Pepparkorn
Trådstartare
Sitter här och funderar och kom på att någon här säkert kan svara. Idag har jag haft ett möte på skolan ang min trettonåring som mår dåligt efter en avslutad nära vänskap. Hen är lite speciell såtillvida att alla begåvningstester visar höga värden men har lika låga värden vad gäller att kontrollera känslor som deppighet och nedstämdhet. Dock inte depression. Blev utredd för ett år sen och inget alarmerande kom fram. Men mitt barn tänker och analyserar väldigt mycket.
Jag har haft tät kontakt med mentorn och nu har det alltså blivit lite illa igen i och med att hen tagit illa vid sig när vänskapen (första riktiga vänskapen) tog slut. Idag träffades berörda parter hos rektorn, alltså specialpedagogen (som inte haft hand om mitt barn men som alltid är med vid alla sådan här möten), mentorn, barn och ungdomspsykologen som utrett mitt barn för ett år sen utan att finna några större konstigheter, jag själv och då rektorn.
Efter många diskussioner och mycket öppenhet från min sida kom vi fram till bra lösningar för mitt barn, bland annat att försöka etablera kontakt med BUP. En handlingsplan utarbetades för mitt barns bästa.
Då sitter rektorn och säger, rakt ut ur det blå, att hon är skyldig att anmäla alla misstankar om missförhållanden när barn inte mår bra till socialförvaltningen.
Jo. Jag vet att det finns en anmälningsplikt men när är den tillämpbar? I alla lägen? Även när man har kommit igång med ett gott samarbete och alla vill ens barn det bästa? Varför ska då tvång och maktmedel tas med i bilden?
Jag som förälder har ju själv initierat den här kontakten för att jag märkt att mitt barn inte mår bra och velat få igång mitt barns nätverk att hjälpa henne. Däribland skolan. Ska man då hotas med anmälan? Trots att inte ens psykologen såg några större varningstecken? Och som till och med avrådde rektorn på plats idag och sa att det inte var en lämplig väg att gå.
Jag blev fundersam. Det måste finnas skolpersonal här inne som kan svara på min fråga. Ska man behöva vara rädd som förälder för sådana hot? Står det en rektor fritt att anmäla till höger och vänster bara för att skolan ska ha ryggen fri ifall det skulle inträffa något i framtiden?
Oroligt pepparkorn
Jag har haft tät kontakt med mentorn och nu har det alltså blivit lite illa igen i och med att hen tagit illa vid sig när vänskapen (första riktiga vänskapen) tog slut. Idag träffades berörda parter hos rektorn, alltså specialpedagogen (som inte haft hand om mitt barn men som alltid är med vid alla sådan här möten), mentorn, barn och ungdomspsykologen som utrett mitt barn för ett år sen utan att finna några större konstigheter, jag själv och då rektorn.
Efter många diskussioner och mycket öppenhet från min sida kom vi fram till bra lösningar för mitt barn, bland annat att försöka etablera kontakt med BUP. En handlingsplan utarbetades för mitt barns bästa.
Då sitter rektorn och säger, rakt ut ur det blå, att hon är skyldig att anmäla alla misstankar om missförhållanden när barn inte mår bra till socialförvaltningen.
Jo. Jag vet att det finns en anmälningsplikt men när är den tillämpbar? I alla lägen? Även när man har kommit igång med ett gott samarbete och alla vill ens barn det bästa? Varför ska då tvång och maktmedel tas med i bilden?
Jag som förälder har ju själv initierat den här kontakten för att jag märkt att mitt barn inte mår bra och velat få igång mitt barns nätverk att hjälpa henne. Däribland skolan. Ska man då hotas med anmälan? Trots att inte ens psykologen såg några större varningstecken? Och som till och med avrådde rektorn på plats idag och sa att det inte var en lämplig väg att gå.
Jag blev fundersam. Det måste finnas skolpersonal här inne som kan svara på min fråga. Ska man behöva vara rädd som förälder för sådana hot? Står det en rektor fritt att anmäla till höger och vänster bara för att skolan ska ha ryggen fri ifall det skulle inträffa något i framtiden?
Oroligt pepparkorn