Annons om ett begagnat badkar till salu: "några år gammalt men fult fungerande"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså.......vi är helst två när vi selar på lokselen. Jag bär den helst inte själv och att få den över ryggen på min c-ponny (fjordhäst) är faktiskt ett reellt problem. Den är skittung, så vi människor kanske skulle göra ett styrkeprov först
Jo, de väger lite. Fast inte så mycket att jag generellt sett har svårt att få loksele på häst - varken fjordingarna i gränslandet mellan C och D, eller kallblodstravaren på ca 160cm.
Men visst, har varit med om att loksele har sålts just för att säljaren anser den för tung att hantera för egen del.
Ja, det finns olika varianter men just jag har Värmlandsselen med stora lokor, riktig däckelbåge samt baksele. Jag måste fasiken väga skiten någon gång. Skulle vara intressant att se vad den väger. Den är dock inte värre än en ryttare, så viktbärande häst är knappast nödvändigt. Bara viktbärande ägare.
Den var helt klart mer hanterlig utan baksele men blev flera kilo tyngre med, vilket jag skaffade för några år sedan. Men, det är en riktig arbetssele á lá skogshästvarianten så det kan vara det som skiljer de lite lättare från min?
Vi selade alltid de tunga lokselarna i tre delar: loka, däckel (gammal bågdäckel med rejäl båge av trä) och hindertyg.
Drog ner på vikten som skulle högt (hästarna hade samma mankhöjd som jag är cm över havet) betdyligt, även om man fick gå tre gånger.
Vi kunde koppla loss 'ringen' från däckeln, och på så sätt dela på däckel och lokor. Lokorna, i sig, satt fast i ringen via ordentligt tilltagna läder som satt fast med muttrar.
Tänkte precis lägga upp den. Jag blir bara såHäst säljes som har dokumenterad artros i rygg och bakben och som reser sig när man försöker sitta upp.
Jag blir bara förbannad när jag läser var har ägaransvar tagit vägen? Stackars häst........
Tänkte precis lägga upp den. Jag blir bara så
"Detta är en problem häst som egentligen är väldigt snäll men som fått en dålig period i sitt liv.
Hon skulle fungera som sällskapshäst då hon går bra ihop med alla sorts hästar. Eller kanske i avel? Eller om någon vill jobba med henne och ta reda på vart problemen sitter.
Hon är spänd i kroppen och har atros i rygg och bakbenen (finns journal på detta att se)
Hon är ca 165 i mankhöjd.
Hon har tävlad i Pay and jump och Pay and Cross.
Men hon reser sig nu när man sitter upp. Så tror att hon sitter fast i kroppen och behöver kollas igenom."
Idiot rent ut sagt. Faktiskt.
Häst säljes som har dokumenterad artros i rygg och bakben och som reser sig när man försöker sitta upp.
Jag blir bara förbannad när jag läser var har ägaransvar tagit vägen? Stackars häst........
Jag undrar vad som händer med alla dessa skadade hästar till salu för dom är inte få. Hittar dom nånsin ett bra hem eller får dom lida illa? Händer det att ägarna inser och tar sitt ansvar?
Så jäkla många hästar som bara borde få vandra vidare och inte läggas ut på annons.
Jag tror att många skador kan läka och symtomen minskas vid ändrad träning. Och med lång vila.
Med tanke på att man ser i en hel del trådar här på Buke om hästar som efter försäljning plötsligt visat upp skador eller blivit halta medan säljarna hävdar att de varit hela. Ibland kanske säljarna ljuger, ibland tror vi ju gemensamt att ändrad träning inneburit nya påfrestningar på hästen.
Vissa skador skulle jag personligen inte backa för utan tänka mig att köpa till rätt (tillräckligt lågt) pris och vänta ut.
Man såg ju i det där projektet som Agria (?) gjorde, att många av de utdömda hästarna kom att fungera utmärkt med rätt och tillräckligt lång rehabilitering.
Sedan håller jag helt med om att en del hästar inte borde säljas utan avlivas.
Absolut, men hur många av dom hamnar verkligen hos någon som har kunskapen, viljan och pengarna att rehaba en häst?
Tyvärr lider nog många illaJag undrar vad som händer med alla dessa skadade hästar till salu för dom är inte få. Hittar dom nånsin ett bra hem eller får dom lida illa? Händer det att ägarna inser och tar sitt ansvar?
Så jäkla många hästar som bara borde få vandra vidare och inte läggas ut på annons.
Ja, det är därför jag funderar över det. Min personliga känsla är att det inte går så bra för den större delen av dom.Det är ju svårt att veta.
Men det är ju också svårt att veta om vissa beteenden orsakas av smärta eller av misslyckad kommunikation mellan häst och människa.
Så sådant som tolkas som smärtbeteende på ett ställe kanske, med en annan människa, försvinner.
Eller så säljs hästen med fysiska skador till en människa som inte är lika uppmärksam som säljaren och hästen brukas i halt skick.
Men statistik torde vara omöjligt att hitta.