Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag googlade lite. Länsstyrelsen hade mycket riktigt synpunkter ("klankade") på hästen.

Med tanke på att det skrivs "det är ingen skada" och äg bokat rtg och UL för att "bevisa" det så gissar jag hästen har en rörelsestörning/hälta.

Googlat lite mer. Hästen i fråga har haft fång i sommar. Även tidigare haft svår fång med rejäla rotationer. Gissningsvis så är LST och ägaren inte överens om hur den mår/om den har ont? Något som stöds av en video ägaren lagt ut tidigare år där hästen beskrivs vara fräsch (efter sin svåra fång), och den enligt mig är synbart halt (även om den verkar pigg och glad och själv springer i hagen av fri vilja). Hästen är inte purung heller.

Ägaren verkar mycket mån om sin häst och den ser på bilder ut att hullmässigt och "skötselmässigt" vara (eller åtminstone varit) i mycket fint skick, och har anlitat erkänt bra hovslagare mm. Så hur det egentligen är - dvs om LST har fog för att anmärka på hästen, om hästen har ont/lider eller enbart har en mekanisk rörelsestörning utan smärta är en öppen fråga.

På vilket sätt är det klart som korvspad?

Ingen försäkring ersätter för skada du framkallat (genom tex vanvård) eller om du struntat i att följa försäkringsvillkoren. Som stadgar söka veterinär vid symptom på om djuret är sjukt. Så om du hamnar hos veterinär/veterinär kommer ut för att det föreligger vanvård täcker inte försäkringen. Dock så i annonsörens fall behöver det inte vara så att det föreligger vanvård/etc - utan svaret är generellt.

"Det har visat sig att xxxx passar bäst till hobbyridning och skogsturen bäst. Kan även passa som körhäst, dock ej inkörd. Han kan ridas fullt ut men bör inte tränas/ tävlas som hopp- eller dressyrhäst. Därav priset!"

En sex år gammal häst som inte bör tränas till dressyr- eller hopphäst? Varför? Vad är det för fel?
Det står inte förklarat alls.
Om skadad så förstår jag hoppningen, men dressyren?? Borde inte det vara bra träning för en eventuellt förut skadad häst?

På bilden rider de dressyr på volten.

"Det har visat sig att xxxx passar bäst till hobbyridning och skogsturen bäst. Kan även passa som körhäst, dock ej inkörd. Han kan ridas fullt ut men bör inte tränas/ tävlas som hopp- eller dressyrhäst. Därav priset!"

En sex år gammal häst som inte bör tränas till dressyr- eller hopphäst? Varför? Vad är det för fel?
Om skadad så förstår jag hoppningen, men dressyren?? Borde inte det vara bra träning för en eventuellt förut skadad häst?

Och att påstå att hästen passar som körhäst när den inte är inkörd är väl lite magstarkt. Den kanske beter sig heltokigt framför vagn.

Hej!

Jag har tre stycken väldigt speciella hästar som jag tänkte låna ut.
1 st welsh cob. Hästen är direktimporterad från Irland och är väldigt svårriden. Troligen har han blivit utsatt för ngt som verkligen skrämt honom. Ålder 17 år.
1st fjording. För 6 år sedan drabbades hon av svår fång. Djursjukhuset i Helsingborg ville ta bort henne men vi ville försöka se om det gick att bota. Vi släpper inte henne på bete utan hon går i en hage med väldigt magert bete och utfodras med hö. Hon går bra att rida på men då måste det vara på skogsvägar där det finns gräs att gå på. Ålder på henne är 20 år.
1 st shetlandsponny. Hon är inriden och lite körd. Ganska hög för att vara shettis. Ålder 10 år.
Hästarna har gått tillsammans i ca 8-10år och meningen är att det ska få fortsätta. Ingen idè att svara på annonsen om detta inte är möjligt.

:cry:
Såg den också... Vilken sorglig röra... :(

Allvarligare ligamentskada över/vid bakknäna? Det är inte alltid en sådan typ av skada klarar den påfrestningen högre skolor ger trots att den är läkt. Jag fattar det som att de menar på högre nivå iallafall men självklart borde skadans art stå i annonsen och vilken nivå hästen klarar. Hobbyridning betyder ju väldigt olika för olika personer och säger ju inget om nivån på ridningen mer än att man inte kan försörja sig på den.

Allvarligare ligamentskada över/vid bakknäna? Det är inte alltid en sådan typ av skada klarar den påfrestningen högre skolor ger trots att den är läkt. Jag fattar det som att de menar på högre nivå iallafall men självklart borde skadans art stå i annonsen och vilken nivå hästen klarar. Hobbyridning betyder ju väldigt olika för olika personer och säger ju inget om nivån på ridningen mer än att man inte kan försörja sig på den.

Ja, den som visste liksom. För mig låter det som en skada eller ett temperament som inte klarar av det. Men, jag kan tycka att det är värt att skriva det i annonsen för på detta sätt spekuleras det bara och då går annonsen och hästen fetbort.

"Träfärgad" häst till salu.

Det är nog meningen att det ska stå trefärgad vilket hästen inte heller är men då den fällt fölpälsen på skinkan så halva bruna fläcken ser svart ut, upplevs hästen av nuvarande ägaren som svart- och brunskäck.

Vilket vi alla vet är nästan omöjligt och genetiskt omöjligt. De få som finns tros väl vara chimera (dvs två gener i en häst)?

"Träfärgad" häst till salu.

Det är nog meningen att det ska stå trefärgad vilket hästen inte heller är men då den fällt fölpälsen på skinkan så halva bruna fläcken ser svart ut, upplevs hästen av nuvarande ägaren som svart- och brunskäck.

Vilket vi alla vet är nästan omöjligt och genetiskt omöjligt. De få som finns tros väl vara chimera (dvs två gener i en häst)?

Men det förstår du väl att en häst som har vitt och brunt på kroppen och svart i man och svans är trefärgad???

Köpesannons på FB:
"Söker en ny bästa vän! Den skall vara ca 155cm hög, gärna sto, ca 5-7 år, helt fri från olater och dumheter. Renrasig ridhäst (ej travare, ponny, kallblod osv) Skall gå att rida ut ensam och i grupp. Trafiksäker, enkel att lasta, sko, klippa, duscha osv. Den behöver också vara ganska utbildad så jag kan lära mig nya saker på den. OBS! ingen skadehistorik!"

Människan vill alltså ha en ung läromästare, helt utan olater/problem som dessutom aldrig varit skadad. Allt för det lockande erbjudna priset "max 25-30 000".

Och vad innebär egentligen 'utan skadehistorik? Finns det hästar utan sådan?

Köpesannons på FB:
"Söker en ny bästa vän! Den skall vara ca 155cm hög, gärna sto, ca 5-7 år, helt fri från olater och dumheter. Renrasig ridhäst (ej travare, ponny, kallblod osv) Skall gå att rida ut ensam och i grupp. Trafiksäker, enkel att lasta, sko, klippa, duscha osv. Den behöver också vara ganska utbildad så jag kan lära mig nya saker på den. OBS! ingen skadehistorik!"

Människan vill alltså ha en ung läromästare, helt utan olater/problem som dessutom aldrig varit skadad. Allt för det lockande erbjudna priset "max 25-30 000".

Det enda som talar för det priset är väl storleken, men jag är tveksam till om man får en väl utbildad 6-åring för det priset oavsett...

Köpesannons på FB:

Ja, jisses!
Då ska man veta att t.o.m ganska oattraktiva raser som min ibland går för det dubbla om de har rätt säljare som vet vad den är värd och vad den kan och är utbildad till. Oftast utan olater hos säljaren.
De säljs ofta ganska snabbt också.

Köpesannons på FB:

Finns massor av importer där skadehistoriken helt enkelt inte togs med i importen ;) :p "no questions asked" ...

Köpesannons på FB:

Vad är en renrasig ridhäst? Vilken ras är det? (ej travare, ponny, kallblod osv) Vad räknas i osv?

Finns massor av importer där skadehistoriken helt enkelt inte togs med i importen ;) :p "no questions asked" ...

Precis. Min är utan känd skadehistorik. Men ärren talar ett annat språk och visar tydligt på åtminstone rejäl sårskada någon gång.

Inte ens hon (import, okänd ras/korsning men av halvblodstyp, 12 år, grundutbildad i dressyr, hoppar bra och helt okomplicerad) ryms dock inom annonsörens budget. Och då gjorde jag ett fynd ändå sett till priset jag betalade..

Ja dedär med skadehistorik funderade jag på idag faktiskt.
Alla vill väl ha en frisk häst som inte är någon olycksfågel. Men att det kommer sårskador ibland hör väl till.. Vissa olyckligare än andra.
Min har tre lite mer ordentliga ärr som helt saknar betydelse för användbarheten, men hon är ju inte skadefri men knappast något man som köpare backar på om man i övrigt tycker om hästen. Vill jag hoppas iallafall :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka