Annonsera mera VII

En 12-åring som söker medryttarhäst och kan inte hoppa så högt än men sedan när hon reser till Iran så kan hon hoppa högre då hennes ridlärare är duktig och bra och lär ut snabbt?? Hänger inte riktigt med där får jag säga hur det hänger ihop?
Men så dåliga vibbar jag fick av det där! Ser framför mig en liten tjej som tutats i att hon ska få träna för duktig tränare i Iran när det egentligen handlar om att hon där ska giftas bort :(

ok då är det bara våra som brallar iväg när de rullat sig :). Nu funkar iallafall jag sån att jag ser böjprov som ett verktyg, men jag går mycket på hur hästen känns både fysiskt och pskykist. En glad häst är en glad häst. En villig häst är en villig häst
Du kan väl inte jämföra en rullning med att ligga ner och vila? Ja böjning är ett av flera verktyg. Det är endel av besiktningen och andra saker utförs också för att kontrollera hur hästen verkar må.
Med tanke på hur dåliga människor är på att se och känna hälta och som du skriver tror många att en glad/villig häst är en glad/villig häst (vad baserar du det på?) när det i många fall handlar om våldskapital och inlärd hjälplöshet ser jag så mycket hellre att man litar på att en häst som visar orenhet av böjprov faktiskt har ont än motsatsen. Endel skador visar sig inte vid böjprov men trots det har hästen ont men människan väljer alldeles för ofta att tro att det handlar om ouppfostrad/dum häst istället och våldet trappas upp istället för att faktiskt ta reda på vad som felas.

Du kan väl inte jämföra en rullning med att ligga ner och vila? Ja böjning är ett av flera verktyg. Det är endel av besiktningen och andra saker utförs också för att kontrollera hur hästen verkar må.
Med tanke på hur dåliga människor är på att se och känna hälta och som du skriver tror många att en glad/villig häst är en glad/villig häst (vad baserar du det på?) när det i många fall handlar om våldskapital och inlärd hjälplöshet ser jag så mycket hellre att man litar på att en häst som visar orenhet av böjprov faktiskt har ont än motsatsen. Endel skador visar sig inte vid böjprov men trots det har hästen ont men människan väljer alldeles för ofta att tro att det handlar om ouppfostrad/dum häst istället och våldet trappas upp istället för att faktiskt ta reda på vad som felas.
Våldskapital?

Vad menar du?

Men så dåliga vibbar jag fick av det där! Ser framför mig en liten tjej som tutats i att hon ska få träna för duktig tränare i Iran när det egentligen handlar om att hon där ska giftas bort :(

En flicka som föräldrarna planerar gifta bort brukar sällan få rida alls. Just det kanske inte behöver diskuteras vidare här i denna tråden.

Jag tror mig känna igen annonsen, en liknande fanns för något år sedan med samma land och sammanhang.

När man ska sälja saker så är det bra att veta vad man faktiskt säljer. Det på bilden är ingen thermobar. En värmebalja är det men mest troligen en isobar.
F4BAABE4-CB32-441B-AA77-826F8D8144A6.webp

En som säljer en täckeshals för samma pris personen köpte halsen i affär för. Visserligen helt oanvänd, men varför skulle jag köpa av en privatperson och riskera att bli lurad om den skickas (eller mecka med en tid att mötas upp)? Fattar att det är surt, men saker tappar ju tyvärr värde så fort man tar ut dem från affären…

En som säljer en täckeshals för samma pris personen köpte halsen i affär för. Visserligen helt oanvänd, men varför skulle jag köpa av en privatperson och riskera att bli lurad om den skickas (eller mecka med en tid att mötas upp)? Fattar att det är surt, men saker tappar ju tyvärr värde så fort man tar ut dem från affären…
Ibland lägger man ju ut saker som man känner att man säljer om man får tillräckligt bra betalt för, annars kan man lika gärna behålla. Så gör jag ibland. Inte till nypris men ändå relativt högt pris.
Vill jag bli av med grejerna snabbt sätter jag ett lägre pris. Säljarens val helt enkelt 😊

För mig är ordet våldskapital ett "kapital" som tex polis har.

Det är snarast hjälplöshet och passivitet du syftar på. Hästen har inget våldskapital.
Nej givetvis är det människan som har våldskapitalet. Våldskapital syftar på alla typer av våld som någon kan rikta mot någon annan och framförallt då att den andre vet om den förstes möjlighet att ta till våld. Dvs. hästen vet att om hen inte lyder tar människan till våld precis som en misshandlad i en relation vet att den som misshandlar kommer misshandla om hen inte gör som hen säger. Det är alltså hotet om våld och det är precis lika tärande som våldet i sig. Det syftar inte på poliser.

Nej givetvis är det människan som har våldskapitalet. Våldskapital syftar på alla typer av våld som någon kan rikta mot någon annan och framförallt då att den andre vet om den förstes möjlighet att ta till våld. Dvs. hästen vet att om hen inte lyder tar människan till våld precis som en misshandlad i en relation vet att den som misshandlar kommer misshandla om hen inte gör som hen säger. Det är alltså hotet om våld och det är precis lika tärande som våldet i sig. Det syftar inte på poliser.
Ok. Det blev nog bara lite missförstånd där. Vi menar samma sak med begreppet.

Ett dräktigt fullblod är till salu och det står såhär i annonsen : "*namn på hästen* kan även hoppa 1.20 utan problem då hon hoppat vårat staket ex antal gånger för fyra år sedan (inte en skråma på varken henne eller staketet. Detta var innan hon fick sitt första föl och precis kommit från galoppen. Vi kände att hon därför skulle passa till halvblodsavel, men då galoppen är vårt fokus känner vi att tiden inte räcker till".

Det är inte lite skillnad eller så på att hoppa 1.20 med ryttare och en hel banan än att hästen hoppat ett staket på 1.20 ett par gånger samt det var det som avgjorde att hon passade till halvblodavel? 😂😂

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag planerar att sälja min ena häst. Frågan är nu hur man prissätter? Jag har försökt titta på hästnet men gav upp då jag inte hittade...
Svar
1
· Visningar
701
Senast: Elisha
·
Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
597
Senast: Tokyo
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
341
Senast: sweep
·
R
Gnägg Jag skulle vilja höra era erfaren heter från att köpa häst! Hur och när visste ni att det var DEN hästen liksom? Kändes det bara som ett...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 539
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar