Sv: annan hund som sällskap
Oftast blir det bara två hundar ( istället för en ) som ligger hemma och sover.
Jag tycker inte att två hundar är skäl för att lämna dem längre stunder än om dom vore ensamma.
Lite KL och allmänt svar i tråden, men återkoppling på citatet.
Jag håller med om detta, men samtidigt tycker jag att den tid man lämnar dem ensamma (som inte ska vara längre än om hunden hade varit helt själv) känns bättre när de är två kompisar som är trygga med varandra ändå. Alltså: Jag har mindre dåligt samvete för att lämna två hundar i 4-5 h än jag hade att lämna en tidigare, men jag lämnar dem inte längre bara för att de är två. Lät lite snurrigt, men hoppas ni förstår vad jag menar.
Vi hade heller inga som helst bekymmer att ensamhetsträna vår yngre hund när hon var valp (men gjorde det väldigt långsamt och försiktigt, i och för sig) då hon hade tryggheten i sin vuxna kompis. Båda hundarna går även fint att lämna helt ensamna, men har nog inte varit lämnade helt ensamna utan kompisen mer än en timme eller så, men det har funkat fint det med.
Två otrygga hundar eller hundar som inte trivs speciellt väl i hop mår nog snarare sämre än bättre av att lämnas ensamma tillsammans utan människans trygghet.
Man kan dock INTE jämföra hundar och hästar, då hundarna är beroende av sin mänskliga flock på ett HELT annat sätt än hästarna, som ju egentligen är nöjda bara de har mat, vatten, hage och HÄSTPOLARE. För hästarna är ju hästkompisar A och O, men för hundarna är människorna viktigare än andra hundar.