Annorlunda träning!!

malinsky

Trådstartare
Har ni varit med om att få göra saker som ni normalt kanske inte annars gör på era dressyrträningar?

För alla jag har ridit så ska jag rida min häst FRAMÅT! (engagera bakbenen, inte i snabb takt) Inte jobba med ledande utan i stället forma ur med skänkel och drivning igen då för att få igång bakkärran och då går han i en riktigt trevlig form, men det krävs jobb!

Red i helgen för en annan tränare som gav mig nya redskap, minst sagt :angel:

Red på en volt, jag fick leda med inner tygel och hålla kvar handen där ute och hålla kvar honom på spåret med inner skänkel. Ytter tygel fick glappa om den ville.

Tillbaka med handen och liten eftergift för att se "var han tar vägen" och börja om igen om han gick upp med huvudet. Så fort han gav efter när jag var kvar i det ledande tygeltaget så fick han en eftergift *såklart*.

Tränaren sa att "man måste inte rida enl handboken jämt, utan anpassa "angripssätt" utefter individ". Det kändes skitkonstigt att bara utelämna yttersidan, tränaren sa också att han förstod att det kändes konstigt, men citat: "jag skulle inte be dig göra detta om jag inte trodde på det," slut citat.

Summa summarum så sökte sig hästen till yttertygeln, jag kunde ganska snart hålla honom kvar i "framåt nedåt" med sug på ytter med små kramningar i stället.

Efter detta provade vi galoppen, som brukar gå i 290, men döm om min förvåning.. den var bättre än ever!!! :bow:

Anledning till detta sätt: Jag en häst som gärna går i för hög form och hängmatterygg.. rätt låst i ryggen (han biter sig också fast i vä varv) och han måste lära sig att använda sin (stora) kropp RÄTT. Det är ganska svårt för mig som halvtaskig ryttare att veta om han jobbar rätt när han är duktig på att "luras". Detta var av yttersta vikt då jag annars riskerade att få en häst med stora ryggproblem.

Efter detta pass väljer han ofta att gå i denna djupare form naturligt och det blir lättare för mig att komma åt honom och få till suget på ytter (han tyckte väl att det var skönt!!). Jag ska rida honom i denna låga form med manken som högsta punkt i ett halvår för att han ska stärka sig där. Det var inte heller fokus på drivning utan snarare sätta en mer långsam takt med sitsen i stället så han började att vila på steget och invänta mig mer. Detta var en mycket, för mig, enklare sätt att komma åt min häst och jag kan fixa detta på hemmaplan utan att någon måste kika och vägleda. Varför denna tränare inte tyckte att jag skulle rida såsom jag gjort tidigare var att han ansåg att jag inte hade något att driva till, jag måste få till formen på hästen först, få honom att ta tag i tygeln, sedan kan jag begära mer aktivitet bakifrån.

Så, det vore intressant att höra era tankar om detta. Sedan är jag jättenyfiken på att höra om ni har varit med om ngt träningspass när ni fick göra saker som verkade mysko, men blev en stor aha-upplevelse!! Eller varför inte raka motsatsen, det gick käpprätt åt skogen!

Ibland kan även små medel vara de bästa.. en bortglömd kramning på ytter som kan göra milsvidd skillnad, låt höra!!! :banana:

Senast ändrad:
Sv: Annorlunda träning!!

Låter väldigt likt det vi gjorde i westernridningen när jag red på volten för min tränare
när min häst inte var så stark.
Men drivning för att få in baken förstår jag inte varför du inte kan göra samtidigt?

Senast ändrad:

Tja, jag är ju ökänd för "min" fuskpassage.
Men jag har haft stor användning av denna i allt travarbete.
Lära hästen att följa mitt säte, bli mjuk i kroppen, få hästen formad runt innerskänkeln, o allt utan att "ta i tygeln"

Tänk bara att idag kunna göra både galopp o travökningar (ordentliga sådana) utan att behöva ta i tygeln-häftigt.
De är både snabba o med bibehållen energi -som bara dirigeras om.

Jag var ung när jag lärde mig detta konstiga sätt, men var mindre fördomsfull på den tiden.

Njae, baken kom lixom av sig själv när han blev "loss".

Sedan tror jag att det också berodde på att jag skulle renodla hjälperna! (hästen är inte så utbildad, inte matte heller)

Finns tråden om "fuskpassagen" kvar? Det skulle vara intressant att läsa! :bow:

Alla sätt är bra anser jag, om de funkar och är snäll mot hästen. Det gäller att hitta sin väg, och våga prova andra ibland med öppet sinne.

"Varför denna tränare inte tyckte att jag skulle rida såsom jag gjort tidigare var att han ansåg att jag inte hade något att driva till, jag måste få till formen på hästen först, få honom att ta tag i tygeln, sedan kan jag begära mer aktivitet bakifrån. "
Vad menas med detta? Är hästen alltså inte tillräckligt musklad? Förlåt om det är en dum fråga, men man frågar ju efter sitt förstånd... Väldigt intressant det du skriver. En tränare sa till mig en gång att jag bara skulle använda ledande tygeltag och rida volter och serpentiner, och detta för att han tyckte hästen var både omusklad och dåligt lydig... Då var jag på ännu lägre nivå än jag är nu, så jag förstod inte riktigt tanken.

"Varför denna tränare inte tyckte att jag skulle rida såsom jag gjort tidigare var att han ansåg att jag inte hade något att driva till, jag måste få till formen på hästen först, få honom att ta tag i tygeln, sedan kan jag begära mer aktivitet bakifrån. "
Vad menas med detta? Är hästen alltså inte tillräckligt musklad? Förlåt om det är en dum fråga, men man frågar ju efter sitt förstånd... Väldigt intressant det du skriver. En tränare sa till mig en gång att jag bara skulle använda ledande tygeltag och rida volter och serpentiner, och detta för att han tyckte hästen var både omusklad och dåligt lydig... Då var jag på ännu lägre nivå än jag är nu, så jag förstod inte riktigt tanken.

Tror tränarens grundtanke vara att man kan inte fixa till allting på en gång. Om man (på en inte alltför välutbildad häst) försöker fokusera på att allt ska fungera optimalt samtidigt (form, stöd, rakriktning, takt, bakbensaktivitet, mm.) blir det ofta pannkaka av alltihop. Istället kan man då renodla en övning, eller en hjälp, och låta den verkligen gå igenom hos hästen. När den aspekten sedan fungerar så tar man tag i nästa "projekt" ifrån sitt nya utgångsläge. I många fall blir det också så att om man kommer tillrätta med ett grundproblem så rättar andra saker till sig också, "på köpet", precis som i det här fallet när trådskaparens häst kom tillrätta med sin rakriktning så kunde den även börja jobba genom ryggen och få bakdelen under sig och som en bonus blev den också mindre stressad i galoppen.

Säger grattis till att ha hittat en tränare med insikt, sunt förnuft och lite "Gunde Svan-tänkande". Är säker på att framstegen kommer att rada upp sig för er! :)

(Extra roligt att läsa om sådana här saker efter alla trådar om tränare som plockar fram gramanen istället för att engagera sig...)

Han menade på (tror jag) att iom att hästen går med sänkt rygg och inte har "tagit tag" i bettet så hjälper inte all drivning i världen (eller det blir lite svårare att få till det på det sättet). han ville först att hästen ska söka sig upp på yttertygeln innan man begär mer aktivitet. Dessutom renodla hjälperna då jag rider (även om han är 6 år) unghästridning på honom.

Hästen har dålig rygg, den är lång och behöver stärkas i sin överlinje. Han är också lite låst i sin rygg.

Tror tränarens grundtanke vara att man kan inte fixa till allting på en gång. Om man (på en inte alltför välutbildad häst) försöker fokusera på att allt ska fungera optimalt samtidigt (form, stöd, rakriktning, takt, bakbensaktivitet, mm.) blir det ofta pannkaka av alltihop. Istället kan man då renodla en övning, eller en hjälp, och låta den verkligen gå igenom hos hästen. När den aspekten sedan fungerar så tar man tag i nästa "projekt" ifrån sitt nya utgångsläge. I många fall blir det också så att om man kommer tillrätta med ett grundproblem så rättar andra saker till sig också, "på köpet", precis som i det här fallet när trådskaparens häst kom tillrätta med sin rakriktning så kunde den även börja jobba genom ryggen och få bakdelen under sig och som en bonus blev den också mindre stressad i galoppen.

Säger grattis till att ha hittat en tränare med insikt, sunt förnuft och lite "Gunde Svan-tänkande". Är säker på att framstegen kommer att rada upp sig för er! :)

(Extra roligt att läsa om sådana här saker efter alla trådar om tränare som plockar fram gramanen istället för att engagera sig...)

Är det inte Kyra som talar om just det, en sak i taget?

Nä jag har inget sånt direkt som jag minns, men en "bortglömd" höger axel fick höger sluta och öppna att plötsligt fungera (nästan) perfekt, trots att jag nästan inbillat mej att hästen hade någon låsning, innan jag kom på var felet låg:angel:

Det är senaste exemplet men finns säkert fler som jag glömt. Jo, självklart det senaste med bettbyte i dressyr som ledde till en fantastisk bärig galopp i uppförsbacke, som plötsligt gick att rida med mycket mycket lätt kontakt och även hålla kvar när jag lättade helt på prov någon sekund:eek: Det kom ur en tråd på barock och tränaren såg också skillnaden både i trav och galopparbetet. Vi fick börja prova på sluta på diagonalen t o m. :eek: Får se om det varar.

kikar lite medan jaggör annat :angel:

Om du tar ett ledande innåt och stter kvar där så får du atumatiskt ditt yttre sittben på plats och vikten innåt - du formar hsäten med din bål.
Vad du också gör är att du rättar in framdelen på bakdelen...

Via lateral böjning kan man få till pilbågegen

altså via böj i sidan kan du få böj upppåt - om du gör rätt.

:angel: busmaja måste gå sägs det här i bakgrunden..............de ropar på mig nu....

Vi hörs

Jag har också varit med om en del saker som kan ha känts märkligt först men som har gett bra resultat.

Det ena var att tränaren blev less att ha tjatat om att jag överarbetade med skänklarna (flyttade dem för mycket) i bytesserierna i galopp. Tränaren knöt fast mina stigbyglar i sadelgjorden varvid jag sedan hade kanske 5-10 cm:s "spann" att jobba med. Jag kände mig helt handikappad till en början, men oj vilken skillnad det blev på bytesserierna sedan jag blivit tvungen att göra dem med små medel från sätet istället för att kränga runt i sadeln och flaxa med benen. Härlig känsla att kunna rida rytmiska, jämna serier med bara sätet och bibehållen stilla skänkel!

En annan tränare jag red för introducerade begreppet "gymnastikridning" på mitt sto som lätt kröp upp i nacken och blev lite spänd i överlinjen. Kändes jättekonstigt till en början; det gick ut på att i skritt och trav ganska extremt böja och vrida på hästens alla kroppsdelar ( t ex halsen i nästan 90 graders vinkel sett från kroppen men ändå kunna gå på en rak linje, eller öppna och sluta med betydligt mer tvärning än vad som krävs på tävling). Allt detta skulle göras i låg form med lång hals, alltså inte "ihopkrullat". För mig som för en annan tränare fokuserat otroligt mkt på att alltid få med ytterbogen kändes detta först jättekonstigt, men hästen reagerade mycket positivt. Denna gymnastikridning använde jag sedan regelbundet som framridning på denna något överenergiska märr, med goda resultat. Detta lärde mig att det finns olika angreppssätt på olika problem, och att det ena är rätt vid ett specifikt tillfälle för att komma åt ett specifikt problem inte betyder att det jag lärt mig innan är fel.

Intressant!

Själva metoden är väl inte särskilt annorlunda. Müseler beskriver den i sin bok. Julio Borba använder sig av samma metod. Att få upp hästen på yttertygeln måste den ju först komma bort ifrån inner. Inget konstigt alls.

Själva metoden är väl inte särskilt annorlunda. Müseler beskriver den i sin bok. Julio Borba använder sig av samma metod. Att få upp hästen på yttertygeln måste den ju först komma bort ifrån inner. Inget konstigt alls.

Själva tekniken i sig är inget underligt, men att det kom från en "vanlig", svensk tränare är desto mer ovanligt... :smirk:

Nej, men för MIG kändes det annorlunda att sitta med glappande yttertygel, bara inner skänkel och en förböjd hästhals.. trodde inte att sådan ridning kunde ge resultat. Den kändes något överdriven, men det kanske behövdes för att jag skulle förstå, vad vet jag.

Vad jag skrev först var också "vad man inte har gjort tidigare"

På detta sätt har jag alltså inte ridit tidigare, men det är ju bra att det inte är ngn nyhet för dig, men för mig var det så.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar