Anlagsprov i Viltspår?

Sv: Anlagsprov i Viltspår?

tror det var till mig, men hon tryckte på fel svarsknapp kanske? :D

Det finns domare som resonerar som så att de delar inte ut HP om de inte sett hundarna arbeta i tappt. Dvs. hur de reder ut spåret när de tappat det. Återgången/blindspåret + bloduppehåll ÄR till för att hundarna ska tappa spåret och lära sig att ringa/arbeta tillbaka till spåret igen.

Ett viltspår ska påminna om ett riktigt eftersök. En hund som bara går i spårkärnan och så har älgen tagit ett skutt över ett dike på 3 m. Hur löser hunden det då om de bara går i spårkärnan och aldrig har lärt sig att ringa och hur man arbetar när man tappar spåret? Eller över ett stor vattendrag osv osv. Även arbete på mycket torr och hård mark där all vittring har fösvunnit eftersom att spåren ligger så länge. Hunden ska lära sig att reda ut detta själv och med rutin så lär de sig att ringa riktigt snyggt och effektivt. Min tränade hund gör först en liten rigning som hon sen utökar tills hon kommer så långt ut att hon får tag på spåret igen :)

Bra skrivet Brandgul.
Lägg alltid spåren i medvind, hunden går då inte så lätt på luftvittring och blir mer spårnoga. Gör enkla spår från början och öka svårighetsgraden efter hand.
Kom ihåg att lita på hunden. Om hunden tappar spåret så ska den ju ringa för att hitta spåret. Dra inte hunden ur ringningen, kom ihåg att som regel alltid så ringar hunden varje gång åt samma håll så förstör inte ringninge för hunden, försiktig styrning kan gå an men hunden gör i regel rätt sedan den lärt sig.

Det är mycket diskussioner om spårläggning och vad hunden verkligen spårar. Många ggr. är det spårläggaren som spåras trots att han dragit en klöv. Därför kan man om man vill vara säker att den spårar klöven, så kan man börja med att med ett kastspö och kasta iväg en vikt (drag) så långt man kan, gå runt till nedslagsplatsen och där knyta fast klöven, tillbaka runt och veva tillbaka linan med klöven, man har då eliminerat att hunden spårat bara spårläggaren. Man kan också, om man är två st. låta klöven hänga mitt på en lång lina och så håller man en i var ända. Har man då en lång lina så minskas också risken att hunden spårar bara föraren.

Träna inte ihjäl hunden för den kan fort bli less på konstlade spår, i synnerhet om den provats på riktiga spår. Sådana hundar kan helt vägra att gå konstlade spår. Släpspår är igentligen ingen utmaning för en hundnos, utan träningen ar att lära hunden att följa spåret till dess det tar slut.

Läs gärna "Bibeln" Sten Christofferssons bok Fågelhundar, dressyr och jakt, stående hundar, spaniel och retriver. I den boken står allt, träning av spår, spårläggning mm. är mycket bra beskrivet.

Senast ändrad:

Jag vet några som också disskuterat detta med om hunden spårar klöven eller personen då gjorde dom ett test att dom la spåren från hästryggen istället. Dom fick ganska stor skillnad hur hunden spårade faktiskt.

Tack för ett bra svar! :)

Och TACK en gång till, för det du skrev om apportering i en annan tråd. Min blandis har ALDRIG velat hålla i apporten, släpper den bara precis som det är bajs han har i munnen.

Nu testade jag lydnads apport. med honom, som du beskrev, genom att lägga in den i munnen, stryka honom på bröstet, och hålla andra handen försiktigt under hakan.

Efter några sek. behövde jag inte hålla under hakan, och han satt så fint med den. Har aldrig hänt på två år, han har alltid släppt den direkt...

Så TACK!

Nu ska jag arbeta utifrån det! :)

Kom ihåg att det jag skrev är grunden och det är lätt att gå för fort fram.
Träna grunderna i alla möjliga tillfällen, när du hämtar posten så rulla ihop tidningen och låt hunden jobba, följer hunden när du handlar kan den alltid bära något, då är den nog i regel kopplad och det blir helt kontrollerat.

På samma sätt med spårningen, börja lätt och sluta lätt så att det aldrig blir misslyckad träning. När det gäller spårning så får man inte göras det för lätt när hunden KAN spåra för då börjar den slarva och tappar då grunden att själv klara av när den tappar spåret och kommer bort i spårningen.

Han bär alltid grejer ifrån affären, det har han gjort sen han var valp, men aldrig velat ta i apporten... :confused:

Nejdå, nu ska jag inte förstöra det här, uatn gå lugnt fram, för att få en säker apportering!

Psst, vet du vad jag gjorde :) Jag beställde boken Pangare tipsade om nu när du och jag ska bli champions ;) :)

Jag beställde den på bokus. Du får söka eftersom man inte får lägga ut länkar till sånt.
Tror den kostade 218 kr. Sen ligger portot på 19 kr på bokus.

Får jag också vara med och bli champion med er? :angel: :D
Hade tänkt gå anlagsprovet redan i vår med min DP. Så fort snön försvunnit ska jag ut och spåra.
Hon är otroligt säker i spåret. Näsan i backen hela tiden, följer spåret väldigt precist och så tuffar hon på. Kanske i lite för högt tempo, men allt hon gör går fort. :D

Knapplån

Vad kul med en viltspårtråd!

Jag är i full gång med att träna viltspår med min labradortik på 15 månader. Vi är med på en kurs, men har kört en del på egen hand också.
Tanken är att vi ska avsluta med anlagsklass nu i vår och min skulle nog fixa det redan nu. Hon är otroligt spårnoga och missar inga vinklar eller spåruppehåll.
Jag har dock inte sett henne arbeta sig tillbaka till ett spår efter tapp, eftersom hon hittills inte har tappat det.
Det är lika stor lycka varje gång hon hittar sin klöv! Hon bär den så stolt hela vägen hem!

Det jag har fått veta är att man ska träna på olika vilt, tex luktar hjort och vildsvin annorlunda och en del hundar vill inte ta dessa klövar. Min älskar alla sorters klövar men min sambo avskyr att hitta en älgskank bredvid glassen i frysen...

Min gamla labb älskade att gå eftersök och var mycket bra när hon var ung, men på äldre dagar ville hon bara gå på älg. Rådjur var inte kul längre!

Får jag också vara med och bli champion med er? :angel: :D
Hade tänkt gå anlagsprovet redan i vår med min DP. Så fort snön försvunnit ska jag ut och spåra.
Hon är otroligt säker i spåret. Näsan i backen hela tiden, följer spåret väldigt precist och så tuffar hon på. Kanske i lite för högt tempo, men allt hon gör går fort. :D

Självklart :)
Men du hinner nog bli champion före mig, men då kan du ju peppa mig och Jolanta (om inte hon också hunnit bli champion) när vi tränar på... hej å hå :)

knapplån:

vi tränade lite viltspår när jag bodde i kalmar (men blodet förstördes vid flytten, så sedan rann det ut i sanden). det jag märkte ganska fort var att båda mina hundar funkade mycket bättre på ganska gamla spår. 5 timmar + lite regn på det och sedan åkte näsan ner i marken av sig självt. jag började ganska direkt med vinklar och spåravbrott (jag skuttade runt som en balettdansös ;)) och gick över små bäckar osv. de klarar bra mycket mer än man kan tro.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 522
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18