Sv: Anledningar till att skaffa barn
vad kul att diskussionen kommit igång! Jätteintressant verkligen att läsa alla era svar!
Jag tror, att anledningen till att jag inte ville innan, var för jag klarade inte ens av att sköta mig själv, så hur skulle jag då kunna sköta och älska en annan människa..Hästarna har jag alltid klarat av, även det ett stort ansvar, men en annan människa kändes så skrämmande..jag var rädd att jag skulle föra över mina besvär på ett litet barn..
För det första; GRATTIS!
Jag tycker detta är klokt! Jag har funderat lite över detta också.. när jag var yngre, runt 18-19 ville jag ha barn, verkligen typ "igår", men nu är jag innerligt glad att jag inte har barn nu, för det är nu jag märkt hur mycket jag utvecklats under de åren som gått sedan dess och nu skrämmer det mig att ha ansvaret för en annan människa, jag menar jag måste ju först och främst klara av att ta ansvar för mig själv, och vara "färdig" med mig själv och ha hittat vem jag är osv, så att jag kan föra över trygghet istället för osäkerhet på mitt barn..
Jag har en kompis som har två barn, de ljuvligaste charmtrollen jag träffat, men deras pappa mår inte bra. Alls. Nu har jag inte känt honom så länge, men
det känns som detta mående är något som funnits där hela tiden, på något plan, bara mer eller mindre synligt. Hur tänker man där? Att de inte kommer att påverkas, vilket gör att det är oväsentligt? Jag vet inte.
Jag menar, visst absolut det kan säkert gå jättebra för någon som inte mår hundra också och som kanske inte tänkt igenom det här med att skaffa barn så mycket innan, lika mycket som det kan gå åt pipan, fast det var genomtänkt. Men ändå, jag tycker att det är viktigt att tänka igenom det först, för det är ett stort beslut.
Minna 86
"Jag har ingen aning men bilden jag har fått är att folk inte pratar/tänker speciellt mycket om/på det. För jag får alltid konstiga blickar och "så kan du väl inte tänka"-kommentarer när jag är skeptisk till det rent praktiska.
Tanken att det är en del av livet och att man tar det som det kommer är den uppfattning JAG har fått (kan givetvis vara helt fel)."
Det är den uppfattningen jag också tycker verkar rätt vanlig. Det känns som att många anser att barn är en så naturlig del av livet, att de tittar snett på dem som är tveksamma eller för den delen säkra på att de inte vill ha barn, absolut. Men vad finns bakom det där synsättet att det "är naturligt, man ska ha barn helt enkelt"? Ligger det någon mer tanke bakom? Eller tror de på det själva helt enkelt, man "ska ha" barn och sen tänker de inte mer på det? Har de tänkt igenom det mer?
Mabuse;
"Är det värt besväret? Uppfostran - tja, det löser sig är nog min attityd där.
Fast är det ett besvär? Om man vill och är intresserad av att uppfostra barn, är det då ett besvär att tänka på det i förväg, att diskutera det med sin partner, att tänka ut hur man själv förhåller sig? Det har ju med barnen att göra och vill man ha dem intresserar det en eftersom det rör barnen? Eller?
Kan man ge sina barn det bästa om man inte tänkt igenom det innan? För det är ju ett väldigt stort ansvar man tar på sig när man skaffar barn och man kan inte "skylla ifrån sig" på någon annan ifall man misslyckas med uppfostran?
"Tror ändå det är svårt att bestämma innan man vet vad det blir för sorts barn och hur livet blir."
Hur menar du här med "vilken sorts barn"? Jag håller förstås med om att barn är olika och att man inte kan använda samma metod på alla barn, det är något väldigt centralt nu i vår utbildning med, men jag menar principer, synsätt och förhållningssätt, det har man ju troligtvis ett hum om iallafall hur man vill uppfostra sitt barn, så känner iallafall jag.
En annan sak också, till alla, om kunskap. Vilken kunskap skaffar man sig innan man skaffar barn? hur mycket/liten och vilken? Vilken kunskap anser ni avra viktig att ha innan man skaffar barn? Allt om barns utveckling och lärande såsom om något annat som rör barn.
Ursäkta om mitt inlägg är rörigt, jag loggas snart ut från min allmänna data, hinner inte läsa igenom. Hopaps det är förståeligt iaf. Kul att diskutera med er. =)
//r