Annons pris kontra faktiskt pris?

Varifrån kommer detta? nej det är inte mycket, men det är inte heller orimligt att hitta en häst på de premisserna. uppenbarligen hittade jag flera i rätt prisspann som provreds dvs ägarna var villiga att släppa inom min budget. Klart det hade funnits fler hästar om jag hade haft 70, 80 eller 100 att röra mig med, men nu var det inte så.

Jag tycker 50 är skitmycket för en häst "i sina bästa år" som man ändå behöver lägga jättemycket jobb och foder på för att få igång i de absolut lägsta klasserna. Så såna hästar får inte följa med hem till den prislappen...? Tycker någon annan att det är värt och vill betala - absolut, good for them, köp den? Men vad ska man säga till säljaren, det bästa är väl att vara ärlig? "Fin häst men inte till den prislappen idag".

Jag menade att du söker i ett lågt prisspann sett till vad du söker. Varken mer eller mindre.

Alltså att det du tycker är rimlig prisklass och vad du tycker de ska kunna (du skrev "jag tittade ju på häst för lätta klasser inom ett halvår i rimlig prisklass för det. dvs tycker att en häst för upp till 50 ska kunna starta 90-1m eller LB dressyr inom ett halvår om man tränar för det.") inte riktigt är hur det ser ut på marknaden.
 
Jag menade att du söker i ett lågt prisspann sett till vad du söker. Varken mer eller mindre.
En ko kan hoppa 1m. Fyraåringar "ska" hoppa 1m. Att ha som krav att en vuxen, hel häst med ryttare som rider väl ska kunna gå 1m inom ett halvår är väl knappast att ta i? oavsett om den kostar 40, 50 eller 100. LB är att den öht ska gå på tygeln och göra övergångar på rätt ställe, gärna med bibehållen form. Tycker inte heller att det är något "extra" som borde dra upp priset, utan det borde ju ALLA vuxna hästar kunna. Jag är nöjd med hästarna jag hittade och provred, fick med en trevlig häst hem efter provridnings-svängen. Självklart är det "saker att göra" med den men den har grundförutsättningar för det jag vill. Tycker att 50 "ska" räcka till en fräsch ridhäst, men såklart finns det fler att välja mellan ju mer pengar man har att röra sig med. inget konstigt i det?
 
En ko kan hoppa 1m. Fyraåringar "ska" hoppa 1m. Att ha som krav att en vuxen, hel häst med ryttare som rider väl ska kunna gå 1m inom ett halvår är väl knappast att ta i? oavsett om den kostar 40, 50 eller 100. LB är att den öht ska gå på tygeln och göra övergångar på rätt ställe, gärna med bibehållen form. Tycker inte heller att det är något "extra" som borde dra upp priset, utan det borde ju ALLA vuxna hästar kunna. Jag är nöjd med hästarna jag hittade och provred, fick med en trevlig häst hem efter provridnings-svängen. Självklart är det "saker att göra" med den men den har grundförutsättningar för det jag vill. Tycker att 50 "ska" räcka till en fräsch ridhäst, men såklart finns det fler att välja mellan ju mer pengar man har att röra sig med. inget konstigt i det?
1 m bör de flesta hästar kunna hoppa, men att alla hästar ska kunna göra det med orutinerade ryttare är inte riktigt samma sak.
 
För min del är jag då beredd att betala mycket för en häst, kallblod, som har förutsättningar för något (exteriört snygg och fått högt på treårstestet) men som inte gjort något alls de första fem åren.
Än har det tagit 2 år utan större resultat men köpt som både oinriden och endast satt i vagn.

För mig är 50´väldigt lite för en häst som är ordentligt inriden med, förutsätter jag, trevlig gång och halvblod men inte uppnår resultat förrän om 6 månader.
 
En ko kan hoppa 1m. Fyraåringar "ska" hoppa 1m. Att ha som krav att en vuxen, hel häst med ryttare som rider väl ska kunna gå 1m inom ett halvår är väl knappast att ta i? oavsett om den kostar 40, 50 eller 100. LB är att den öht ska gå på tygeln och göra övergångar på rätt ställe, gärna med bibehållen form. Tycker inte heller att det är något "extra" som borde dra upp priset, utan det borde ju ALLA vuxna hästar kunna. Jag är nöjd med hästarna jag hittade och provred, fick med en trevlig häst hem efter provridnings-svängen. Självklart är det "saker att göra" med den men den har grundförutsättningar för det jag vill. Tycker att 50 "ska" räcka till en fräsch ridhäst, men såklart finns det fler att välja mellan ju mer pengar man har att röra sig med. inget konstigt i det?

Du förstår inte. Jag vänder mig inte emot eller värderar vad du tycker. Jag bara konstaterar att marknaden ser det inte så.

Jag letade det du letade med en Max prislapp på ca 30'. Dock liten häst vilket drar ner priset lite. Men jag var ändå helt medveten om att jag hade låg budget sett till vad jag sökte. Och det räcker. Bara man är medveten om det. Och jag hittade vad jag sökte, med lite tur och en del jobb.

Men man kan inte blunda för att en häst av halvblodstyp som är startklar lätta klasser hopp och dressyr samt är frisk och okomplicerad värderas högre än 50' på marknaden. Man kan leta med mindre budget, man kan göra fynd osv. Och man får det.

Men om jag tycker att mjölk ska kosta 1 kr/l och kan hitta tre bönder som säljer för det ändrar inte att marknadspriset på mjölk är mycket högre. De flesta värderar mjölk betydligt högre än mig. Vilket gör jag får vara inställd på att kompromissa, eller leta längre och har ett mindre utbud.

Så blanda inte ihop egen åsikt med marknadsvärde :)
 
jag har väl aldrig skrivit att hästen ska ha en orutinerad ryttare?

Fast det finns ju olika rutinerade ryttare med och olika skickliga ryttare oavsett rutin. Och för all del olika "kapacitet". Min fröken skulle kunna gå 1.20 imorgon med en annan ryttare. En starkare ryttare som orkade rida ihop henne mer tex. Med mig går hon 0.70, vi har startat 0.80 men jag orkar inte rida ihop henne tillräckligt för att rå på henne och hon blir stark och flack. Jag räknar med att en vinters hårdträning ska göra oss klar för 0.80 till våren.

Så hon skulle om två olika personer provred henne bedömas HELT olika. Och visar att kapacitet är en sak, men ridbarhet, hur mkt ridning som krävs osv är en annan. Och där märks det stor skillnad på vad som sitter i sadeln, utan att för den delen blanda in orutinerade ryttare.

På samma vis har en hetsig och nervig häst klar för 1.00 en annan prislapp än en cool, lätt och okomplicerad häst klar för 1.00 - även om de har samma kapacitet.

Så jag hävdar att häst startklar 1.00/LB som är av halvblodstyp, frisk samt okomplicerad har ett högre marknadsvärde än Max 50 000 kr. Även om man kan hitta exemplar billigare.
 
Du förstår inte. Jag vänder mig inte emot eller värderar vad du tycker. Jag bara konstaterar att marknaden ser det inte så.

Jag letade det du letade med en Max prislapp på ca 30'. Dock liten häst vilket drar ner priset lite. Men jag var ändå helt medveten om att jag hade låg budget sett till vad jag sökte. Och det räcker. Bara man är medveten om det. Och jag hittade vad jag sökte, med lite tur och en del jobb.

Men man kan inte blunda för att en häst av halvblodstyp som är startklar lätta klasser hopp och dressyr samt är frisk och okomplicerad värderas högre än 50' på marknaden. Man kan leta med mindre budget, man kan göra fynd osv. Och man får det.

Men om jag tycker att mjölk ska kosta 1 kr/l och kan hitta tre bönder som säljer för det ändrar inte att marknadspriset på mjölk är mycket högre. De flesta värderar mjölk betydligt högre än mig. Vilket gör jag får vara inställd på att kompromissa, eller leta längre och har ett mindre utbud.

Så blanda inte ihop egen åsikt med marknadsvärde :)
Tycker ändå att du utryckte dig märkligt från början. tillägget var ju inte där från början heller, svårt att tolka någon då. Lite oklart varifrån påpekandet kom från början, om du nu vet att man kan hitta rätt häst med lite letande.

Står det "hoppar bana 110 hemma, LB dressyr" i annonsen är det väl inte ett dugg orimligt att anta att hästen är både i kondition för det och på den nivån? Om de då är utsatta inom rätt prisspann, är det väl helt ok att ringa och provrida? Om hästen inte motsvarar vad som står i annonsen måste det ju ändå vara läge att berätta för säljaren varför man inte skriver kontrakt på fläcken (eller när man ringer dagen efter)? Tråden rör huruvida hästar säljs för utsatt pris. Det är ju rimligt som säljare att hålla annonstexten och prislappen i linje med vad man faktiskt har för häst. Annars säljs ju nte hästen för utsatt pris, i alla fall inte till mig.

Jag har alltid varit medveten om att jag inte får en "färdig" okomplicerad hej och hå häst för det jag vill göra, för min budget samma dag som jag börjar leta. Något får man ge avkall på. I mitt fall blev det inte ridskolehästmentalitet (alla kan rida) utan en betydligt skarpare.

Det finns ganska många ridhästar ute för upp till 50 som sägs ska kunna göra det jag letade efter. I alla fall fanns det förra året då jag letade, just idag har jag sämre koll. Det KRYLLAR inte av dem, men det är absolut inga undantagshästar. och ja, man har fler att välja mellan ju större budget man har.
 
Tycker ändå att du utryckte dig märkligt från början. tillägget var ju inte där från början heller, svårt att tolka någon då. Lite oklart varifrån påpekandet kom från början, om du nu vet att man kan hitta rätt häst med lite letande.

Står det "hoppar bana 110 hemma, LB dressyr" i annonsen är det väl inte ett dugg orimligt att anta att hästen är både i kondition för det och på den nivån? Om de då är utsatta inom rätt prisspann, är det väl helt ok att ringa och provrida? Om hästen inte motsvarar vad som står i annonsen måste det ju ändå vara läge att berätta för säljaren varför man inte skriver kontrakt på fläcken (eller när man ringer dagen efter)? Tråden rör huruvida hästar säljs för utsatt pris. Det är ju rimligt som säljare att hålla annonstexten och prislappen i linje med vad man faktiskt har för häst. Annars säljs ju nte hästen för utsatt pris, i alla fall inte till mig.

Jag har alltid varit medveten om att jag inte får en "färdig" okomplicerad hej och hå häst för det jag vill göra, för min budget samma dag som jag börjar leta. Något får man ge avkall på. I mitt fall blev det inte ridskolehästmentalitet (alla kan rida) utan en betydligt skarpare.

Det finns ganska många ridhästar ute för upp till 50 som sägs ska kunna göra det jag letade efter. I alla fall fanns det förra året då jag letade, just idag har jag sämre koll. Det KRYLLAR inte av dem, men det är absolut inga undantagshästar. och ja, man har fler att välja mellan ju större budget man har.

Som sägs ja. Men det märkte de ju själv att vad som sägs och verkligheten är inte alltid ens på samma karta. Men jag uttrycker det såhär då. De hästar av halvblodstyp som VERKLIGEN ÄR startklara 1.00/LB, friska och okomplicerade kostar i 99 fall av 100 mer än 50 000. så att hävda att Max 50 för en sån häst är en rimlig prisklass är enligt mig att leva i en verklighet som avviker från hur marknaden är. Att HA Max 50' och vilja ha samt leta en sådan häst är inget fel med så länge man är medveten om att man måste hitta hästar som ligger under marknadsvärde (dvs är fynd) eller som INTE är något av det man söker (och därmed få ner pris)

Vill/kan du fortfarande inte förstå kan jag inte förklara bättre.
 
