annan hund som sällskap

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Monkmonk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 927
M

Monkmonk

Har länge undrat på en sak..
alltså, klart jag förstår att en hundkompis inte är lika "bra" som en människompis för hunden då den är ensam hemma, men är den andra hundkompisen till så mycket "hjälp".. svårt att förklara men, om man har 2 hundar, ger de varann "positivt" sällskap ?
hoppas ni fattade vad jag menar ;)

Sv: annan hund som sällskap

Har haft både en och två hundar. Hos mej funkar det bäst med två, kanske beror på mitt dåliga samvete? Men de verkar lugnare när de är två. Jag ger dom "matte-tid" en och en. I familjen så jobbar vi mycket oregelbundna tider så det är inte ofta de är ensamma hemma.

Oftast blir det bara två hundar ( istället för en ) som ligger hemma och sover.

Jag tycker inte att två hundar är skäl för att lämna dem längre stunder än om dom vore ensamma.

Oftast blir det bara två hundar ( istället för en ) som ligger hemma och sover.

Jag tycker inte att två hundar är skäl för att lämna dem längre stunder än om dom vore ensamma.

Lite KL och allmänt svar i tråden, men återkoppling på citatet.

Jag håller med om detta, men samtidigt tycker jag att den tid man lämnar dem ensamma (som inte ska vara längre än om hunden hade varit helt själv) känns bättre när de är två kompisar som är trygga med varandra ändå. Alltså: Jag har mindre dåligt samvete för att lämna två hundar i 4-5 h än jag hade att lämna en tidigare, men jag lämnar dem inte längre bara för att de är två. Lät lite snurrigt, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Vi hade heller inga som helst bekymmer att ensamhetsträna vår yngre hund när hon var valp (men gjorde det väldigt långsamt och försiktigt, i och för sig) då hon hade tryggheten i sin vuxna kompis. Båda hundarna går även fint att lämna helt ensamna, men har nog inte varit lämnade helt ensamna utan kompisen mer än en timme eller så, men det har funkat fint det med.

Två otrygga hundar eller hundar som inte trivs speciellt väl i hop mår nog snarare sämre än bättre av att lämnas ensamma tillsammans utan människans trygghet.

Man kan dock INTE jämföra hundar och hästar, då hundarna är beroende av sin mänskliga flock på ett HELT annat sätt än hästarna, som ju egentligen är nöjda bara de har mat, vatten, hage och HÄSTPOLARE. För hästarna är ju hästkompisar A och O, men för hundarna är människorna viktigare än andra hundar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 005
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 857
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 526
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V