Cockerpoo Sverige är en förening för just cocker/pudel-avel, som anser sig vara seriös med eget hundregister och krav för att stå med på deras avelslista och så vidare.
En hane har överanvänts till en sådan grad att det är lite knepigt att hitta obesläktade hundar att para (vilket jag finner lite komiskt då ett utbrett argument från deras håll emot renrasavel/SKK är just inavelsproblematik). Denna hane har, sedan gentester blev populärt, visat sig vara något annat än den renrasiga (men stamtavlelösa) pudel den sades vara - den innehöll en ras som inte "får" ingå i "cockerpoo". Föreningen tycker nämligen inte att cockerpooer ska innehålla andra raser än eng. cocker/amris & pudel (och möjligen - har jag för mig - en liten gnutta cavalier), så de vill inte ha hundar efter denna hane på sin avelslista. Detta har fått ett gäng medlemmar väldigt upprörda, då deras vovve plötsligt inte får "vara med" längre. Den "speciella markeringen" är till för att spåra ättlingarna till den överanvända icke-pudeln.
Det är tydligen viktigt med rasrenhet även för blandrasivrare