Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Kollar intresse för min ridtravare.
Söker ev. Medryttare till henne om jag hittar rätt person. Jag söker hjälp 1-2 dagar i veckan för 500:-/månaden. Då sköter du mockning, foder och vatten samt kan jobba med henne dessa dagar enligt mitt lilla träningsschema för henne.

Jag söker dig som är van med unghästar helst. Är lugn och har tålamod. Bestämd men trevlig. Gärna att du har lite utbildningar.

Hon är en häst som sköts pedantiskt!!
Hon har allt omkring sig perfekt. Hennes utrustning sköts lika pedantiskt som henne. Hon är en varmblodstravare som är ridtravare nu då. Detta år 2016 är hon 8 år. Ca 170 cm hög. Inte så mycket utbildad. Klarar alla gångarter. Kan flytta för skänkel mm. Inga problem att rida henne om man har kompetens och kan behålla lugnet.

Hon har haft tendenser till stegring och bakutsparkar dock tror jag det är p.g.a smärta så 6/12 förväntas besök på Husarby för hältutredning.
(..)
Anledning är endast för att jag ska hinna med skolarbete och lite "jobb" vid sidan av just nu. Hästen är allt för mig men vill ha henne i rörelse varje dag på något sätt.

Passar du in så får du gärna PM:a mig eller kommentera också."

Någon som känner sig manad att rida en ev halt häst enligt bestämt träningsschema med pedantisk ägare och betala för det?

Folk.. Påminmer om en annons som återkommit då och då sedan i somras. Också en travare under utbildning där medrytten får skritta och trava i skogen för 500 i månaden.
Som hittat.

"Mån till fredag från 0700-1300 behöver vi hjälp i stallet. Betalning i lektioner turer o ridning."

Skäms man inte när man annonserar ut helt öppet på Facebook efter svart och oavlönad arbetskraft? Man baxnar ju.

Mja. Om det är svart eller ej beror helt på. Det är fullt okej betala i förmån. Men det ska beskattas osv.

Nu kan man såklart anta att det är just svart, men säker kan man inte vara bara på grund av betalningsform. Man kan betala i nästan vad som helst - men det ska skattas och donas och betalas sociala avgifter mm.

Mja. Om det är svart eller ej beror helt på. Det är fullt okej betala i förmån. Men det ska beskattas osv.

Nu kan man såklart anta att det är just svart, men säker kan man inte vara bara på grund av betalningsform. Man kan betala i nästan vad som helst - men det ska skattas och donas och betalas sociala avgifter mm.

Det är förvisso sant. Min spontana känsla var dock att det förmodligen var svart.

Fel i avelsarbetet skulle jag vilja säga. Ungefär som de som säljer oreggade schäfrar med "argumentet" att de är 84 cm i mankhöjd.
Jo, men oftast så avlar inte travfolk på höjd, utan stam och meriter och man vet ju aldrig vad som kommer ut. Jag tror att just i travavel att det är en olycklig slump om hästen blir för stor.

170 cm mellan öronen då eller? Jag har nog hittills aldrig stött på en travare som är 170 i manken.

Som tidigare sagt. Det händer men är väl varken önskvärt eller vanligt. Jag har delat stall med en som var runt 170cm och en kompis hade en som var ponnymått på - så det skiljer ju lite..

"söker bondgård med djur"

Det är den enda informationen i annonsen. Jag antar att det menas en leksaksbondgård. :confused: Det skulle dock vara kul att med ett svar om en bondgård på si och så hektar med si och så många nötkreatur som följer med köpet åtföljt av en prislapp på ett antal miljoner. :D

Såg någon som sökte skötare till sin 18 månader gamla unghäst. Det är väl sin sak, men då skulle man mocka och väga upp foder de dagar man var där både till unghästen och hennes andra häst.

Så man ska alltså ha stalltjänst för två hästar och som "betalning" får man borsta en unghäst...

Varför skriver man "Intressekontroll"? Är hästen till salu eller vill man bara se hur många spekulanter man kan få? Fattar inte poängen. :confused:

För de är dumma i huvudet?

Men jag gissar att de kanske vill sälja om de får tillräckligt med pengar eller just en sån spekulant de vill ha. Jag undviker alla sådana annonser oavsett hur trevlig hästen verkar, orka med nån som inte ens vet om de vill sälja hästen.

Nu sen sista svängen, så jag är nog inne på att även nästa gång köpa från handlare/förmedlare. Det var liksom så fantastiskt att få hästen objektivt beskriven, att få en kort genomgång om det var nåt speciellt med den (typ känslig att rida), se den visad utan krusiduller och sen få provrida. Och sen vetbes, sålt och klart. Inte en massa oj jag vet inte, inte en massa att man absolut inte får rida lille Brunte så eller att man måste rida lille Brunte så, att Brunte måste äta sin örtmusli för annars får han ont i magen, att det är viktigt att si och så. Missförstå mig rätt, jag vill gärna ha relevant information i stil med "hen skos med sulor för hen lätt blir sulöm annars" eller "vi har gett den här maten eftersom hästen haft det här problemet" eller "hen har trivts bäst med sådan här betsling, vi har provat den här och den här innan". Men det är skillnad på information och information ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka