Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast beror ju på vem som är araben. Hblsto och arabpappa blir ju ingen raskod 04 eller renrasig SWB.

Fel. Det blir visst raskod 04 och har ingenting att göra med vilken av föräldrarna som är av vilken ras. Raskoden handlar om vilka raser det är i hästen, sedan kan papprena bli gråa för att hingsten inte är godkänd. Förutsättningen är förstås att hingsten har löst licens i SWB annars går inte avkomman att registrera där alls.

"Förr i tiden" typ 30-50-tal så var det en häst med stor andel arabblod och en mindre del varmblod (alltså varmblodig ridhäst, inte travhäst) har för mig att det skulle vara minst 80% för att det inte räckte med pappa och morfar som ju blir 75%.

Nu för tiden är det bara okunnigt att skriva så, lika okunnigt som att skriva korsning arab/halvblod eller korsning fullblod/halvblod eftersom både ox och xx är godkända inkorsningsraser hos SWB. Avkommorna blir alltså renrasiga SWB med raskod 04.
Aha, där ser man. Så dom borde egentligen bara skrivit halvblod då?

Fel. Det blir visst raskod 04 och har ingenting att göra med vilken av föräldrarna som är av vilken ras. Raskoden handlar om vilka raser det är i hästen, sedan kan papprena bli gråa för att hingsten inte är godkänd. Förutsättningen är förstås att hingsten har löst licens i SWB annars går inte avkomman att registrera där alls.

Fast de flesta arabhingstar har ju inte licens i SWB?

Men tack för upplysningen, då är det ändrat sen tiden jag hade arab. Där var det kört få hblmamma och arabpappa som SWB om inte pappan var gdk för halvblodsavel, och de var ju hemskt lätträknade. Men bra det ändrat, och då håller jag helt med om finns ingen anledning skriva annat än SWB, och så kan man ange e eller u arab om man vill poängtera arabblodet)

Fast de flesta arabhingstar har ju inte licens i SWB?

Fast det är en helt annat diskussion. Det jag säger är att det är möjligt om de andra förutsättningarna är uppfyllda. T ex godkände trakehnerförbundet en arabhingst härom året. Den ger i teorin både raskod 04 och gröna papper.

Det jag diskuterar är rasrenheten hos en häst med en arabförälder och en SWB-förälder. Det har ingenting att göra med vilket kön det är på föräldern av respektive ras.

Fast det är en helt annat diskussion. Det jag säger är att det är möjligt om de andra förutsättningarna är uppfyllda. T ex godkände trakehnerförbundet en arabhingst härom året. Den ger i teorin både raskod 04 och gröna papper.

Det jag diskuterar är rasrenheten hos en häst med en arabförälder och en SWB-förälder. Det har ingenting att göra med vilket kön det är på föräldern av respektive ras.

Jag håller inte med. För mig är en avkomma som är e: för SWB ej godkänd arabhingst och u: SWB inte renrasig i meningen ska annonserad som SWB. Den vill jag se annonserad just som arab/SWB

Jag håller inte med. För mig är en avkomma som är e: för SWB ej godkänd arabhingst och u: SWB inte renrasig i meningen ska annonserad som SWB. Den vill jag se annonserad just som arab/SWB

Du får givetvis tycka precis som du vill men arab är en godkänd inkorsningsras och alltså blir avkomman renrasig.

Du får givetvis tycka precis som du vill men arab är en godkänd inkorsningsras och alltså blir avkomman renrasig.

Jo. Men svarar jag på annons om arab vill jag inte sen inse att den är reg som korsning i SH tex (vilket de kan vara även om de är 100% arabblod, men inte får registreras i ARAB), och svarat jag på en annons som SWB vill jag inte heller upptäcka den pga arabpappa är reggad som nåt annat än grönpappersSWB. Så jag uppskattar de som redan i annons talar om att det finns ett litet men...

Tror det är främst där vi skiljer oss. Och det får man ju göra.

Jo. Men svarar jag på annons om arab vill jag inte sen inse att den är reg som korsning i SH tex (vilket de kan vara även om de är 100% arabblod, men inte får registreras i ARAB), och svarat jag på en annons som SWB vill jag inte heller upptäcka den pga arabpappa är reggad som nåt annat än grönpappersSWB. Så jag uppskattar de som redan i annons talar om att det finns ett litet men...

Tror det är främst där vi skiljer oss. Och det får man ju göra.

Själv kan jag inte se vad det skulle ha för betydelse om det inte är ett avelssto. Då vill jag veta vilken färg på papprena som avkommorna får. Men det beror förstås på vad man är ute efter.

Det vanligaste är väl ca 155cm i mkh.
Men det är inte ovanligt med varken större eller mindre.
Den största vbl-travare jag sett var nog ca 175cm i mkh.
Den jag har nu är ca 165cm, min förra var 142.5 (extremt liten). Har sett ganska många som är 160+.

Vem som ska "fundera över den ideala kroppskonstruktionen för en häst som ska tävla i trav"...
Inom travet avlar man - så vitt jag vet - inte alls efter förmodad mankhöjd.
Man tittar på tempo, hållbarhet, stamtavlor. BLUP är viktigt för travet. Åtminstone de uppfödare jag känner.
Sedan blir det vad det blir, och förhoppningsvis en stjärna.

Det är knappast @Lill76 som sett till att hennes travare haft den mankhöjden de haft?
Kan säga att ingen av dom lyckades bra i sin tävlingskarriär.... passade bättre som ridhästar!

Jag har ute köpesannons på lite olika ställen och blir dränkt i olika förslag. Dagens mest enträgna person är den som inte "tar" att jag sagt att det är för långt och därmed inte är intresserad (vi pratar alltså 15h/130 mil bort) utan skickar bara fler filmer och säger att h*n kommer från samma område som jag gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka