Annonsera mera VII

Annons på ett fint avelssto. En enda bild där hästen har bortvänt huvud och det enda som synd är manen i stort sett. Triangelmärkt och nuvarande ägare ska behålla fölet hon är dräktig med.

Är det vanligt att sälja dräktigt sto och sedan behålla fölet? Hon ska föla nästa år.
Det är nog hyfsat vanligt. Vet flera som köpt dräktigt sto och säljaren behåller fölet

Annons på ett fint avelssto. En enda bild där hästen har bortvänt huvud och det enda som synd är manen i stort sett. Triangelmärkt och nuvarande ägare ska behålla fölet hon är dräktig med.

Är det vanligt att sälja dräktigt sto och sedan behålla fölet? Hon ska föla nästa år.
Ja det är vanligt. Stoet brukar då även stå kvar hos fd ägaren tills fölet är avvant och säljaren brukar erbjuda att hjälpa köparen att köra stoet till station osv för ombetäckning. Har både gjort så och köpt så.

Ja det är vanligt. Stoet brukar då även stå kvar hos fd ägaren tills fölet är avvant och säljaren brukar erbjuda att hjälpa köparen att köra stoet till station osv för ombetäckning. Har både gjort så och köpt så.
Men betalar man för stoet fram till fölning? Alltså de löpande kostnaderna.

Det är alltså livmodern och inte individen man köper, i stort sett?

Men betalar man för stoet fram till fölning? Alltså de löpande kostnaderna.
I mina fall så har betalningen gjorts efter fölningen eftersom det är en ganska stor risk vid fölningen som lätt kan gå åt pipan om det vill sig illa. Så tex har säljaren då stått för ev veterinärkostnader som stoet kan ha behövt, tex om moderkakan inte har velat släppa osv och efter görs betlaningen och stoet varit mitt men fölet säljarens.

Det är alltså livmodern och inte individen man köper, i stort sett?
Ja och nej. Du köper ju stoet för individens skull men får hjälp med att betäcka om som en tjänst (som man oftast betalar för) eftersom sto+föl inte kan flyttas på tex tätt innan fölning eller efter fölningen.

I mina fall så har betalningen gjorts efter fölningen eftersom det är en ganska stor risk vid fölningen som lätt kan gå åt pipan om det vill sig illa. Så tex har säljaren då stått för ev veterinärkostnader som stoet kan ha behövt, tex om moderkakan inte har velat släppa osv och efter görs betlaningen och stoet varit mitt men fölet säljarens.
Hmm, okej, jag försöker bara förstå vitsen med att köpa stoet innan hon går att betäcka för egen räkning. Är det bara för att vara ute i god tid med affären liksom? Jag är inte riktigt med ännu.

Hmm, okej, jag försöker bara förstå vitsen med att köpa stoet innan hon går att betäcka för egen räkning. Är det bara för att vara ute i god tid med affären liksom? Jag är inte riktigt med ännu.
Ja typ. Jag föredrar helst att köpa stoet när jag kan ta hem stoet direkt som ett "vanligt" hästköp men ibland är det tex ett sto med en extra intressant stam man vill köpa.

Varför gör folk så? Är genuint nyfiken eftersom jag inte hört om det förut.
Ingen aning varför folk gör så. I ett fall så visste man inte om stoet var dräktigt eller inte. Men om hon var det så skulle fölet tillbaka till säljaren. Stoet hade varit svårt att få dräktigt och detta var sista försöket. Dom hade försökt få henne dräktig under flera år men hon tog sig inte eller så kasta hon. Men nu blev det ett friskt föl. Men det kunde gått åt skogen pga okunnig och oansvarig ny ägare. Hände flera incidenter som kunde gått illa.

:d:d
Screenshot_20221019_182725.webp

Läs även det finstilta...

Och sen påstå att det är normalt för åldern på hästen. Den är 16. Då ska den gå igenom. Hade den varit 26 ja då kanske det är sämre med rörligheten
Fast det beror kanske också på vad den gjort i sitt liv. En tuff karriär kan sätta sina spår, utan att den har ont. Dessutom beror det på hur man böjer. För många år sedan sålde vi tex en ponny som gjort mycket i sitt liv. Han va runt 15 årsåldern, första vetbes gick han inte igenom men mina föräldrar såg att de böjde honom väldigt hårt. Tog ut en äldre mer rutinerad vet som böjde igenom honom och han fick godkänt. Vet påpekade Dessutom att man måste ta hänsyn till ålder etc

Fast det beror kanske också på vad den gjort i sitt liv. En tuff karriär kan sätta sina spår, utan att den har ont. Dessutom beror det på hur man böjer. För många år sedan sålde vi tex en ponny som gjort mycket i sitt liv. Han va runt 15 årsåldern, första vetbes gick han inte igenom men mina föräldrar såg att de böjde honom väldigt hårt. Tog ut en äldre mer rutinerad vet som böjde igenom honom och han fick godkänt. Vet påpekade Dessutom att man måste ta hänsyn till ålder etc
Ett böjprov kan likställas med en häst som ligger ner och sedan reser sig. En häst som inte klarar det utan att hen blir oren i sin rörelse har ont. Sedan spelar såklart hur man böjer in. Det ska självklart utföras korrekt men en häst som efter korrekt utfört böjprov visar orenhet mår inte bra och ska, tycker jag, utredas vidare för visst vill vi att våra hästar ska kunna ligga ner utan att få ont!

Fast man säljer inte en oren häst för tävling.

Ett böjprov kan likställas med en häst som ligger ner och sedan reser sig. En häst som inte klarar det utan att hen blir oren i sin rörelse har ont. Sedan spelar såklart hur man böjer in. Det ska självklart utföras korrekt men en häst som efter korrekt utfört böjprov visar orenhet mår inte bra och ska, tycker jag, utredas vidare för visst vill vi att våra hästar ska kunna ligga ner utan att få ont!
Aldrig hört den liknelsen. En häst kan ju resa sig utan o vara halt och sen visa orenheter vid böjprov🤔
Som sagt klart man ska utreda, men jag tror helt klart att det finns de som blir halta vid böjprov för de är slitna i kroppen utan att nödvändigtvis har ont.
Precis som med oss kan man ha ont vid vissa rörelser eller man kommetr åt något det betyder inte att man har ont hela tiden eller inte funkar. Man kan inte åtgärda alla förslitningar och skador men man kan undvika utlösa smärtan och träna upp styrkan runt om.😊 Böjprov är inte svaret på allt...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag planerar att sälja min ena häst. Frågan är nu hur man prissätter? Jag har försökt titta på hästnet men gav upp då jag inte hittade...
Svar
1
· Visningar
701
Senast: Elisha
·
Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
597
Senast: Tokyo
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
341
Senast: sweep
·
R
Gnägg Jag skulle vilja höra era erfaren heter från att köpa häst! Hur och när visste ni att det var DEN hästen liksom? Kändes det bara som ett...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 539
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits