Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja dedär med skadehistorik funderade jag på idag faktiskt.
Alla vill väl ha en frisk häst som inte är någon olycksfågel. Men att det kommer sårskador ibland hör väl till.. Vissa olyckligare än andra.
Min har tre lite mer ordentliga ärr som helt saknar betydelse för användbarheten, men hon är ju inte skadefri men knappast något man som köpare backar på om man i övrigt tycker om hästen. Vill jag hoppas iallafall :D

Jag skulle hellre köpa en fullförsäkrad med "rätt" skadehistorik än en oförsäkrad utan skadehistorik faktiskt.

Köpesannons på FB:
"Söker en ny bästa vän! Den skall vara ca 155cm hög, gärna sto, ca 5-7 år, helt fri från olater och dumheter. Renrasig ridhäst (ej travare, ponny, kallblod osv) Skall gå att rida ut ensam och i grupp. Trafiksäker, enkel att lasta, sko, klippa, duscha osv. Den behöver också vara ganska utbildad så jag kan lära mig nya saker på den. OBS! ingen skadehistorik!"

Människan vill alltså ha en ung läromästare, helt utan olater/problem som dessutom aldrig varit skadad. Allt för det lockande erbjudna priset "max 25-30 000".

Och vad innebär egentligen 'utan skadehistorik? Finns det hästar utan sådan?

Man kan alltid tro på att Jultomten finns!;):laugh::sneaky:

Jag skulle hellre köpa en fullförsäkrad med "rätt" skadehistorik än en oförsäkrad utan skadehistorik faktiskt.
Min var oförsäkrad när jag köpte henne så hon har tyvärr ingen dolda fel försäkring vilket jag tycker är jättetråkigt ifall OCD eller kissing spines skulle dyka upp i framtiden.

2 av sårskadorna hade hon när jag köpte henne men de den ena fanns vetpapper på och den andra är nog mest skönhetsfel. Min veterinär besiktade hästen och kollade ordentligt.

Du har helt rätt i det du skriver. Med rätt försäkring kommer man långt.

Min var oförsäkrad när jag köpte henne så hon har tyvärr ingen dolda fel försäkring vilket jag tycker är jättetråkigt ifall OCD eller kissing spines skulle dyka upp i framtiden.

2 av sårskadorna hade hon när jag köpte henne men de den ena fanns vetpapper på och den andra är nog mest skönhetsfel. Min veterinär besiktade hästen och kollade ordentligt.

Du har helt rätt i det du skriver. Med rätt försäkring kommer man långt.

Samma med min, oförsäkrad vid köp. Så jag är rätt nojig... (besiktigad ua hon med dock, såklart)

hittade 14" sadel som skulle passa till minishetland... Min ponny är för liten för 14" sadlar och han är 96cm. Minishettisar är ju max 86cm höga med betydligt kortare rygg. Flera av dessa sadlar är dessutom med smal bom.

Halvblod 4 år. Går ej igenom vet besikning besiktigad två gånger med samma anmärkningar på kotorna fram (båda) markerar vid böjprov. Ej mer halt än 2 grader. ....Jag har absolut ingen aning om varför hon visar hälta vid böjning.

:cry:

alltså 2 grader är ändå ganska mycket?
Och vaddå "jag har ingen aning om varför den haltar", ta reda på det då? Är den tex röntgad?

Ja, jag håller med till 100%, det var det jag sa usch åt. Man tar väl för sjutton reda på det och som sagt, det är ju inte jättelite halt.

Halvblod 4 år. Går ej igenom vet besikning besiktigad två gånger med samma anmärkningar på kotorna fram (båda) markerar vid böjprov. Ej mer halt än 2 grader. ....Jag har absolut ingen aning om varför hon visar hälta vid böjning.

:cry:

I min värld är det där inte en liten hälta. Plus att om man nu inte vet varför hästen haltar så gör en riktig hältutredning då för f-n! :rage:

Den borde anmälas, man får inte låta ett djur gå och ha ont utan att man försöker ta redan på vad som är fel :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka