Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske är en fördel om man bor typ i värmländska skogarna eller nåt…Pratade nyss med en kompis som håller på att sälja sin häst. Hon hade fått en helt fantastisk fråga från en spekulant:
Är han van vid vargar?
Hm, nej…
Ja, spekulanten var från de trakterna - men hästen är inte från vargtäta trakter så oddsen för att hästen ska vara VAN vid varg är inte troligt. Den är på sin höjd van vid rådjur och en och annan rävKanske är en fördel om man bor typ i värmländska skogarna eller nåt…
Skulle ju tänka att det är en fördel om den sticker från vargen och inte står kvar?Ja, spekulanten var från de trakterna - men hästen är inte från vargtäta trakter så oddsen för att hästen ska vara VAN vid varg är inte troligt. Den är på sin höjd van vid rådjur och en och annan räv
Skulle tro att ju mer stilla hästen är ju mindre jaktinstinkt väcker den hos vargenSkulle ju tänka att det är en fördel om den sticker från vargen och inte står kvar?
Fast man har kanske rovdjursstängsel så varken inte kommer in o man inte vill hästen ska försöka ta sig ut.
Men alltså vi har vildsvin runtikring hemma men om hästarna vant sig - nääää
Min är kanske inte van, men hon bryr sig iaf inte :-). Men hon är inte till salu!Pratade nyss med en kompis som håller på att sälja sin häst. Hon hade fått en helt fantastisk fråga från en spekulant:
Är han van vid vargar?
Hm, nej…
Mina är kördaSkulle tro att ju mer stilla hästen är ju mindre jaktinstinkt väcker den hos vargen
Jag tror inte varg jagar om den inte är hungrig, till skillnad mot hundar. Det är allt för stora risker för skador för en varg att jaga efter allt som springer + det är ett enormt slöseri med energi. En hungrig varg som tar sig in i en fårhage är redan på jakt däremot och eftersom fåren inte kan fly utan bara rusar runt så triggas den däremot, men en vuxen älg eller en stor häst är för stort byta för att en varg ska lyckas med jakten och även då är risken för skador på den stora.Mina är körda
Jag tror inte varg jagar om den inte är hungrig, till skillnad mot hundar. Det är allt för stora risker för skador för en varg att jaga efter allt som springer + det är ett enormt slöseri med energi.
Hmmm, med den logiken kanske jag också skulle annonsera efter medryttare?Ja medryttarannonser är spännande. Idag har jag sett:
En annons där man vill ha medryttare till en häst under igångsättning. Det innebär fodring (av häst och andra djur på gården) och utsläpp tre morgnar i veckan samt att pyssla om hästarna, det står att man ska räkna med att det tar ganska lång tid varje gång. I framtiden kan det eventuellt vara aktuellt att få skritta hästen i ridhuset.
En yngre person i fjortisåldern sökte medryttarhäst och hade lagt upp bilder samt en kort film. På Filmen räcker hon ut tungan åt kameran. Verkar ju vara en mogen tjej för sin ålder. Hästägarna kommer säkert att slåss om henne. Hon kan säkert vara duktig, ansvarsfull och seriös. Men det är inte den bilden jag får när dom lägger upp sånt.Tittar en del på medryttarannonser. Jag har svårt att förstå skrivningen "om rätt person dyker upp" Är inte det helt självklart att man vill ha rätt person till sin häst och inte tar första bästa? Det känns liksom som överflödig information.
En del hästägare har en så lång lista med krav på medryttaren att jag inte tror de vill ha någon medryttare egentligen. Rekordet var en punktlista med 25 punkter där hästägaren beskrev allt i detalj från hur medryttaren skulle närma sig hästen i hagen till hur man skulle sätta på grimman o.s.v Sånt visar man väl vid provridningen?
En annan annons jag såg ville hästägaren ha 1500 kronor i månaden och då fick man skritta i skogen en gång i veckan, var väldigt specifikt uttalat att ridning i alla andra gångarter sköttes av ägaren. Kände tack men nej tack. Har inget emot att betala för mig men det kändes inte rimligt med den summan i förhållande till vilken ridning man fick göra. För 1500 kronor vill jag ha lite frihet.
En yngre person i fjortisåldern sökte medryttarhäst och hade lagt upp bilder samt en kort film. På Filmen räcker hon ut tungan åt kameran. Verkar ju vara en mogen tjej för sin ålder. Hästägarna kommer säkert att slåss om henne. Hon kan säkert vara duktig, ansvarsfull och seriös. Men det är inte den bilden jag får när dom lägger upp sånt.
Ja för 1500 kr i månaden får man två ridlektioner i veckan på utbildade hästar här hos oss ( på dyrare ställen får man väl en lektion i veckan i allafall).Tittar en del på medryttarannonser. Jag har svårt att förstå skrivningen "om rätt person dyker upp" Är inte det helt självklart att man vill ha rätt person till sin häst och inte tar första bästa? Det känns liksom som överflödig information.
En del hästägare har en så lång lista med krav på medryttaren att jag inte tror de vill ha någon medryttare egentligen. Rekordet var en punktlista med 25 punkter där hästägaren beskrev allt i detalj från hur medryttaren skulle närma sig hästen i hagen till hur man skulle sätta på grimman o.s.v Sånt visar man väl vid provridningen?
En annan annons jag såg ville hästägaren ha 1500 kronor i månaden och då fick man skritta i skogen en gång i veckan, var väldigt specifikt uttalat att ridning i alla andra gångarter sköttes av ägaren. Kände tack men nej tack. Har inget emot att betala för mig men det kändes inte rimligt med den summan i förhållande till vilken ridning man fick göra. För 1500 kronor vill jag ha lite frihet.
Ja rätt många unga personer som söker medryttarhäst och inte riktigt verkar ha tänkt igenom annonsen eller inte fått hjälp av någon vuxen att formulera den. och inte har någon insikt om sina kunskaper. Behöver inte vara fel att en ung person som medryttare men tycker jag ser ganska många annonser där 12-13-åringar söker medryttarhäst. Är ofta av typen ridit tre år på ridskola en gång i veckan, nu utvecklas jag inte mer där så jag ska sluta och ha medryttarhäst istället. Vill ha en häst att hoppa med och kan rida alla hästar bråkiga, heta och hästar som sticker för det har jag erfarenhet av. Känns inte realistiskt eller genomtänkt.
Hmmm, med den logiken kanske jag också skulle annonsera efter medryttare?
Eftersom jag inte har någon häst blir det ju ingen ridning just nu, men om jag kanske skaffar i framtiden blir det eventuellt aktuellt då. Tills dess finns här andra djur att ta hand om och en del arbete i deras hem, dvs. mitt hem, som behöver uträttas, och man får nog räkna med att det tar ganska lång tid. Obs man behöver vara över arton då jag är osäker på vad som gäller kring barnarbete i det här landet. Körkort ej ett måste då goda bussförbindelser finns, dock kan det bli smidigare att springa eventuella ärenden om man eventuellt har bil. Förväntar mig att medryttaren bidrar med en slant per tillfälle.
Ja, och så kan det ingå lite ta emot barn efter skolan, fixa mellis och läxläsning! Och som bonus kan ju medryttaren få extra motion genom att rasta hundarna.Ja men vilken bra ide jag har visserligen inga djur just nu men kan eventuellt kanske skaffa mig en vandrande pinne eller något sånt om djur krävs för att ha medryttare sen skulle jag ju eventuellt kunna skaffa mig häst i framtiden. Städning i mitt hem måste ju kunna jämställas med mockning? Sen behöver ju jag utfodras också så lite tillredning och upplägg av mat krävs ju också. Och matlådor kan väl jämställas med att göra höpåsar? Sen är det ju inte en gratis hobby att hålla på att städa och laga mat men tänker att istället för att betala mig så går det bra att stå för till exempel matinköp till mig.