Jag googlade lite. Länsstyrelsen hade mycket riktigt synpunkter ("klankade") på hästen.
Med tanke på att det skrivs "det är ingen skada" och äg bokat rtg och UL för att "bevisa" det så gissar jag hästen har en rörelsestörning/hälta.
Googlat lite mer. Hästen i fråga har haft fång i sommar. Även tidigare haft svår fång med rejäla rotationer. Gissningsvis så är LST och ägaren inte överens om hur den mår/om den har ont? Något som stöds av en video ägaren lagt ut tidigare år där hästen beskrivs vara fräsch (efter sin svåra fång), och den enligt mig är synbart halt (även om den verkar pigg och glad och själv springer i hagen av fri vilja). Hästen är inte purung heller.
Ägaren verkar mycket mån om sin häst och den ser på bilder ut att hullmässigt och "skötselmässigt" vara (eller åtminstone varit) i mycket fint skick, och har anlitat erkänt bra hovslagare mm. Så hur det egentligen är - dvs om LST har fog för att anmärka på hästen, om hästen har ont/lider eller enbart har en mekanisk rörelsestörning utan smärta är en öppen fråga.