Annons pris kontra faktiskt pris?

Det är väl inte ett dugg orimligt att en häst för 40-50 ska gå att tävla på med målmedveten träning ett halvår?

Om så, vem köper hästarna för 40-50? varför nöjer sig inte de med en ännu billigare häst om det ändå mest är skräp i den prisklassen...

Det är definitivt orimligt. Och det är inte ovanligt m ridskolor som köper hästar för 80'.
 
Det är definitivt orimligt. Och det är inte ovanligt m ridskolor som köper hästar för 80'.
Jag har bara insyn i ett fåtal ridskolors verksamhet och vad vad de söker och till vilken budget, har aldrig utgett mig för att tala för "alla ridskolor".

Tråkigt att vi kommit till det läget att det inte "går" att köpa hobbyhäst utan att ha 80-90 att röra sig med. Jag vet ju fortfarande vad jag hittat och provridit, lucky shot eller ej.
 
Det är inte tråkigt, det stavas m a r k n a d.
Totalt OT
Grattis på födelsedagen!
ina_dance5.gif
 
Jag har bara insyn i ett fåtal ridskolors verksamhet och vad vad de söker och till vilken budget, har aldrig utgett mig för att tala för "alla ridskolor".

Tråkigt att vi kommit till det läget att det inte "går" att köpa hobbyhäst utan att ha 80-90 att röra sig med. Jag vet ju fortfarande vad jag hittat och provridit, lucky shot eller ej.
Jag tycker att det är bra att priserna på hobbyhästar nu är högre. Det kostar så mycket att ta fram en häst att även 80-90 är billigt mot vad det hade kostat att ta fram den hästen själv.
Tyvärr gör det istället att många ryttare köper "fel" hästar vilket syns bland unghästarna idag- de är billigare för att de inte har hunnit kosta lika mycket att ta fram och så köper ryttare som kanske inte har kunskaperna egentligen en för ung häst som då inte får rätt utbildning eller pressas för hårt och går sönder i tidig ålder.
Det på sikt leder ju till att de välutbildade allroundhästarna- även de som inte är några stjärnor, kommer att bli ännu dyrare, för att det inte kommer finnas lika många.
 
Tråkigt att vi kommit till det läget att det inte "går" att köpa hobbyhäst utan att ha 80-90 att röra sig med. Jag vet ju fortfarande vad jag hittat och provridit, lucky shot eller ej.

Jag ser många hästar som är till salu för inget alls. Det är kraven runt omkring som kanske är orimliga?
Sedan är det väl frågan om du vill ha över ponnymåttet när du skriver hobbyhäst? För annars finns det massor av kallblod och de mindre attraktiva raserna som knappt kostar något alls hos de som inte vet att ta betalt för det de har.
 
Jag ser många hästar som är till salu för inget alls. Det är kraven runt omkring som kanske är orimliga?
Sedan är det väl frågan om du vill ha över ponnymåttet när du skriver hobbyhäst? För annars finns det massor av kallblod och de mindre attraktiva raserna som knappt kostar något alls hos de som inte vet att ta betalt för det de har.
Jag ser ju också "billiga" hästar men de finns ju inte enligt många i tråden. Möjligt att vi pratar om samma hästar men värderar tiden man lägger ner olika och därför anser andra att det är sjukt orimligt medan jag inte gör det.

Vet också att det går att leta andra raser osv om de räcker till för vad man vill göra, huvudsaken är ju att hästen har förutsättning för det man vill göra.

Fristående fundering: Tycker det är jättemärkligt att ingen sa till mig "irl" när jag letade häst att jag hade orimliga krav? Bollade ändå med ganska många yrkespersoner, inte en enda sa att det var en dålig ide/orimligt utan de alla höll med om att jag borde hitta vad jag söker och att det var en rimlig prisklass. Väldigt tråkigt (för mig på ett personligt plan) om ingen av de jag pratade med var ärliga mot mig utan "lät mig famla i mörkret". Förtar liksom lite grejen med att vända sig till mer erfarna för råd.
 
Jag har bara insyn i ett fåtal ridskolors verksamhet och vad vad de söker och till vilken budget, har aldrig utgett mig för att tala för "alla ridskolor".

Tråkigt att vi kommit till det läget att det inte "går" att köpa hobbyhäst utan att ha 80-90 att röra sig med. Jag vet ju fortfarande vad jag hittat och provridit, lucky shot eller ej.

Fast det du hittade är väl inte som beskrivit? Inte menat som kritik mot vad du hittat men gör diskussionen. Du hittade inte en okomplicerad tex?

Och det går utmärkt hitta hobbyhäst för under 50. Men inte en svenskfödd av halvblodstyp som inom 6 mån är startklar 1.00/LB med hobbyryttare och är frisk och okomplicerad.

Man kan inte blanda äpplen och päron i diskussionen. Eller försöka göra äppelpaj på blåbär.

Jag hitta en trevlig häst, jättetrevlig och vad jag sökte, för under 50'. Hon är av halvblodstyp, gick igenom vetbes ua, är helt okomplicerad i all hantering osv. Skulle kunna starta 1.00 och kan utföra rörelser i LB utan problem. Skulle kunna starta LB med annan ryttare. Snäll att klippa/sko/lasta/spola/hantera. Den snällaste häst jag nånsin träffat.
MEN... Hon är import, hon har ett rejält inkorrekt benställ fram, "frisk" får man ta med en nypa salt då ua på en vetbes inte säger mer än den dagen. Och muskulärt osv fanns en del att önska. Men ffa så mycket känslig i ridningen. Inte så man åker av om man hostar med lätt bli spänd, lätt störas av ryttaren osv. Provreds av många många som tackade nej iom känsligheten.

Jag älskar henne över allt annat, betecknar henne som bombsäker, trygg och okomplicerad. Hon är extremt lätt att åka på men knepigare att rida. Men hon var ett perfekt köp, jag fick min tanthäst med turbo, känner mig helt trygg i alla lägen på henne och hon har gett mig tillbaka glädjen i ridningen.

Men jag köpte INTE det som diskuteras ska kosta Max 50', halvblodstyp, startklar si oh så inom 6 mån, frisk och okomplicerad. Det gjorde jag inte.
 
Senast ändrad:
Vet vad en större ridskola tycker är "vad en skolhäst kostar" och då är en skolhäst alltså MINST 1m/LB, ofta högre utbildad i dressyren. Det är inga 80 000 de slänger sig med. Däremot ja, kan det finnas någon fysisk avvikelse eller att den inte går att rida ut på själv, men då något som inte spelar in ett dugg på tänkt användningsområde. Kan en större ridskola hitta lämpliga skolhästar på lätt nivå för den pengen, varför skulle då inte en privatperson kunna?

Det är definitivt orimligt. Och det är inte ovanligt m ridskolor som köper hästar för 80'.

Precis. Flera ridskolor inser att om de vill ha hästar som duger i en verksamhet så får de betala mer än 50k.

Jag sålde en D-ponny till en ridskola för precis 10 år sen - jag fick 50' för henne. Då var hon tävlad i hoppning lätta klasser (LD-LB tror jag) samt klubbdressyr upp till LB. Okomplicerad och snäll.
 
Jag sålde en D-ponny till en ridskola för precis 10 år sen - jag fick 50' för henne. Då var hon tävlad i hoppning lätta klasser (LD-LB tror jag) samt klubbdressyr upp till LB. Okomplicerad och snäll.
Är ju tragiskt om det inte hänt något med priserna på 10 år.
Min ridskola betalar runt 50-60 för ponnyerna och 60-70 för hästarna. Då är det mer än en gång som det slutar med att de får bytas ut av olika anledningar. Nu har de ännu en kravspecifikation i och med att de bara köper valacker som måste fungera i lösdrift.
Jag sålde min supersnälla häst, i lagom ålder, tävlad 130 felfritt för 70'. Då går han inte på tygeln, så priset sattes pga av det.
 
Jag tycker att det är bra att priserna på hobbyhästar nu är högre. Det kostar så mycket att ta fram en häst att även 80-90 är billigt mot vad det hade kostat att ta fram den hästen själv.
Tyvärr gör det istället att många ryttare köper "fel" hästar vilket syns bland unghästarna idag- de är billigare för att de inte har hunnit kosta lika mycket att ta fram och så köper ryttare som kanske inte har kunskaperna egentligen en för ung häst som då inte får rätt utbildning eller pressas för hårt och går sönder i tidig ålder.
Det på sikt leder ju till att de välutbildade allroundhästarna- även de som inte är några stjärnor, kommer att bli ännu dyrare, för att det inte kommer finnas lika många.
Ja, jag tycker också det är bra! Om priserna ligger på den nivån eller till och med lite högre börjar det bli attraktivt att ta fram hästar för gemene ryttare. Som det är idag ligger möjligheten för en uppfödare att gå plus eller jämnt upp i att få fram stjärnor för eliten - och då blir det det naturliga avelsmålet. Om uppfödaren kan få igen pengarna och kostnaden för att utbilda hästen till att bli trygg, lättriden och välfungerande blir det också attraktivt att göra det.
 
Jag ser ju också "billiga" hästar men de finns ju inte enligt många i tråden.
Vet också att det går att leta andra raser osv om de räcker till för vad man vill göra, huvudsaken är ju att hästen har förutsättning för det man vill göra.

Tycker också att det finns en del "billiga" hästar. Men det kanske beror på att jag aldrig letat efter ett stort halvblod. Har alltid varit mest för hästar runt 155cm och bara där åker prisnivån ner. Problemet verkar mer vara att hitta en som inte är skadad, svårriden eller dåligt hanterad.
 
Den som kan hitta ett svenskfött halvblod med trevlig stam runt fem till tio år. Frisk, sund, skadefri, lättriden och okomplicerad kan ju skicka ett pm till mig.
Jag har då inte sett något.
 
Den som kan hitta ett svenskfött halvblod med trevlig stam runt fem till tio år. Frisk, sund, skadefri, lättriden och okomplicerad kan ju skicka ett pm till mig.
Jag har då inte sett något.

Vi hittade en! Men det var banne mig inte lätt O_o tror vi åkt runt Sverige tre gånger om på provridningar den här sommaren!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 376
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 592
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp