Annonsera mera VII

Ett dräktigt fullblod är till salu och det står såhär i annonsen : "*namn på hästen* kan även hoppa 1.20 utan problem då hon hoppat vårat staket ex antal gånger för fyra år sedan (inte en skråma på varken henne eller staketet. Detta var innan hon fick sitt första föl och precis kommit från galoppen. Vi kände att hon därför skulle passa till halvblodsavel, men då galoppen är vårt fokus känner vi att tiden inte räcker till".

Det är inte lite skillnad eller så på att hoppa 1.20 med ryttare och en hel banan än att hästen hoppat ett staket på 1.20 ett par gånger samt det var det som avgjorde att hon passade till halvblodavel? 😂😂
Det gjorde mitt haflinger med när han var 3 år 😅

Ett dräktigt fullblod är till salu och det står såhär i annonsen : "*namn på hästen* kan även hoppa 1.20 utan problem då hon hoppat vårat staket ex antal gånger för fyra år sedan (inte en skråma på varken henne eller staketet. Detta var innan hon fick sitt första föl och precis kommit från galoppen. Vi kände att hon därför skulle passa till halvblodsavel, men då galoppen är vårt fokus känner vi att tiden inte räcker till".

Det är inte lite skillnad eller så på att hoppa 1.20 med ryttare och en hel banan än att hästen hoppat ett staket på 1.20 ett par gånger samt det var det som avgjorde att hon passade till halvblodavel? 😂😂

Min första fjordvalack hoppade hagstaketet på 1,50 när han inte trivdes med flocken han gick i. Kan jag säga att han startat 1,50 då? :angel:

Man undrar ju genast om ridbyxorna är gjorda av zebraskinn?! 😱

300B61B4-2823-4B9B-93D2-B863047D697F.webp

Fast det är en höproducent som har flera olika sorter (bas, avel och tävling) så dom borde veta bättre
Att någon producerar djurfoder för försäljning har inget med kunskap att göra. Det har med affärsmannaskap att göra. Man vill sälja och tjäna pengar. Ingen ska tro att de bryr sig om djuren. Ingen tror väl att kraft och liknande märken tar fram det som hästen faktiskt behöver!? De tar såklart fram det som säljer.

Det känns precis som ett barns resonemang 😂
"-Polly kan hoppa högst, hon har hoppat 1 meters hinder.
-nähä, Rulle hoppar högst, han hade smitit ur hagen en gång, och staketet var helt så han måste ha hoppat. Och staketet är säker 1,20, minst, för det går mig till hakan och jag var 1,43 på senaste skolmätningen."

Det känns precis som ett barns resonemang 😂
"-Polly kan hoppa högst, hon har hoppat 1 meters hinder.
-nähä, Rulle hoppar högst, han hade smitit ur hagen en gång, och staketet var helt så han måste ha hoppat. Och staketet är säker 1,20, minst, för det går mig till hakan och jag var 1,43 på senaste skolmätningen."
Ja men nu vet jag hur shettisen rymmer då, självklart hoppar hon! Jag har en rekordhäst hemma 🥳

För att endel är så okunniga att de tror att det är kvoten som är viktig. De tror då att låg kvot betyder att det är bra för lättfödda och vice versa. Hög/låg sockerhalt vet de flesta inte vad det innebär och inte heller vad som är vad.
Pratade med en påläst hästmänniska om detta med kvot, att jag gärna hade velat ha 6-7 i kvot till min hobbyhäst för att slippa kraftfoder. Medans hen tyckte 3-4 var bra till hobbyhästar.

Pratade med en påläst hästmänniska om detta med kvot, att jag gärna hade velat ha 6-7 i kvot till min hobbyhäst för att slippa kraftfoder. Medans hen tyckte 3-4 var bra till hobbyhästar.
Jag tror folk misstar kvot för näringsinnehåll, lägre kvot=lägre näringsinnehåll=bra för soffpotatishästar. I själva verket är ju en kvot på 6 det de flesta hästar som äter begränsad giva behöver för att fylla sitt behov av protein utan att överträda behovet av MJ för mycket. Jag tycker det visar på bristande kunskap att inte veta det 🤷‍♀️

Jag har sett så dåliga värden som en kvot på 1, hur bär man sig åt att få så dåligt foder? Slår det när allt har gulnat? En foderleverantör som jag pratade med frågade om jag hade dräktiga hästar eftersom jag vill ha en högre kvot åt dem. Han säljer mycket med kvoter runt 2 - 3. :(

Jag tror folk misstar kvot för näringsinnehåll, lägre kvot=lägre näringsinnehåll=bra för soffpotatishästar. I själva verket är ju en kvot på 6 det de flesta hästar som äter begränsad giva behöver för att fylla sitt behov av protein utan att överträda behovet av MJ för mycket. Jag tycker det visar på bristande kunskap att inte veta det 🤷‍♀️
Med tanke på vad övriga hästar i stallet får för kraftfoder så har många noll koll på hästens behov av protein. Min häst verkar behöva minst 7 i kvot för att inte tappa muskler :down:

Fördel med en högre kvot är ju dessutom att man då kan dryga ut med halm om man har en lättfödd häst som gillar halm.

Mina fick ett år hösilage med ts 50 och kvot på 10, det är enda året jag kunnat hålla dem på fri tillgång…

Fördel med en högre kvot är ju dessutom att man då kan dryga ut med halm om man har en lättfödd häst som gillar halm.

Mina fick ett år hösilage med ts 50 och kvot på 10, det är enda året jag kunnat hålla dem på fri tillgång…
Så gör jag. En kvot på minst 7 och fri tillgång på halm. Högkvotigt grovfoder är lika dyrt som lågkvotigt. Halm är billigare. Jag kan ge mindre hösilage och hö med alla behov fyllda och ändå ha nöjda och mätta hästar. Inga dyra proteinkoncentrat behöver de heller...

Sorgligt. Jag hörde sådant svammel från en veterinär för kanske 15-20 år sedan, det var då ganska mycket diskussioner om proteinknölar på hästar i sadelstaden (vilket såklart berodde på illasittande sadlar, inte på protein) och det var såklart svammel även då. Kvoten säger ju egentligen inte något heller. Man behöver veta smb rp och energin för att veta om det är ett foder som passar ens häst. En kvot på 6-7 kan ju ändå vara helt hopplöst att få till en bra foderstat på till en lättfödd om energin ligger på 9-10 Mj medans det är perfekt om energin ligger på 6 Mj.

Jag tycker inte man kan kalla sig för påläst om ens kunskap är så dålig. Faktiskt.

Jag har sett så dåliga värden som en kvot på 1, hur bär man sig åt att få så dåligt foder? Slår det när allt har gulnat? En foderleverantör som jag pratade med frågade om jag hade dräktiga hästar eftersom jag vill ha en högre kvot åt dem. Han säljer mycket med kvoter runt 2 - 3. :(
Jag fick en dag hem en glad tjej jag skulle räkna foderstat åt. Kvoten var på 0,9!!!! Hon hade fått veta att detta var ett toppenhö/hösilage och att de lättfödda skulle kunna gå på fritillgång. Energin låg på 11 Mj. Hennes leende dog sakta ut när jag konstaterade att det här kommer bli ett dyrt år. Ett väldigt dyrt år.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag planerar att sälja min ena häst. Frågan är nu hur man prissätter? Jag har försökt titta på hästnet men gav upp då jag inte hittade...
Svar
1
· Visningar
701
Senast: Elisha
·
Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
597
Senast: Tokyo
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
341
Senast: sweep
·
R
Gnägg Jag skulle vilja höra era erfaren heter från att köpa häst! Hur och när visste ni att det var DEN hästen liksom? Kändes det bara som ett...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 539
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar