Anlita transportfirma?HJÄLP!

Juzzzen

Trådstartare
Ni som har erfarenhet, hur är det att anlita transportfirma för att få hem sin häst? han är ung och oerfaren men tydligen duktig på att stå i transport, men det handlar om många timmar..så jag känner att det skulle vara bäst för både mej o pålle..eftersom jag har problem att ordna både bil o släp o inte är jättevan att köra transport så långa sträckor..det handlar om ca 80 mil tur o retur..

Vad betalade ni? Hur gick ni tillväga? Vilket företag(pm:a gärna eftersom jag tror att man inte får skriva ut sånt här) hur många hästar kördes ner osv osv?

Vill veta allt=)

Sv: Anlita transportfirma?HJÄLP!

Jag har anlitat transportfirma 2 ggr, och allt har fungerat kanon. Hade samma firma båda gångerna.Skicka ett pm om du vill ha mer info om priser

För ett år sedan tog jag hem min fyraårige shirehingst från Hässleholm till Borlänge (cirka 65-70 mil) med transportfirma. Kostade om jag minns rätt 3750 kronor eller något sådant. Då hämtades hästen en dag, åkte till Stockholmstraken och sov över och kom hem till mig på morgonen dagen efter.

Han var pigg och glad, lite sömning senare eftersom han stått med ett sto som boxgranne och således hade inte lille hingsten kunnat sova på natten :angel:

Inte svettig eller stressad när han kom av transporten utan bara nyfiken. De som hade hand om transporten verkade synnerligen professionella, skrattade bara lite när lille gubben ställde sig på bakbenen det första han gjorde (måste ju visa brudarna vid staketet hur stilig han var) och hjälpte till att ta in honom i stallet.

Hade inte velat köra hela den vägen med vanlig transport!!!

Hästen hade åkt transport ett par gånger tidigare, dock aldrig långt och inte särskilt många gånger heller efter vad jag förstått.

Kan rekommenderas!

Tex när vi tog hem en häst som varit utlånad till Skåne (bor i Sthlm)
så valde vi transportfirma för att det är bekvämare för hästen i en stor rejäl lastbil gjord för hästtransporter än i ett litet släp hela vägen. Sen kostar det ju att åka med släpet t o r också.

Samma när en häst skulle till ett föräljningstall i en annan del av landet (valde en jag litade på i st f nära)

I båda fallen gick det jätebra och hästen åkte från dörr till dörr och jag hade kontakt med chauffören under vägen flera gånger, bla för att få veta när de närmade sig och vägbeskrivning, mm.

Minns inte firmorna, men alla kör inte från dörr till dörr, vissa skulle man få möta upp en bra bit bort tex.

Stora fina bilar, jag tycker det funkade jättebra.

Ber om ursäkt för ett litet trådkap här! Min kompis ska också anlita transportfirma under hösten för att ta hem en unghäst från Norge.

Ni som har positivt omdöme om någon särskild transportör som ni kan/vill rekommendera - skicka gääääärna ett pm till mig med!:D

Liknande trådar

Äldre Först och främst: varning för gnäll :o När jag var liten (ca 9 år) dansade jag något år i en vanlig barngrupp som gjorde lite av varje...
Svar
2
· Visningar
1 216
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 703
Senast: IngelaH
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 346
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden