Annons pris kontra faktiskt pris?

Det är ju exempelvis där jag väger in försäljningspriset och inte vill slumpa bort min häst till första bästa:) men man kan ju aldrig vara säker på någonting, allt man kan göra är en serie avvägningar utifrån sitt egna sunda förnuft och erfarenheter. Och just för mig så är priset jag får ut inte det viktigaste, men jag har det ändå som variabel för att hitta det hem jag vill ha till min ögonsten!
Fast om du säljer den "billigt", och någon tar hand om hästen, tränar den och säljer vidare till någon med mer kapital, så är det väl inte "första bästa".

Jag tycker nog att en sådan köpare kan anses vara mer seriös än den som "slarvar bort" hästens kapacitet genom att ha den och sedan inte göra något vettigt. Sannolikheten att den ökar i värde minskar väsentligen och du har i framtiden en ny köpare som bara vill ha en billig häst.
 
Senast ändrad:
Fast för mig är priset ingen garanti. Om man säljer för 50' så kan ju ägaren ha lika ont om pengar till det löpande som om man säljer för 20'.

Det är så sjukt svårt att sälja till "garanterat rätt hem" så att säga.

Ja, och folk skiljer sig, förlorar jobbet, får för många barn, eller har närstående äldre som måste tas om hand...

En häst är en dyr lyx, och för de flesta människor innebär hästägandet en ekonomisk och/eller tidsmässig uppoffring.

När, eller om familjelivet förändras, så måste kanske det "garanterat goda hemmet" upphöra.
Sorgligt, men att göra sig av med den pengaslukande hobbyn kan vara en realitet för många när förutsättningar för hästägandet förändras.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 372
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 592
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp