höga böter och licensen på prövotid ett tag.
Fast ser man inte till 100% vad det är man siktar på och är 100% säker, bör man sänka geväret. Med vapen i handen får man inte chansa ens till 2 %. Funderar på hur han kan se var på djuret han ska sätta skottet om han inte ens ser vad för djur det är?
Är sikten för dålig klockan ett på natten får man jaga när sikten är bättre.
Hans motivering till skottet " Jag såg en räv för 20 minuter sen" håller inte. En rad andra djur kan dyka upp. Ungvarg, lo...dom får man heller inte skjuta.
Man får aldrig skjuta enbart "i tron att...."

:banghead: Alltså vad i helvete... Och sen varför har aftonblaskan information om rasen i kanten av artikeln? O_o
För att det här finns med?

"Hunden utvecklades av jägare för att röra sig och se ut som en räv. Detta efter att de uppmärksammat att sjöfåglar intresserade sig för rävar som rörde sig på ett speciellt sätt i strandkanten."

Så oerhört ledsamt för ägarna :(
Jag förstår inte heller hur man kan skjuta utan att vara 100% säker på vad det är man skjuter på, ibland ser folk kanske vad de vill se. Tragiskt i vilket fall.

Däremot så hade han ju sett att det var en hund, han hade ju lagt den i ett stall över natten och skulle ringa till polisen på morgonen. På morgonen såg han annonsen på FB först och ringde då direkt till ägaren i stället. Jag tycker nog inte att han har brustit i just den delen faktiskt.

Jag litar inte på jägare alls. Har flera gånger fått höra att "en kula hamnar så lätt fel" när det gäller ridning utomhus när de jagar. Tänker för mig själv att om en jägare inte kan se skillnad på en älg och en häst med ryttare o reflexer så borde han nog inte anförtros ett vapen..
Lider med ägaren av hunden, vilken onödig förlust.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 620
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka