För de är dumma i huvudet?
Men jag gissar att de kanske vill sälja om de får tillräckligt med pengar eller just en sån spekulant de vill ha. Jag undviker alla sådana annonser oavsett hur trevlig hästen verkar, orka med nån som inte ens vet om de vill sälja hästen.
Nu sen sista svängen, så jag är nog inne på att även nästa gång köpa från handlare/förmedlare. Det var liksom så fantastiskt att få hästen objektivt beskriven, att få en kort genomgång om det var nåt speciellt med den (typ känslig att rida), se den visad utan krusiduller och sen få provrida. Och sen vetbes, sålt och klart. Inte en massa oj jag vet inte, inte en massa att man absolut inte får rida lille Brunte så eller att man måste rida lille Brunte så, att Brunte måste äta sin örtmusli för annars får han ont i magen, att det är viktigt att si och så. Missförstå mig rätt, jag vill gärna ha relevant information i stil med "hen skos med sulor för hen lätt blir sulöm annars" eller "vi har gett den här maten eftersom hästen haft det här problemet" eller "hen har trivts bäst med sådan här betsling, vi har provat den här och den här innan". Men det är skillnad på information och information
Det kan vara verkligen praktiskt att köpa häst hos en handlare/förmedlare. För som hästen uppför sig där är det mycket större chans (i positiv mening) att hästen uppför sig hemma hos köparen. En häst som säljs privat hemifrån är det mycket oftare problem och bekymmer i början då övergången till nytt boende (stall/lösdrift) kan vara lite för stor för hästen.