Annan ryttare på er häst?

bigganl

Trådstartare
Hur reagerar era hästar om någon annan ridit? om de inte är vana att ´någon annan än ni rider?
Jag har inte låtit någon annan rida min häst sedan i vintras. Då hade jag en medryttare som red en gång i veckan. Sen har jag ridit henne helt själv och vi har utvecklats massor sedan dess. Igår fick grannen rida. Jag bad henne rida ut för jag vill inte att någon annan rider henne i paddocken som inte rider på samma sätt som jag (AR). Nu hade hon ridit i paddocken i alla fall och det hade gått så bra tyckte hon. När jag red i dag kändes det som om sista året inte funnits. Hästen var precis så stark och spänd som hon var för ett år sen. Det var ingen trevlig upplevelse. Men hur kan en enda ritt påverka så mycket? Det fattar inte jag. Nu ska jag rida själv i fortsättningen. Det här var inte roligt.
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Jag har letat med ljus och lykta efter en medryttare - nu har jag äntligen hittat en som passar på min häst. Vi red ut igår och min häst som är fegheten själv, var coollugn:bump: Medryttaren är nämligen den lugnaste människa jag träffat, tror inte hon vet vad "stressa uppsig" är, vilket ger både mej och hästen en lugnande effekt. Det har "bara" tagit mej 3år att hitta rätt, så håll ut;)
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Nej jag vill inte ha någon längre. Om hon reagerar så häftigt förlorar jag bara på medryttare. Min AR tränare har ridit henne men eftersom hon rider på samma sätt som jag reagerade inte hästen alls. Traditionell ridning funkar inte alls på henne. Hon blir som ett järnstaket att sitta på som vältrar sig på handen och drar sig framåt med frambenen. AR ridningen hjälper henne att bära bakifrån. Hon fick säkerligen ett stöd av tygeln häromdan och då är det kört. Ger man henne ett stöd där slutar hon arbeta bak och vältrar sig glatt i handen på ryttaren. Hon får hellre en extra vilodag emellanåt och jag får behålla min glada, mjuka och bärande häst.
(det är tråkigt bara att reaktionen var så stor, Det kanske kan fungera bättre om ett år eller så)
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Mina hästar är vana att det rider flera olika ryttare på dem, så det är inga problem alls. Visserligen så kan väl nackdelen vara den att alla rider påolika sätt, vilket kan skapa problem för en ryttare som inte är så rutinerad att rida efter att någon annan inte så rutinerad ryttare ridit. fast jag själv som ägare till flera hästar tycker att det är bra att dom vänjer sig vid andra ryttare också, för tänk om jag skulle skada mig och inte kunna rida själv på bra länge.
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Hm, det är svårt det där om hästen reagerar SÅ kraftigt på en enda ritt... Är ju svårt att hitta någon som rider exakt som en själv :smirk:

Min häst har ju aldrig haft de problem du haft med din, så henne har jag hela tiden kunnat låta andra rida. Men hon har väldig koll på när det är jag som rider, då är hon på ett sätt - och med medryttaren på ett annat. Vet precis vad som förväntas av henne.
Flertalet människor har ridit henne senaste tiden för att få prova sadeln eller för att få känna vilken typ av ridning jag försöker förmedla och det har inte varit några problem alls.
Mest ryttarna som haft problem - har de suttit lite snett elr så, så kan det hända att hon gjort både slutor och öppnor utan att de önskat det :angel:

Lycka till med letandet - annars dör hon inte av att vila emellan heller!
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Min häst har aldrig påverkats av att någon annan har ridit honom.

Däremot är det väldigt intressant att se någon duktig ryttare rida honom riktigt bra (å även lite kul när någon inte reder ut honom :devil: )
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Jag måste ha bästa tänkbara i sånahär situationer då jag själv inte har tid att rida min ponny :angel:

Min storasyster hjälper mig då jag inte kan eller då jag inte orkar, det är nämligen så att det är hon som ridit in ponnyn :smirk: Så de där problemen med negativa reaktioner efter andra ridit henne finns inte alls, däremot tvärtom! Plus att om hon är jobbig en dag så kan alltid syster rida dagen efter och då löser sig det mesta, systern kan ju liksom ponnyn utantill :devil: :devil:
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Mitt sto blir stressad. Ingen annan än jag rider henne, punkt slut.
Valacken bryr sig inte så mkt, han är lika dum med alla. :D
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

jag har inte låtit någon annan rida min häst :o vet att många rider lika bra om inte bättre än mig men jag vill inte riskera att det händer något. Min häst är busig och kan få för sig en hel del . Om den som rider åker av då o det händer något så är det jag som får stå för det. Sen är hon svår...man får inte göra det ena eller det andra och tvinga henne går inte. Klart jag kanske låter någon av mina kompisar rida henne någon gång. men de blir i paddock i så fall...iaf första gången
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Min ena ponny är väldigt känslig i munnen. Enda nybörjaren hon vill ha på ryggen är min pojkvän (han är naturtalang ;) ) Hon gillar inte heller ryttare som kommit till en viss nivå och fått dille på att rida hästarna i form och ska såga och dra och slita. Hon gör aldrig någon annan protest än att dra upp huvudet. När jag sedan ska rida så är hon spänd och vill inte att man ska ta i henne, då går det inte att jobba henne. Man får rida ut i en vecka tills hon förstått att ingen ska dra i hennes mun. De andra hästarna har inga problem med andra ryttare...
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Min häst är lite rädd för nya människor och det är bara jag och förra ägaren som har ridit henne, men testade en gång med en annan ryttare som var Väldigt duktig, men efter ett halv varmv stegrade hästen och slog över i ren panik, men varken hästen eller ryttaren skadades. ¨så hon sa att det är lika bra att ja rider lite till i skritt bara så hästen lugnar sig och mycket riktigt då gick allt bra, så jag tycker det är bäst att hon får stå i vila ett tag om jag inte kan åka ut. bättre att min häst är pigg än rädd. och med risk för att någon skadar sig. fast alla hästar är ju olika;)
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Detta har jag också funderat på ganska mycket. Min häst har sysslat med en del ovanor som att bita fast i bettet och sedan rusa iväg. Med mycket jobb har jag nästan fått bort detta beteende helt och hållet. Men så fort någon som inte är van vid hans trix sätter sig upp och så tar han chansen att testa ryttaren. Och lyckas han rusa iväg med den ryttaren, ja då kan jag vänta mig att han provar detsamma med mig nästa gång jag rider. Det är väldigt tråkigt! Så därför föredrar jag att rida honom själv. Men jag antar att hästar är ett vanedjur och detta beteende sitter i sedan många år tillbaka (flera ägarbyten pga. detta också) hos min häst.

Däremot, är det en mycket duktig ryttare som har ridit min häst, då är det som att sitta upp på en annan häst! Det gäller bara att själv sträva efter att kunna rida honom på bästaste sätt!
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Han kör upp huvudet och gapar. Oavsett utbildningsgrad på ryttaren. Däremot gör han aldrig så med ett barn på ryggen.
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Jag försöker välja mina ryttare och släpper inte upp vem som helst.

Antingen rena nybörjare, som inte stör hästen eller kräver något alls.

Eller också

Kompisar, som jag känner från tidigare hästår och som tänker och rider på ungefär samma vis som mig.

Rider någon annan min häst, enstaka gånger sköter sig Tima som en prinsessa och inget särskilt händer. Men rider samma person ett par gånger, kommer :devil: fram i Tima och hon testar med att lägga huvudet på sned, gapa, köra upp huvudet i vädret, åla sig fram eller börja springa baklänges.

Men vanligtvis är det bara jag som rider min dam, så jag har ingen att skylla på om hästen får spunk... :rofl:
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Han kör upp huvudet och gapar. Oavsett utbildningsgrad på ryttaren. Däremot gör han aldrig så med ett barn på ryggen.

Ont i ryggen? Kanske kan vara så eftersom att det verkar på din beskrivning som att mindre vikt/belastning resulterar i "snäll" häst? :idea:
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Förmodligen inte, nyligen undersökt av ET. Däremot protesterar han över när någon annan ställer stora krav. Mig kan han acceptera.
Nybörjare alla sorter och storlekar tycker han är helt ok. :D
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Min ponny visar bara vad hon tycker. Kräver någon ny förmycket av henne så är det som att försöka prata till en vägg. Men rider jag eller mamma henne så går det bra men mamma kan inte särskillt mycket...Men för mej går det väldigt lätt och jag har fått inse att vissa dagar kan man kanske inte göra det som man hade tänkt sej
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Ingen annan än mig och min mamma(som inte har ridit alltför mycket på typ de senaste 20åren) får rida min häst...ingen annan! och så är det bara oavsett hur duktiga ryttare är..hellre vilar han än går med andr...fått höra förr att jag bara är ego och sådär men det struntar jag i...för jag är otroligt självisk när det gäller min häst...han är min och ingen ridskolehäst som andra ska sitta och rida på!

sen gillar han inte heller några andra ryttare..han stannar och vill inte gå fram och bråkar och stretar emot och är allmänt jävlig mot andra..spelar ingen roll om de är nybörjare eller proffs!(vet det eftersom ett par st har hoppat upp på han och försökt rida han,typ ett par kompisar och ett par ridlärare).
 
Sv: Annan ryttare på er häst?

Det är lite det jag är inne på som du skrev. När man ridit och hästen blivit av med ovanor så är det inte roligt när de kommer tillbaka igen. Det tar tid och mycket arbete att jobba bort dåliga vanor men kan gå blixtsnabbt för hästen att ta upp dem igen. Min häst som inte backat ner i diken på ett halvår backade ner i ett dike det första hon gjorde med ryttaren i måndags. Ska bli intressant att se om hon försöker med mig när jag ska rida ut imorgon. (jag ger mig katten på att hon försöker)
Nej ska jag låna ut henne igen ska det absolut BARA vara frågan om uteritt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 878
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp