Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade just en annons med ett nyskapande namn på en hästras. Svensk sport häst (inklusive särskrivningen). Fadern är en icke godkänd skäckhingst, mamman uppges vara en irländsk sporthäst. Som namn uppges "man får döpa han", (inklusive den felaktiga svenskan) Står att den är reggad i SH men den finns inte med stam. Kan man regga utan namn i SH och lägga till det senare?

Hittade just en annons med ett nyskapande namn på en hästras. Svensk sport häst (inklusive särskrivningen). Fadern är en icke godkänd skäckhingst, mamman uppges vara en irländsk sporthäst. Som namn uppges "man får döpa han", (inklusive den felaktiga svenskan) Står att den är reggad i SH men den finns inte med stam. Kan man regga utan namn i SH och lägga till det senare?

Är den svenskfödd?

Antar det, pappan står i Sverige.

Då vet jag inte.. Annars så utlandsfödda kan ju vara namnlösa men ha pass och grejer, och du kan ju tilläggsregga en import i SH utan att stam anges. (Vet inte om man måste ange namn, men det föll ju ändå om den är svenskfödd, då är den ju inte bara tilläggsreggad).

Dock är väl risken att den står utan stam, men det låter ju knas om den står utan namn - och om den så gör det, så kan man då sen bara "lägga till" namn? Byta namn brukar ju vara rackarns svårt te x?

"halvblodsarab"

:confused:

"Förr i tiden" typ 30-50-tal så var det en häst med stor andel arabblod och en mindre del varmblod (alltså varmblodig ridhäst, inte travhäst) har för mig att det skulle vara minst 80% för att det inte räckte med pappa och morfar som ju blir 75%.

Nu för tiden är det bara okunnigt att skriva så, lika okunnigt som att skriva korsning arab/halvblod eller korsning fullblod/halvblod eftersom både ox och xx är godkända inkorsningsraser hos SWB. Avkommorna blir alltså renrasiga SWB med raskod 04.

Låt mig gissa, fadern heter Pontiak? (eller nått liknande)
Den har de avlat friskt på :cool:

"Förr i tiden" typ 30-50-tal så var det en häst med stor andel arabblod och en mindre del varmblod (alltså varmblodig ridhäst, inte travhäst) har för mig att det skulle vara minst 80% för att det inte räckte med pappa och morfar som ju blir 75%.

Nu för tiden är det bara okunnigt att skriva så, lika okunnigt som att skriva korsning arab/halvblod eller korsning fullblod/halvblod eftersom både ox och xx är godkända inkorsningsraser hos SWB. Avkommorna blir alltså renrasiga SWB med raskod 04.

Fast beror ju på vem som är araben. Hblsto och arabpappa blir ju ingen raskod 04 eller renrasig SWB.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka