Annorlunda familj, på 4an..

lobell

Trådstartare
Såg ni måndagens nya serie om stora familjer kl.20.00 på 4an?

Vad känner ni när ni ser familjer med så många barn? Får ni panik eller tycker ni att det är mysigt?

Nån här som har en riktigt stor familj, eller är på väg att skaffa?

Sv: Annorlunda familj, på 4an..

jag såg dem på morgontv tror jag att det var och det lilla jag såg så reagerade jag på att den ena familjen sa nåt i stil med "det bara blev så" på frågan om varför de hade många barn. Ska man ha många barn så bör det vara för att man verkligen gillar barn och tycker att det är härligt med många syskon, annars är det inte schysst mot barnen. Att skaffa många barn bara för att man av någon anledning inte vill/orkar skydda sig är egoistiskt kan jag tycka.

Jag såg. Vad jobbigt det såg ut med trillingar, alla försvan åt olika hålll, tur att jag bara har en i magen.

Tio barn förstår jag inte hur man kan vilja ha, hur hinner man ge uppmärksamhet och kärlek till alla? Hon kom ju inte ens ihåg hur gamla barnen var. Sen kändes hennes inställning lite konstig, jag tål inte hormoner, så då blev det många barn. Undrar om hon hört talas om tex kondom?

Jag har en kompis som har 9 syskon, nu är ingen utav dem födda som tvillingar utan de har kommit "en och en". I den familjen fanns inga som helst problem med att hinna ge alla uppmärksamhet och kärlek. Barnen fick ganska tidigt bli delaktiga i att sköta hushållet där de i början fick enkla uppgifter att sköta och ju äldre de blev fick de mer avancerade uppgifter. Detta gjorde ju att föräldrarna hade mer tid för barnen eftersom de hjälptes åt i hemmet.

Jag har inte sett programmen så jag vet inte vad de hade för attityd till det, men min kompis familj var välfungerande.

Sen kändes hennes inställning lite konstig, jag tål inte hormoner, så då blev det många barn. Undrar om hon hört talas om tex kondom?
Hon sa ju något i stil med att det inte alltid blev av att kondomerna kom fram. Och på den vägen var det, typ... :grin:

Angående mysigt eller panik så lutar det nog mest åt panik-hållet för min del i alla fall. Jag tycker det är tillräckligt kaotiskt med två barn mellan varven, och jag vill gärna hinna med andra saker i livet, häst till exempel. Men alla är vi olika.

Jag hade inte velat ha så många barn, vi är helt nöjda med två. Nu har jag ju andra intressen än att städa, diska, tvätta och jaga barn.
Det finns ju ganska mkt man får försaka om man har en stor familj. Man kanske inte kan köra 10 ungar på olika aktiviteter eller åka och hälsa på folk hur som helst.
Semestrar borde ju bli ganska begränsande tex åka till Lekland och ha koll på 8-10 avkommor borde vara en omöjlighet.

Men det är ju var och ens fria val att ha många barn bara man gör det med öppna ögon och inte bara för att man har lätt för att bli gravid.:crazy:

Hade för några år sedan kontakt med en kvinna som hade en psykisk sjukdom hon hade 6 barn och alla var fosterhemsplacerade eller bort adopterade. Dom två yngsta hade i hennes vård varit inlåsta i källaren under perioder innan myndigheterna ingrep. I sådana fall är jag inte emot tvångssterilicering:mad:.

Hade tänkt se programmet, men hann inte. Får kolla nästa vecka.

Jag känner mig kluven i frågan. Som mitt liv ser ut idag med heltidsjobb för både mig och sambon m.m. så skulle jag nog mest få panik med så många barn att hålla reda på. Huuu för att ha flera morgontrötta barn att släpa till dagis/skola och sen stressa iväg till jobbet.

Skulle jag få välja hur mitt liv skulle se ut så skulle jag välja ett arbete där jag kan jobba hemifrån och förlägga arbetstiderna så som det passar mig och familjen, men det kanske bara är ett önsketänkande :crazy: Isf skulle jag (som jag känner nu med fullt av graviditetshormoner i kroppen :angel: ) gott och väl kunna tänka mig att ha många barn. Kanske inte runt 10 st, men 6-7 stycken iaf. Det skulle jag tycka vara supermysigt. Barn i sig är egentligen inga problem dom är oftast duktiga på att hjälpa till om dom bara får lov att känna sig behövda. Dessvärre gör dagens samhälle det otroligt svårt att hinna med flera barn.

Lite knepiga attityder hos vissa i programmet!
Mamman med tio barn med den inställningen, säger ju inget där att det inte blir fler då med tanke på hur hon resonerar. :eek:
Men hur i hela friden får de det ekonomiska att gå ihop?
Barnbidrag och bostadsbidrag kan ju inte räcka speciellt långt eller?

Jag fick lite panik, fast vi är en ganska stor familj själva. Vi har 6 barn ihop, varav 5 barn bor hemma hos oss. Skillnaden är att vi har inte bara småbarn utan från 1 1/2 upp till snart 18, och vi hade 2 barn var från tidigare.

Jag reagerade lite på mamman som sa att det bara blev för att hon var allergisk mot p-piller, om jag inte minns fel? Det finns kondom och sterilisering, men jag tror att det kan bli att man svarar så för att man egentligen vill ha många barn men ses som lite udda då.

Sen uppmärksamhet och kärlek är nog från fall till fall om man blir utan eller inte. Finns familjer med 1-2 barn som ändå inte ger nåt av det.

Jag bryr mej inte så mkt hur många barn man har, utan mer om hur man tar hand om dem.

Det som gjorde mej lite full i skratt var mamman som sa att det bara var roligt att ha en massa barn, och hade en ny kille som tyckte att det var jättekul med hennes barn, men notera att ingen var i tonåren än :D undrar om han säger samma sak om så där 10-15 år :crazy:
Vi har 4 mellan 11 och 16 hemma, inte alltid helt lätt och då har det knappt börjat än med de yngsta...

Jag såg programmet. Tycker att det var så gulligt när hon som fick trillingar sa att första tanken på ultraljudet var "Har bebisen tre huvuden?". :)

Även jag reagerade på familjen med tio barn, att det berodde på att hon inte tålde hormoner, kopparspiral eller sterilisering kanske borde vara på tapeten? Fast å andra sidan kanske man inte vill tala om sterilisering i TV inför hela Sverige. Reagerade även på att de sade att pappan var ensam försörjare av hela familjen. Mamman har ju varit föräldraledig hela tiden, då bidrar även hon till familjens försörjning, inte sant? (Föräldraledig i 160 månader vette fan om jag skulle fixa, måste ju vara svårt med den sociala stimulansen.)

Jag skulle personligen inte fixa att ha så många barn, främst av anledningen att jag är så slarvig! Skulle inte kunna hålla ordning på alla kläder lika bra som de hade där. Och sedan måste det vara svårt att lyckas ta sig tid för alla barn, och jag vet inte hur jag skulle hantera den stressen.

Hur hinner man städa med tio barn? Om man låter bli att städa en dag - går det att reparera då eller är det ett månadsprojekt?

Tänkte förresten på det med familjen med så många tvillingar, där de äldre syskonen hjälpte till. Där tjejen sa att hon förut hjälpte till för att det var roligt men att det inte var så roligt längre men att hon kände sig tvungen för att mamman behövde hjälpen. Vad ledsen jag skulle bli i mammans ställe om jag hört det på tv.

Jag tycker faktiskt föräldrarna hade större koll på sina 6-10 barn än man ser många har på 1-2 barn ;) Sen är det ju självklart att tv visar när alla ungar är galna och skriker och lever rövare, hur kul hade de vart och se på när allt flyter på och det inte är någon skillnad på deras familjer och en familj med 1-2 barn?

Det jag reagerade på var när den ena mamman pratade om mat t.ex. att det gick åt en hel falukorvsring. Det gör det här hemma oxå, och vi är 3 stycken!

Jag fick inte panik i alla fall ;)

Det jag reagerade på var när den ena mamman pratade om mat t.ex. att det gick åt en hel falukorvsring. Det gör det här hemma oxå, och vi är 3 stycken!
Jamen eller hur! De måste vara väldigt små i maten om en falukorvsring räcker till två vuxna och tio barn! En skiva var, typ?

Det där med falukorven och 1 kg köttbullar reagerade jag oxå på :D
Vi har 5 barn , men knappt att det räcker här. Nu är 3 av våra äldre oxå, men då kan ju de ta smörgås när de är hungriga, men en falukorvsring använder jag när tex sambon inte hinner äta hemma. Annars får det bli de där extra stora på 1,2 kg..

Svarar Mammas oxå här ang hjälpen från äldste dottern: Min dotter var 13 när jag fick mitt 3:e, och 14 när jag fick 4:e, och hon får hjälpa till med välling och blöjbyten här med. Jag vet att hon inte tycker att det är särskilt kul alltid, men hon gör det likaväl som att hon hjälper till med disk och mat ibland.
Så mamman visste säkert det innan hon sa det på tv.
Men samtidigt ser jag på min dotter att hon älskar sina småbrorsor och kramar och pussar dem mkt även om de kan vara jobbiga ibland :D

Vi är inte beroende av att de äldre hjälper till, då jag pluggar hemifrån och är ledig mkt, men alla har märkt att det går smidigare om man får lite hjälp, då vi har mer tid över till annat som rör dem oxå då.
Annars har jag lite svårt för föräldrar som använder sina ungar som mammor till sina syskon för mkt.

Jag har själv 4 egna barn och 2 bonusbarn, men skulle nog inte klara av 5 ungar under 6 år på en gång :p

Hos hos är det inte speciellt kaotiskt då man gör sina rutiner och vi inte har dagis att stressa till och 3 går i skolan. Är nog samma problem som hos de flesta med tonåringar, att man helst inte vill hjälpa till så mkt men samtidigt ha en massa pengar och prylar :D

Jag går upp när de små vaknar, ger dem ny blöja och välling, sen leker de i rummet och ser på barnprogram. Sen innan de sover en stund går vi ut en sväng och matar hästarna.
Sen när de större kommer hem leker nån av dem med de små medans jag lagar mat eller pluggar. Hjälps åt med att tvätta en maskin om dan. Sen när pappa kommer äter vi och de stora hjälps åt med att fylla diskmaskinen, sen leker vi med de små tills de ska sova. Sen är det lugnt tills nästa dag :)

Senast ändrad:

Nu har inte jag egna barn, men dock 6 syskon. Min mamma var dock så "klok" att hon skaffade oss i omgångar med några år emellan (-68-72 3 barn, -75 1 barn och -85-92 3 barn, med olika pappor också kanske ska tilläggas). Min äldsta syster fyllde 41 i år och min yngsta bror fyller 17 i år.

Kan bara se positiva saker med att ha många syskon, även om vi aldrig har levt i storfamilj på det sättet som i programmet. Mina syskon fick byta blöjor på mig och passa mig ibland, och såhär i efterhand verkar de mest ha positiva minnen av det. Själv vill jag ha tre barn ungefär medan sambon tycker att vi kan ta ett i taget.. :D

Även jag reagerade på familjen med tio barn, att det berodde på att hon inte tålde hormoner, kopparspiral eller sterilisering kanske borde vara på tapeten?

Läste på hennes hemsida/blogg igår att hon steriliserade sig i samband med tvillingarnas födelse.

Lite kuriosa, sambons bror var tillsammans med henne tidigare. Dock var det låångt innan alla barn kom till världen:D

Är det utspritt med pauser mellan så uppfattar man nog inte det som så många.
Mina egna är snart 18 och 16 som är helsyskon, min sambo har 2 helsyskon på 11 och 13 och tillsammans har vi 2 som är födda 06 och 07, så det blir ju inte det där tripp trapp trull osv.. som jag nog aldrig skulle orkat.

Nu är vi många men bor stort så vi sitter inte i varandras knä heller. Alla har egna rum förutom den minste som sover i sin spjälsäng i sovrummet som är stort så han märks knappt.

Tänk dem som bor riktigt trångt oxå, då blir det nog lätt kaos :laugh:

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 138
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 753
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 789
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka