Annons pris kontra faktiskt pris?

Det skrev du inte.

Den som kan hitta ett svenskfött halvblod med trevlig stam runt fem till tio år. Frisk, sund, skadefri, lättriden och okomplicerad kan ju skicka ett pm till mig.
Jag har då inte sett något.

Missade att lägga till för 50k i detta inlägg, eftersom det var just det som diskuterades
 
Jag har inte hittat något som fallit mig i smaken under ett halvår och då är min budget det tredubbla.

Glömde nämna att hon definitivt inte kostade 50.000 utan det dubbla :)
Var utannonserad för betydligt mer och vi hade sett henne men eftersom hon var en bit över budget så la vi ingen större energi även om vi redan då tyckte hon var väldigt fin. Men sen svarade ägaren på vår köpesannons och vi kom överrens om en bra affär :up:
 
Vi blev faktiskt väldigt förvånade över hur svårt det var att hitta en normal, frisk häst. Hade inga konstiga krav alls och kollade på väldigt många olika slags hästar eftersom vi var såpass öppna i vårat letande. Tyvärr hann vi med att besikta och röntga två stycken som hade såpass allvarliga avvikelser att vi valde att inte köpa, så det tog som sagt sin tid att hitta rätt.
 
Min första häst köpes för annons priset (16 år sedan) dom andra 2 var inte ute på annons, fick en av en fd kund och den andra hittades när jag ringde på en annons säljaren hade ute om en annan häst.

Själv skulle jag inte bli sur om någon skulle pruta men jag skulle stå fast vid priset så länge inget hittas vid besiktning som jag inte visste om eller om jag var i behov av att bli av med hästen så fort som möjligt.
Skulle aldrig skriva i någon annons att priset inte diskuteras men är det bråttom skulle jag ha med billigare vid snabb affär eller liknande.
 
Hejsan!

Övervärderar ägare sina hästar när de sätter pris på annons? Hur mkr kan annons pris samt "faktiskt" pris skilja? Är det fult att pruta? om inte i vilket läge gör man det?
Hur har ni gjort?
Tack för svar!:)

För det första skulle jag aldrig ringa på en annons där priset ligger högt över min budget oavsett om ägaren satt ett för högt pris i förhållande till det faktiska (marknads?) värdet. Jag vet ju inte varför säljaren satt det priset, antingen är hästen värd det och då kan jag inte räkna med att få pruta 50%. Det tycker jag är skamligt. Är inte hästen värd det satta priset kommer säljaren nog att upptäcka att hästen inte blir såld.
De gånger jag köpt häst har jag varit beredd på att betala det begärda priset om jag anser att hästen är värd det. Sedan har jag alltid diskuterat ev billigare pris och då ligger min prutning på max 10% eller förhandlat att få med någon utrustning. En häst jag köpte blev det missförstånd kring moms. Jag uppfattade inte att det var + moms och då menade jag på att säljaren varit lite otydlig med det och vi kom överens om att "dela" på den summan. Så den blev faktiskt lite dyrare än vad som stod i annonsen, även om köpesumman inte var hög från början, men jag ansåg att hästen var värd de extra tusenlapparna.
Det handlar också om att vara realistisk. Har jag en budget på t e 40 000 kr så måste jag inse att jag inte får en gp-häst för de pengarna.
 
Svar på fråga 1:
Javisst gör dem det. Jag kallar det hjärtepriser.
Fråga 2:
Har köpt en häst som låg ut för nära 100 000 för 30 000:-.
Det var lite att gå för långt egentligen med tanke på annonspriset för jag ville ha hästen men den var inte utbildad alls, behövde opereras och ganska så vild. (Inriden precis, i vuxen ålder.) Så det var vad jag tyckte vad ett rimligt pris utan att riskera att den såldes till ngn annan. Egentligen tycker jag den borde kostat max 20 000 men nu ser jag den som ett klipp då jag utbildat den och den visat sig räcka långt över än vad jag trodde den hade kapacitet för.

Fråga 3:
Nej det är inte fult att pruta men du får ha lite känsla för det oxh vara beredd på ett nej.

Fråga 4:
Vill du verkligen ha hästen och det är många på kö så ge inte skambud utan försök att diskutera fram ett lämpligt pris. Ofta är det så att om du inte vill betala begärt pris finns det någon annan som vill och kan. Vore synd att missa sin drömhäst:)
Jag tycker att 30 000 för en häst som behöver opereras, med oviss utgång antar jag, är rimligt, t o m i överkant. Givetvis beroende på varför den ska opereras men det är ett ingrepp och allt kan hända. Det är ju en chanstagning som också kan leda till förlorade 30 000 (+kostnader för att få den frisk). Men då är väl både säljare och köpare införstådd med saken.
 
Jag tycker att 30 000 för en häst som behöver opereras, med oviss utgång antar jag, är rimligt, t o m i överkant. Givetvis beroende på varför den ska opereras men det är ett ingrepp och allt kan hända. Det är ju en chanstagning som också kan leda till förlorade 30 000 (+kostnader för att få den frisk). Men då är väl både säljare och köpare införstådd med saken.
Det var ingen avancerat op, enligt min vet typ 1% risk att de inte skulle gå bra men ville ju som sagt ha hästen och kände att lägre bud hade ej gått när de fanns andra som ville köpa. ::)
 
Det var ingen avancerat op, enligt min vet typ 1% risk att de inte skulle gå bra men ville ju som sagt ha hästen och kände att lägre bud hade ej gått när de fanns andra som ville köpa. ::)
Nej, precis. En häst är värd så mycket som någon vill betala för den. Kul att det gick bra!
 
En ko kan hoppa 1m. Fyraåringar "ska" hoppa 1m. Att ha som krav att en vuxen, hel häst med ryttare som rider väl ska kunna gå 1m inom ett halvår är väl knappast att ta i? oavsett om den kostar 40, 50 eller 100. LB är att den öht ska gå på tygeln och göra övergångar på rätt ställe, gärna med bibehållen form. Tycker inte heller att det är något "extra" som borde dra upp priset, utan det borde ju ALLA vuxna hästar kunna. Jag är nöjd med hästarna jag hittade och provred, fick med en trevlig häst hem efter provridnings-svängen. Självklart är det "saker att göra" med den men den har grundförutsättningar för det jag vill. Tycker att 50 "ska" räcka till en fräsch ridhäst, men såklart finns det fler att välja mellan ju mer pengar man har att röra sig med. inget konstigt i det?

Det finns massor av vuxna, friska hästar som inte är i närheten av en tävlingsbana, och knappast skulle komma dit på ett halvår heller. Även om det skulle gå att träna upp hästen på ett halvår, så räcker det att den är lite spänd eller tittig för att det ska krävas mer än ett halvår för att den ska kunna prestera på tävlingsbanan.

Att du tycker att det borde vara så innebär inte att det är så. Massor med hästägare tränar t ex inte hoppning alls med sina hästar, inte konstigt om de hästarna inte är redo för 1 m efter ett halvårs träning, oavsett hur det borde vara. Fyraåringar som går en meter felfritt och är friska kostar normalt inte 40 000.
 
Tycker ärligt talat att det är skitsvårt att värdera en häst. Även fast jag inte primärt vill ha ut varje krona från den häst jag har till salu så vill jag eller inte undervärdera henne och riskera att hon säljs vidare av ngn som ser sin chans att tjäna en hacka. Har en häst som är lite under igångsättning då hon fick föl i somras. Har själv svårigheter att rida pga. ryggproblem men hatar tanken att sälja henne till ngn som bara sätter igång, tävlar lite och sen säljer. För hon skulle kunna gå lätta klasser imorrn bara på vilja om hon ville. Är säkert en sån som folk tycker har satt ett överpris just därför. (Tills jag får henne såld till rätt hem blir hon ju igångsatt mer och mer, tyvärr på bekostnad av min rygg...)
 
Tycker ärligt talat att det är skitsvårt att värdera en häst. Även fast jag inte primärt vill ha ut varje krona från den häst jag har till salu så vill jag eller inte undervärdera henne och riskera att hon säljs vidare av ngn som ser sin chans att tjäna en hacka. Har en häst som är lite under igångsättning då hon fick föl i somras. Har själv svårigheter att rida pga. ryggproblem men hatar tanken att sälja henne till ngn som bara sätter igång, tävlar lite och sen säljer. För hon skulle kunna gå lätta klasser imorrn bara på vilja om hon ville. Är säkert en sån som folk tycker har satt ett överpris just därför. (Tills jag får henne såld till rätt hem blir hon ju igångsatt mer och mer, tyvärr på bekostnad av min rygg...)

Jag tycker det är bättre att man börjar högt och sedan i så fall får sänka priset. Som du säger vore det en mardröm att sälja en häst för billigt och någon bara säljer vidare för att tjäna pengar.
 
Jag tycker det är bättre att man börjar högt och sedan i så fall får sänka priset. Som du säger vore det en mardröm att sälja en häst för billigt och någon bara säljer vidare för att tjäna pengar.
Fast om någon lägger tiden som krävs för att hästen ska öka i värde så är väl inte det mer än rätt? Hästen är ju inte värd mer än var den står i vid försäljning och som köpare står man ju isf dagligen med en risk att hästen 1) inte blir så bra som utlovad eller 2) att något händer- skada eller liknande. Jag har svårt att se mig själv betala ett "överpris för dagen".

Däremot skulle jag om jag var @Ottisen och om det skiljer mycket i vad hästen säljs för i dagsläget kontra om den tränas och tävlas ett halvår låna ut den på foder och på så sätt få den hjälpen. Skiljer det mycket kan man alltid göra upp om att fodervärden får en viss procent vid försäljning.
 
Fast om någon lägger tiden som krävs för att hästen ska öka i värde så är väl inte det mer än rätt? Hästen är ju inte värd mer än var den står i vid försäljning och som köpare står man ju isf dagligen med en risk att hästen 1) inte blir så bra som utlovad eller 2) att något händer- skada eller liknande. Jag har svårt att se mig själv betala ett "överpris för dagen".

Däremot skulle jag om jag var @Ottisen och om det skiljer mycket i vad hästen säljs för i dagsläget kontra om den tränas och tävlas ett halvår låna ut den på foder och på så sätt få den hjälpen. Skiljer det mycket kan man alltid göra upp om att fodervärden får en viss procent vid försäljning.

Och jag skulle ALDRIG låna ut en häst jag ville sälja på foder. För stor risk få tillbaka något som minskat i värde eller är osäljbart.

Så endera skulle jag sälja som hästen är för vad den är värd för dagen. Eller räkna på om tillridning antas ge mer prisökning än vad det kostar. Jmf med sälja bostad med eller utan renoverat kök. Kostar det 100' och renovera köket och värdet antas öka med 300' med renoverat kök skulle jag renovera köket. Antas värdet stiga med Max typ 120 000 skulle jag sälja den med orenoverat kök för det lägre priset.
 
Och jag skulle ALDRIG låna ut en häst jag ville sälja på foder. För stor risk få tillbaka något som minskat i värde eller är osäljbart.

Så endera skulle jag sälja som hästen är för vad den är värd för dagen. Eller räkna på om tillridning antas ge mer prisökning än vad det kostar. Jmf med sälja bostad med eller utan renoverat kök. Kostar det 100' och renovera köket och värdet antas öka med 300' med renoverat kök skulle jag renovera köket. Antas värdet stiga med Max typ 120 000 skulle jag sälja den med orenoverat kök för det lägre priset.
Nej jag skulle heller aldrig lämna ut på foder, aldrig i livet! Jag offrar hellre min egna rygg än min hästs väl och ve, i mitt fall handlar det inte om utbildning utan snarare konditionsträning och uppbyggnad. Annars skulle jag hellre skicka iväg på utbildning och faktiskt betala en duktig ryttare för jobbet. För min fördom är nog ändå att de duktiga är de som rider mkt och oddsen är nog att man inte letar foderhäst då utan tävlar och tränar egen/egna hästar regelbundet.
Nu är vi några månader in i igångsättningen redan men min poäng var snarare att jag inte vill riskera att sälja till ngn som ser sin chans och sen säljer till första bästa. Då får jag hellre sätta igång ordentligt själv.
 
Fast om någon lägger tiden som krävs för att hästen ska öka i värde så är väl inte det mer än rätt? Hästen är ju inte värd mer än var den står i vid försäljning och som köpare står man ju isf dagligen med en risk att hästen 1) inte blir så bra som utlovad eller 2) att något händer- skada eller liknande. Jag har svårt att se mig själv betala ett "överpris för dagen".

Klart man inte köper en häst för ett överpris, jag har inte pratat om några överpriser. Jag tycker att man börjar på det maxpris man kan tänka sig att hästen kan säljas för, fungerar inte det så kan man ju alltid sänka lite, istället för att någon köper billigt för att de ser sig kunna tjäna en hacka på en levande varelse. De flesta djurmänniskor borde väl inte vilja kämpa med att hitta ett bra hem, sälja sin häst för att någon sedan ska säljas vidare snabbt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 372
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 592
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp