Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
För de är dumma i huvudet?

Men jag gissar att de kanske vill sälja om de får tillräckligt med pengar eller just en sån spekulant de vill ha. Jag undviker alla sådana annonser oavsett hur trevlig hästen verkar, orka med nån som inte ens vet om de vill sälja hästen.

Nu sen sista svängen, så jag är nog inne på att även nästa gång köpa från handlare/förmedlare. Det var liksom så fantastiskt att få hästen objektivt beskriven, att få en kort genomgång om det var nåt speciellt med den (typ känslig att rida), se den visad utan krusiduller och sen få provrida. Och sen vetbes, sålt och klart. Inte en massa oj jag vet inte, inte en massa att man absolut inte får rida lille Brunte så eller att man måste rida lille Brunte så, att Brunte måste äta sin örtmusli för annars får han ont i magen, att det är viktigt att si och så. Missförstå mig rätt, jag vill gärna ha relevant information i stil med "hen skos med sulor för hen lätt blir sulöm annars" eller "vi har gett den här maten eftersom hästen haft det här problemet" eller "hen har trivts bäst med sådan här betsling, vi har provat den här och den här innan". Men det är skillnad på information och information ;)

Det kan vara verkligen praktiskt att köpa häst hos en handlare/förmedlare. För som hästen uppför sig där är det mycket större chans (i positiv mening) att hästen uppför sig hemma hos köparen. En häst som säljs privat hemifrån är det mycket oftare problem och bekymmer i början då övergången till nytt boende (stall/lösdrift) kan vara lite för stor för hästen.

157 hög, tigrerad. Jättefin!
Står knastruper okänd i passet ej stam

Skriv gärna förslag och vad du tänker.
Jag tänker du lånar henne nu, du står för allt dvs mat osv och även betäckning osv o du får fölet sedan. Jag står för försäkring på henne.

Tacka f-n att fölet tillfaller den som har betalat allt:)

"söker bondgård med djur"

Det är den enda informationen i annonsen. Jag antar att det menas en leksaksbondgård. :confused: Det skulle dock vara kul att med ett svar om en bondgård på si och så hektar med si och så många nötkreatur som följer med köpet åtföljt av en prislapp på ett antal miljoner. :D

Låter ju som en affärsidee, köp en Westerngård/islandhäst/hoppstall/dressyrstall/travstall inkl hästar :D

Jag bestämde mig för att dra igång mitt letande på allvar och svarade på en annons. Fin, dyr häst i en seriös annons som passade min kravspec.
Fick snart svaret att hästen skulle levereras till min dörr (jag vill väl inte ha den till dörren heller) om jag satt in pengarna på ett konto.

Happ. Det kändes ju lovande för mitt framtida hästletande.

Jag har haft 3 st som varit 172, 168 samt 169 cm i mankhöjd - ser inget konstigt i det! :)

Då tycker jag du ska fundera lite över den ideala kroppskonstruktionen för en häst som ska tävla i trav.
172 är absurt högt för en travare. Jag har ägt en som var 164 och han var så stor att folk reagerade på det. Han hade tillochmed ordet "big" i namnet.

Då tycker jag du ska fundera lite över den ideala kroppskonstruktionen för en häst som ska tävla i trav.
172 är absurt högt för en travare. Jag har ägt en som var 164 och han var så stor att folk reagerade på det. Han hade tillochmed ordet "big" i namnet.

Det vanligaste är väl ca 155cm i mkh.
Men det är inte ovanligt med varken större eller mindre.
Den största vbl-travare jag sett var nog ca 175cm i mkh.
Den jag har nu är ca 165cm, min förra var 142.5 (extremt liten). Har sett ganska många som är 160+.

Vem som ska "fundera över den ideala kroppskonstruktionen för en häst som ska tävla i trav"...
Inom travet avlar man - så vitt jag vet - inte alls efter förmodad mankhöjd.
Man tittar på tempo, hållbarhet, stamtavlor. BLUP är viktigt för travet. Åtminstone de uppfödare jag känner.
Sedan blir det vad det blir, och förhoppningsvis en stjärna.

Det är knappast @Lill76 som sett till att hennes travare haft den mankhöjden de haft?

Det vanligaste är väl ca 155cm i mkh.
Men det är inte ovanligt med varken större eller mindre.
Den största vbl-travare jag sett var nog ca 175cm i mkh.
Den jag har nu är ca 165cm, min förra var 142.5 (extremt liten). Har sett ganska många som är 160+.

Vem som ska "fundera över den ideala kroppskonstruktionen för en häst som ska tävla i trav"...
Inom travet avlar man - så vitt jag vet - inte alls efter förmodad mankhöjd.
Man tittar på tempo, hållbarhet, stamtavlor. BLUP är viktigt för travet. Åtminstone de uppfödare jag känner.
Sedan blir det vad det blir, och förhoppningsvis en stjärna.

Det är knappast @Lill76 som sett till att hennes travare haft den mankhöjden de haft?

jag tror @Gabbi med "fundera över ideala kroppskonstruktionen....." menade "dina stora är ovanliga, så stora är inte det mest ideala/eftersträvade och därmed konstigt" -inte att det var @Lill76 s fel.

Nån söker en häst som sambon kan lära sig rida på och hon kan hoppa och rida dressyr med. En trevlig, okomplicerad häst helt enkelt som är lättlastad, skadefri, hoppar snällt, trafiksäker osv. Ej travare eller fullblod.

Man kan ju tänka sig att folk borde gå ut på tex hastnet och kolla vad en sån här häst kostar.
15.000kr vill de betala. :o

Ja, har de tur kanske nån äldre häst kan passa.

Nån söker en häst som sambon kan lära sig rida på och hon kan hoppa och rida dressyr med. En trevlig, okomplicerad häst helt enkelt som är lättlastad, skadefri, hoppar snällt, trafiksäker osv. Ej travare eller fullblod.

Man kan ju tänka sig att folk borde gå ut på tex hastnet och kolla vad en sån här häst kostar.
15.000kr vill de betala. :o

Ja, har de tur kanske nån äldre häst kan passa.
Att folk inte kan skaffa sig lite verklighetsuppfattning...

Vad sägs om:
Vi köpte hundarna i Rumänien då vi startat en pomeranian-kennel.
Vi märkte att dom inte var renrasiga och var därför tyvärr tvungna att sälja dom"

3 valpar säljes.
1 "renrasig" vit pomeranian
1 blandras/ renrasig creme pomeranian
1 blandras/spets schäfer brun/svart

Alltså.. om man inte ser skillnad på en pomeranianvalp och en schäferblandning så ska man nog inte starta kennel. De är 12 veckor.
De är reggade i jordbruksverket och alla vacc. Ska ha EUpass också. Luktar ändå lite smuggelhunud/lureri över det hela.
Är det lagligt att föra över så unga hundar?

Vad sägs om:
Vi märkte att dom inte var renrasiga och var därför tyvärr tvungna att sälja dom"

3 valpar säljes.

Alltså.. om man inte ser skillnad på en pomeranianvalp och en schäferblandning så ska man nog inte starta kennel. De är 12 veckor.
De är reggade i jordbruksverket och alla vacc. Ska ha EUpass också. Luktar ändå lite smuggelhunud/lureri över det hela.
Nej det är inte lagligt. man får inte rabiesvaccinera före 12 veckor, och efter vaccinationen är det ju 21 dagar innan vaccinationen är giltig. och det är EUreglerna, om de kommer från utanför EU är det ökade krav.

Vad sägs om:

3 valpar säljes.

Sluta. Jag skrattar så jag gråter....det gör så ont i magen...

Ger man sin blandras ett snoffsigt namn får du valpar som får det bästa från båda föräldrarnas raser i en lagom blandning. Det trodde jag alla visste.:banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka