Reville
Trådstartare
Älskar läsförståelsenX söker medryttare i "ort". Körkort är ett krav då våra kommunikationer inte är de bästa.
Första kommentaren:
Hur är kollektivtrafiken till stallet?
eeeh, troligtvis skitdålig....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Älskar läsförståelsenX söker medryttare i "ort". Körkort är ett krav då våra kommunikationer inte är de bästa.
Första kommentaren:
Hur är kollektivtrafiken till stallet?
eeeh, troligtvis skitdålig....
Så många 'välstammade' hästar utan stam
Kanske varit mindre irriterande om jag kollade efter vuxna hästar med egna meriter, men jag letar föl/åringar..
Och är det bara jag som tycker att "bra stam" borde innefatta båda föräldrarna?
Nej men du seeeer ju på bilden (tagen på avstånd i hage med täcke på) vilken ras det är!Samt ras. Det är ju inte ovanligt att inte ens det är utsatt för den "välstammade" hästen...
Så många 'välstammade' hästar utan stam
Kanske varit mindre irriterande om jag kollade efter vuxna hästar med egna meriter, men jag letar föl/åringar..
Gärna i ett ögonblick där hästen är på väg bortåt också och man bara ser rumpan.Nej men du seeeer ju på bilden (tagen på avstånd i hage med täcke på) vilken ras det är!
Och lyckats man hitta stammen är det många gånger icke godkända hingstar eller de välstammade hästarnas mindre framgångsrika släktingar i stammen. Alternativt att man korsat olika raser där stammarna är bra inom de raserna, eller blandat egenskaper som utpräglat hopp med utpräglat gång.Så många 'välstammade' hästar utan stam
I just det fallet tror jag att mamman saknar känd eller godkänd stam, det är min erfarenhet gällande hästar från det landet.Nu är ju min häst inte svensk, vilket nog gör det mindre förvånande, men jag har ett pass där pappa står med och inte mamma. Och mamma är garanterat något helt annat än pappa.
Exakt så i det här fallet, mamman visad med bra poäng, pappan inte med i kvalitetsboken (så inte visad eller visad med lägre poäng).Och lyckats man hitta stammen är det många gånger icke godkända hingstar eller de välstammade hästarnas mindre framgångsrika släktingar i stammen. Alternativt att man korsat olika raser där stammarna är bra inom de raserna, eller blandat egenskaper som utpräglat hopp med utpräglat gång.
Och det är 60 år sedan Nordsvensk Brukshäst och Kallblodstravare fick skilda stamböcker, det är inte "samma hästras"...
Nåja, det var vanligt långt in på 80-talet att man pratade om nordsvenska travare så jag tycker inte det är konstigare än att prata svenska halvblod istället för svensk varmblodig ridhäst.För varje gång någon kallar en kallblodstravare för "nordistravare" eller "nordsvensk travare" dräper gud en kattunge.
Stör mig nå så i helsike...
Exakt så i det här fallet, mamman visad med bra poäng, pappan inte med i kvalitetsboken (så inte visad eller visad med lägre poäng).
Färgen stämde inte heller (kanske en petitess men skriv inte att hästen är svart om den är registrerad brunsvart).
Håller delvis med, men egentligen så är svenskt halvblod ett tidigare namn på den välorganiserade rasblandning som idag kallas SWB, medan Nordsvensk Brukshäst och Kallblodstravare är två olika renraser sedan 1964.Nåja, det var vanligt långt in på 80-talet att man pratade om nordsvenska travare så jag tycker inte det är konstigare än att prata svenska halvblod istället för svensk varmblodig ridhäst.
Helt ärligt trodde jag att kallblodstravare var ett slasknamn och nordsvensk travare det korrekta. Och jag har hållit på med hästar i 35 år, bara aldrig med travHåller delvis med, men egentligen så är svenskt halvblod ett tidigare namn på den välorganiserade rasblandning som idag kallas SWB, medan Nordsvensk Brukshäst och Kallblodstravare är två olika renraser sedan 1964.
Det står visserligen "Nordsvensk travare" på de tre första årgångarna av stamboken (de står i bokhyllan bakom mig), band 3 är utgivet 1982, men därefter står det "Kallblodstravare" på böckerna.
Egentligen så hölls grenarna för trav respektive bruks åtskilda sedan mycket längre tillbaka, man hade liksom två raser inom samma stambok, men höll djuren (relativt) åtskilda i aveln.
Dominerande svenska hingstar inom trav-aveln förekommer föga eller inte alls i bruksaveln, och vice versa.
Så man kan ju tycka att vi på 40 år, skulle kunna lära oss ett nytt namn.
Jag har heller aldrig hållt på med trav, dock nordsvensk.Helt ärligt trodde jag att kallblodstravare var ett slasknamn och nordsvensk travare det korrekta. Och jag har hållit på med hästar i 35 år, bara aldrig med trav
Jag har första kallblodserfarenheten nu med en fjording. Så är man inte i den svängen så vet man inteJag har heller aldrig hållt på med trav, dock nordsvensk.