Jag föder upp hästar och jag sätter det pris jag vill ha. Den försöker pruta utan att ha sett hästen kommer inte att få se den heller. Den som försöker pruta på plats utan att ha någon bra anledning får också åk hem utan häst. Finns ingen som helst anledning för mig som säljer ganska många hästar att lägga ut en häst med prutmån.
Samma när jag köper häst så tittar jag inte på hästar som har högre prislapp än vad jag har råd med. Hittar jag något fel på en häst kan prata om att reducera priset. Men jag prutar inte vid köp och jag säljer inte till den som försöker pruta.
Hade jag ont om plats eller liknande hade jag hellre gett bort en häst till någon seriös person än sälja till prutar. Jag litar helt enkelt inte på folk som inte har råd att köpa till utannonserat pris.
 
Som sägs ja. Men det märkte de ju själv att vad som sägs och verkligheten är inte alltid ens på samma karta. Men jag uttrycker det såhär då. De hästar av halvblodstyp som VERKLIGEN ÄR startklara 1.00/LB, friska och okomplicerade kostar i 99 fall av 100 mer än 50 000. så att hävda att Max 50 för en sån häst är en rimlig prisklass är enligt mig att leva i en verklighet som avviker från hur marknaden är. Att HA Max 50' och vilja ha samt leta en sådan häst är inget fel med så länge man är medveten om att man måste hitta hästar som ligger under marknadsvärde (dvs är fynd) eller som INTE är något av det man söker (och därmed få ner pris)

Vill/kan du fortfarande inte förstå kan jag inte förklara bättre.

Håller med dig! Inte ens den gången jag köpte mitt halvblod, vilket nu är 13 år sen, fanns det särskilt många hästar som gick LB/LB för under 50.000. De som fanns var det något fel på. Svårriden, svårlastad, går ej att rida ut, pålagringar, gammla skador, shivering, fullblod direkt från banan, import, äldre osv. Jag provred flera och hittade fysiska fel med alla trots att de annonserades som friska utan skador (men ojdå, vi har aldrig sett att hästen är svullen i senan, har ringkota, olika stora hovar, inte kan lyfta bakbenen etc).

Att hitta en lättklasshäst för 50.000 i dag är jättesvårt och kostar den under 50 har den i regel ett eller flera fel. Runt 75.000+ kr verkar de flesta ligga, om man bortser från övervuxna ponnys, fullblod, pensionärer och importer med tveksam historik och hälsa.
 
Som sägs ja. Men det märkte de ju själv att vad som sägs och verkligheten är inte alltid ens på samma karta. Men jag uttrycker det såhär då. De hästar av halvblodstyp som VERKLIGEN ÄR startklara 1.00/LB, friska och okomplicerade kostar i 99 fall av 100 mer än 50 000. så att hävda att Max 50 för en sån häst är en rimlig prisklass är enligt mig att leva i en verklighet som avviker från hur marknaden är. Att HA Max 50' och vilja ha samt leta en sådan häst är inget fel med så länge man är medveten om att man måste hitta hästar som ligger under marknadsvärde (dvs är fynd) eller som INTE är något av det man söker (och därmed få ner pris)

Vill/kan du fortfarande inte förstå kan jag inte förklara bättre.
det är ju inte startklar idag som åsyftas

Jag förstår vad du menar men håller inte fullt med. Däremot håller jag fast vid att du började den här diskussionen märkligt.

Det är väl inte ett dugg orimligt att en häst för 40-50 ska gå att tävla på med målmedveten träning ett halvår?

Om så, vem köper hästarna för 40-50? varför nöjer sig inte de med en ännu billigare häst om det ändå mest är skräp i den prisklassen...?

Vet vad en större ridskola tycker är "vad en skolhäst kostar" och då är en skolhäst alltså MINST 1m/LB, ofta högre utbildad i dressyren. Det är inga 80 000 de slänger sig med. Däremot ja, kan det finnas någon fysisk avvikelse eller att den inte går att rida ut på själv, men då något som inte spelar in ett dugg på tänkt användningsområde. Kan en större ridskola hitta lämpliga skolhästar på lätt nivå för den pengen, varför skulle då inte en privatperson kunna?
 
Jag prutade ner min häst ca 20 000 kr, men utan att utrustning följde med. Egentligen hamnade hästen 20 000 kr över min budget, men visste att det var den hästen jag skulle ha, så köpte henne ändå. Hade inte köpt om köparna inte hade gått med på prutningen förstås (40 000kr över budget var lite saftigt), blev en snabb affär när de väl bestämde sig.
 
Hejsan!

Övervärderar ägare sina hästar när de sätter pris på annons? Hur mkr kan annons pris samt "faktiskt" pris skilja? Är det fult att pruta? om inte i vilket läge gör man det?
Hur har ni gjort?
Tack för svar!:)

Svar på fråga 1:
Javisst gör dem det. Jag kallar det hjärtepriser.
Fråga 2:
Har köpt en häst som låg ut för nära 100 000 för 30 000:-.
Det var lite att gå för långt egentligen med tanke på annonspriset för jag ville ha hästen men den var inte utbildad alls, behövde opereras och ganska så vild. (Inriden precis, i vuxen ålder.) Så det var vad jag tyckte vad ett rimligt pris utan att riskera att den såldes till ngn annan. Egentligen tycker jag den borde kostat max 20 000 men nu ser jag den som ett klipp då jag utbildat den och den visat sig räcka långt över än vad jag trodde den hade kapacitet för.

Fråga 3:
Nej det är inte fult att pruta men du får ha lite känsla för det oxh vara beredd på ett nej.

Fråga 4:
Vill du verkligen ha hästen och det är många på kö så ge inte skambud utan försök att diskutera fram ett lämpligt pris. Ofta är det så att om du inte vill betala begärt pris finns det någon annan som vill och kan. Vore synd att missa sin drömhäst:)
 
det är ju inte startklar idag som åsyftas

Jag förstår vad du menar men håller inte fullt med. Däremot håller jag fast vid att du började den här diskussionen märkligt.

Det är väl inte ett dugg orimligt att en häst för 40-50 ska gå att tävla på med målmedveten träning ett halvår?

Om så, vem köper hästarna för 40-50? varför nöjer sig inte de med en ännu billigare häst om det ändå mest är skräp i den prisklassen...?

Vet vad en större ridskola tycker är "vad en skolhäst kostar" och då är en skolhäst alltså MINST 1m/LB, ofta högre utbildad i dressyren. Det är inga 80 000 de slänger sig med. Däremot ja, kan det finnas någon fysisk avvikelse eller att den inte går att rida ut på själv, men då något som inte spelar in ett dugg på tänkt användningsområde. Kan en större ridskola hitta lämpliga skolhästar på lätt nivå för den pengen, varför skulle då inte en privatperson kunna?

Du vägrar förstå?

Var har jag skrivit att allt som inte är halvblodshästar som kan gå 1.00/LB samt är friska och okomplicerade är skräp?

Och det du nämnde ridskolan köpte är INTE frisk, okomplicerad halvblodstyp redo starta det du skrivit.

Men vill du leva i din verklighet ska jag inte hindra. Antagligen har vi även olika innebörd i "startklar" (om X tid), "frisk" samt "okomplicerad".

Du köpte väl en import om jag inte minns galet? Där har du en faktor som sänker priset. Eftersom frisk blir extremt subjektivt och svårbedömt.
 
Jag annonserar det pris jag vill ha dvs vad jag anser hästen vara värd för stunden. Jag har endast en gång gått ned i pris vid försäljning, men då var det internationell elitryttare som köpare och jag hade andra fördelar av att hästen skulle hamna just där.

Jag hade en lovande häst som såldes som 5-åring med möjlighet att kvala till årets alla championat. En ryttare provred flera ggr och älskade hästen. Vi småpratade lite och var eniga om att ryttaren inte skulle kunna gå in i 120 direkt eftersom hästen inte var helt lätt för ryttaren, men att det under året säkert skulle gå bra. Det använde ryttaren sen som argument för att försöka pruta 20% av priset! Det blir rätt mycket på en häst i den prisklassen och dessutom med ett argument att ryttaren inte var duktig nog, inget ont om hästen? De fick inte köpa givetvis och hästen gick flera 120 felfritt veckorna efter...
 
Du vägrar förstå?

Var har jag skrivit att allt som inte är halvblodshästar som kan gå 1.00/LB samt är friska och okomplicerade är skräp?

Och det du nämnde ridskolan köpte är INTE frisk, okomplicerad halvblodstyp redo starta det du skrivit.

Men vill du leva i din verklighet ska jag inte hindra. Antagligen har vi även olika innebörd i "startklar" (om X tid), "frisk" samt "okomplicerad".

Du köpte väl en import om jag inte minns galet? Där har du en faktor som sänker priset. Eftersom frisk blir extremt subjektivt och svårbedömt.
jag har inte dryftat så mycket om hästköpet på sociala media men jag har köpt en svenskfödd från uppfödaren. Försäkrad i ett och samma bolag sedan födsel. Full historik. Uppfödaren kontaktade mig på min köpesannons. (fullt medveten om att just denna häst blev min tack vare detta och att hon antagligen sänkte priset åt mig)

De sista kandidaterna var alla svenskfödda från uppfödaren. Hobbyuppfödare som behållt hästen "för länge" och insett att den kostar och skulle kunna komma till glädje någon annanstans. Jag hade flera såna inom rimligt avstånd (nu åkte jag visserligen 40 mil enkel väg för provridning men ja). Av de jag kollade på var det bara den jag tillslut köpte som kontaktade mig via köpesannonsen, de andra var till salu på annons för något belopp inom min budget.

En åtta-nio-åring som inte gjort så mycket och mest kostar pengar hemma/motionsrids i skogen sätts gärna ut lite lägre än en likadan som någon rider för tränare varannan vecka. Fullt medveten om vilka summor folk försöker sälja sina hästar för men tråden handlar ju om ifall de verkligen får ut pengarna de begär eller ej.

Jag vet inte hälsostatus på varenda skolhäst de har men har svårt att tro att allihop är där pga skada/obrukbarhet även om några säkert hamnat där pga att de inte håller för det säljaren tänkt sig. Det är fina hästar som lär många elever rida väl och även tävlar lokalt.

Här någonstans får vi agree to disagree. Jag vet vad jag hittat och träffat under mina provridningar, om det är tur eller bara enorm okunskap från min sida (??) låter jag vara osagt. Meeen så är det.
 
Jag är nog en av få som köpt en häst för högre pris än vad som stod i annonsen :D ägaren hade bråttom att bli av med honom och annonserade ut billigt, jag fastnade för hästen direkt och när det var dags för köp tyckte ägaren att "egentligen är han ju värd mer" och ville helt plötsligt ha mer. Det gällde ändå så lite pengar och jag ville absolut ha hästen så jag betalade och var glad ändå...

Och jag har sålt en häst för mer än vad som stod i annonsen :D Satte först ett lite högt pris med prutmån, sänkte pga lågt intresse, fick två köpare så det blev budgivning och vi kom upp i utgångspriset igen..!

Jag tycker det är så otroligt svårt med prissättning av hästar. Det är liksom aldrig så enkelt att man kan sätta pris efter stam, resultat, utbildning eller lynne. Och det den ena köparen värderar högt tycker den andre är värdelöst. Det är säkert en bidragande orsak till att många hästar anses ligga fel i pris!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 376
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 592
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp